Duurzaamheid is de toekomst, en dat weten we inmiddels allemaal. Het raakt jouw bedrijf ook. Misschien ben je er nog niet mee begonnen, of doe je minder dan je zou moeten. Maar als je binnenkort een lening nodig hebt, een grote leverancier in je keten hebt, moeite hebt om jonge mensen aan te trekken, of opdrachtgevers hebt die concreet bewijs willen van je maatschappelijk verantwoord ondernemen en je inzet voor verduurzaming, dan is het tijd om in actie te komen. In dit nieuwsartikel lees je waarom het belangrijk is om hier nu écht werk van te maken, krijg je tips om snel te beginnen, en ontdek je welke kansen het kan opleveren.
De heel grote bedrijven, zoals Philips, Heijmans, NS en banken, rapporteren dit jaar (2024) al volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een nieuwe EU-wet, die grote bedrijven verplicht om transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Niet in vage claims, maar concreet onderbouwd met data en bewijslast over hun eigen bedrijf én over de keten. Voor grote ondernemingen geldt de CSRD vanaf boekjaar 2025. Bedrijven worden gezien als grote onderneming als ze twee opeenvolgende jaren aan minstens twee van de volgende drie kenmerken voldoen:
Deze rapportageverplichting vraagt zo veel concrete data, dat veel CSRD-plichtige bedrijven gestart zijn met het ophalen van informatie uit de keten. Misschien heb je dit al gemerkt, doordat je verschillende vragenlijsten hebt moeten invullen voor deze bedrijven over algemene bedrijfsinformatie, de herkomst van producten/diensten, materiaalgebruik en de CO2-uitstoot van een product. Of omdat je bent uitgenodigd voor een ronde tafel met meerdere leveranciers uit de keten.
Voor je het weet, is het 2025. Begin dus op tijd met de voorbereiding daarop, ook als je niet aan de CSRD hoeft te voldoen.
Verbruik je bijvoorbeeld meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas(equivalent) per jaar, heb je vastgoed of meer dan 100 werknemers? Dan komt er naast de CSRD helaas nog meer wet- en regelgeving op jou af. Een willekeurige greep uit deze (aankomende) wetten: zero-emissiezone, CBAM, werkgebonden personenmobiliteit, informatieplicht energiebesparing, energielabel C voor bedrijfspanden, UPV, de wet tegen greenwashing etc.
Zet informatie, data en bewijslast over jouw duurzame beleid, initiatieven en resultaten op papier en verstuur deze proactief naar leveranciers en klanten. Daarmee kun je mogelijkerwijs voorkomen dat zij bepalen welke informatie je bij hen moet aanleveren.
Weet welke wet- en regelgeving op jouw business of sector van toepassing is en welke acties jij moet ondernemen om eraan te voldoen! Beperk je niet alleen tot het milieu (E), maar kijk ook naar wetgeving gericht op sociaal (S) en bestuur (G).
Op de site van SRA staat de Urgentielijn, waar per sector wordt aangegeven welke wetgeving relevant is.
Banken en investeerders moeten zich al verantwoorden vanuit de voor hun geldende EU-wetgeving (SFDR) over hoe zij hun kapitaalstromen aanwenden voor een duurzame economie. Dus als je binnenkort een lening voor een investering wilt afsluiten, zal jouw bank waarschijnlijk – naast financiële – ook niet-financiële vragen gaan stellen bij het continueren of uitbreiding van kredietfaciliteiten, zoals vragen over de door jouw bedrijf veroorzaakte CO2-uitstoot, een externe klokkenluidersregeling, het aantal vrouwen in de directie en/of het ziekteverzuim.
CSRD-plichtige bedrijven bepalen aan de hand van de ‘dubbele materialiteitsanalyse’ wat de belangrijkste duurzame thema’s zijn. Niet alleen voor het eigen bedrijf, maar ook voor andere belanghebbenden en hun keten. Leg jouw duurzame thema’s naast deze dubbele materialiteit (zie jaarverslagen en informatie uit de sector) en zorg voor aansluiting.
Voorbeeld in de bouwsector, zie jaarverslagen op de websites:
Op p. 82-86 lees je meer over de dubbele materialiteitsanalyse van BAM. Deze kun je vergelijken met de dubbele materialiteitsanalyse van Boskalis (p. 14-15).
In bepaalde branches (zoals transport en bouw), maar ook bij overheden, maak je meer kans, of moet je zelfs voldoen aan bepaalde milieustandaarden – zoals de CO2-prestatieladder, Lean & Green, Prestatieladder Sociaal Ondernemen of IS14001 –, bij offerterondes en aanbestedingen.
Zoek uit welke (duurzame, sociale, milieu) certificeringen belangrijk zijn in jouw sector of voor jouw klanten. Bekijk wat er nodig is om zelf zo’n certificaat te halen en wat het oplevert!
In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben starters de banen voor het uitzoeken en kunnen ze dus kritisch zijn. Het maken van positieve impact is steeds vaker een doorslaggevende factor om te kiezen voor een baan bij een duurzamer bedrijf.
Vertel op jouw website en in de nieuwsbrief over jouw duurzame activiteiten en benoem duurzaamheid in je vacatureteksten! Ook als je nog niet zo tevreden bent over de duurzame prestaties.
Voorbeelden in de retailsector:
Bij Herman Vaessen zijn er meer dan 10% werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt. Daarover vertellen ze meer op hun website, als bewijslast hebben ze het keurmerk PSO. Bij Pean Buiten maken ze telkens weer een nieuwe video over hun duurzame initiatieven om hun gasten te inspireren voor een duurzame levensstijl. Interstuhl Benelux werkt samen met zijn dealers aan o.a. circulair kantoorontwerp en plastic reductie.
Als je het al niet was, dan hebben de vijf genoemde urgenties jou er vast van overtuigd dat je nu écht werk moet gaan maken van duurzaamheid. Het belangrijkste is dat je begint. Het hoeft niet meteen perfect te zijn! We hebben 7 tips om snel en effectief te starten met de belangrijkste kansen:
Bedrijven die al volop bezig zijn met hun duurzame ontwikkeling laten zien dat ze succes boeken hiermee. Sterker nog, deze bedrijven hebben een gezond verdienmodel ontwikkeld, komen gemakkelijker aan financiering (met een gunstige rente), hebben zeer gemotiveerd personeel, komen makkelijker aan nieuw personeel en hebben een goede reputatie bij hun leveranciers en klanten. Zij weten hun maatschappelijke relevantie aan te tonen en bieden meer kans op bedrijfsopvolging. Dat wil je toch ook?!
Neem contact op met jouw adviseur als we jou hierbij kunnen helpen. Een duurzame strategie is niet alleen een kans maar is ook een voorwaarde om toekomstbestendig te zijn. We denken graag mee.