Omnyacc

13-02-2025

Naheffing bij verkoop auto tegen te lage prijs

Als een bv een auto aan zijn dga verkoopt, moet dit tegen de werkelijke waarde van de auto. Ligt het verkoopbedrag ver onder de waarde van de auto op dat moment, dan kan er een naheffing btw volgen.

Abnormaal lage vergoeding

Uit een arrest van het gerechtshof in Amsterdam blijkt dat een verkoopprijs ver onder de werkelijke waarde van de auto kan leiden tot een naheffing btw. Dit arrest gaat in tegen een eerdere uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant.

De zaak voor het Hof Amsterdam betrof de verkoop van een auto met een waarde van ongeveer € 80.000, die voor slechts € 15.000 aan de dga werd verkocht. Daarnaast werd voor € 60.000 verkapt dividend in aanmerking genomen. Met deze constructie werd geprobeerd de door de dga te betalen btw sterk te beperken.

Misbruik van recht

Het Hof oordeelde dat de gebruikte constructie misbruik van recht was. Net als de rechtbank Noord-Holland kwam het Hof tot de conclusie dat voor de heffing van btw uitgegaan moet worden van de werkelijke waarde van de auto.

Wanneer misbruik van recht?

Volgens het arrest van het Hof Amsterdam kan bij een transactie misbruik van recht worden aangenomen als in strijd met doel en strekking van de wet een belastingvoordeel wordt toegekend én het wezenlijke doel van de betrokken transactie erin bestaat dit belastingvoordeel te verkrijgen.

Het Hof Amsterdam vond dat aan deze definitie was voldaan, aangezien er sprake was van een abnormaal lage vergoeding voor de auto. Hierdoor bleef de naheffing van de inspecteur in stand.

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt anders

In een soortgelijke zaak oordeelde de rechtbank Zeeland-West-Brabant in 2022 anders. In die zaak werd een auto met een waarde van € 29.750 voor € 2.624 aan de dga verkocht. De rechtbank oordeelde toen dat er geen sprake was van misbruik van recht en stelde de dga in het gelijk.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right
Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right
Aftrek zorgkosten mogelijk afgeschaft vanaf 2028
Als je zorgkosten maakt, kun je deze onder voorwaarden aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting (IB). Het kabinet heeft op Prinsjesdag voorgesteld om deze aftrek vanaf 2028 af te schaffen.
Lees verder
arrow right