22 november 2021

Onbelaste vergoeding thuiswerken 2022

Door de coronamaatregelen werken veel werknemers vanuit huis. Als werkgever mag je ook in 2022 een onbelaste vergoeding geven aan jouw werknemers. Daar staat tegenover dat de bestaande ruime vergoeding voor kosten van het woon-werkverkeer beperkt wordt.

Thuiswerkvergoeding € 2 per dag

Het bedrag dat je vanaf 2022 aan thuiswerkers belastingvrij mag verstrekken is € 2 per dag. Het bedrag is vrijgesteld en komt ook niet ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

Let op!

De vrijgestelde vergoeding van € 2 per dag is voor € 0,95 slechts beperkt aftrekbaar. Dit deel van de vergoeding wordt namelijk aangemerkt als een vergoeding voor gemengde kosten, zoals koffie. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting is dit deel van de vergoeding in beginsel voor 80% aftrekbaar, voor ondernemers in de vennootschapsbelasting in beginsel voor 73,5%.

Arbovrijstelling

Een bureau, een bureaustoel en verlichting voor een werkkamer thuis mag je op grond van de arbovrijstelling nu al onbelast vergoeden of verstrekken. Dit blijft ook in 2022 zo.

Reiskostenvergoeding beperkt

Je kunt jouw werknemers die thuis werken, onder voorwaarden nu nog een belastingvrije vergoeding geven voor het woon-werkverkeer, als jouw werknemers tenminste niet over een auto van de zaak beschikken. Deze regeling wordt per 31 december 2021 beëindigd. Daarnaast wordt de zogenaamde 128-dagenregeling in 2022 versoberd. Als een werknemer nu tenminste 128 dagen per jaar naar het werk reist, mag je de vergoeding baseren op 214 reisdagen. Vanaf 2022 moet je deze vergoeding naar rato verminderen als deels structureel wordt thuisgewerkt.

Pas vergoedingen aan

Het is raadzaam tijdig met jouw personeel of ondernemingsraad rond de tafel te gaan zitten om te kijken hoe beide regelingen naar tevredenheid van alle partijen kunnen worden aangepast. Het voortzetten van de regeling voor vergoeding van reiskosten vanwege het woon-werkverkeer terwijl thuis wordt gewerkt, betekent namelijk dat deze kosten vanaf volgend jaar belast zijn.

Heb je vragen over de nieuwe vergoeding voor thuiswerken? Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Ondernemingsraad (OR)
Door de medezeggenschap en inspraak van medewerkers versterken zij jou bij het ondernemerschap.
Lees verder
arrow right
Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Managementassistent

Ben jij een proactieve en veelzijdige managementassistent die graag het verschil maakt in een kleinschalige, dynamische werkomgeving?
Heb je affiniteit met administratieve taken, ben je communicatief sterk en denk je altijd drie stappen vooruit? Dan pas jij perfect binnen de werkomgeving van Omnyacc Texel.

Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2025: tarieven loonbelasting, premies, heffingskortingen en varia
In 2025 is de belastingdruk in de loonbelasting vooral voor werknemers met een middeninkomen lager dan in 2024. Dit is het gevolg van de invoering van een extra tariefschijf.
Lees verder
arrow right