28 september 2020

Vanaf 27 september UBO-register geopend

Ben jij al op de hoogte van het UBO-register? Vanaf zondag 27 september is het UBO-register te raadplegen. Het is verplicht om ingeschreven te staan in het UBO-register. Het invoeren van het register hangt samen met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). 

Voor wie?

Het UBO-register is bedoeld om inzicht te geven in de belanghebbenden van juridische entiteiten, zoals bv’s, vof’s en nv’s. UBO's (Ultimate Beneficial Owners) zijn personen die meer dan 25% van het economisch belang in een organisatie hebben.

Welke gegevens?

In het UBO-register moeten onder meer de volgende gegevens vermeld worden:

  1. het Burgerservicenummer indien dat aan hem (de UBO) is toegekend
  2. een fiscaal identificatienummer van een ander land dan Nederland waarvan die persoon ingezetene is (indien althans de woonstaat dat identificatienummers heeft verstrekt)
  3. naam
  4. geboortemaand
  5. geboortejaar
  6. nationaliteit
  7. woonstaat en woonadres
  8. aard en omvang van het door de uiteindelijk begunstigde gehouden economische belang

Ook zullen in het handelsregister stukken gedeponeerd moeten worden, zoals de statuten.

Let op!

Voor bestaande bv’s en andere entiteiten geldt dat men zich binnen 18 maanden moet laten registreren bij de Kamer van Koophandel. Nieuw opgerichte entiteiten moeten dit direct bij inschrijving bij de Kamer van Koophandel doen.

Schending privacy?

Het UBO-register staat al tijden ter discussie vanwege de mogelijke schending van de privacy. Via het UBO-register is bijvoorbeeld makkelijk na te gaan wie belangrijke aandeelhouders zijn binnen een bv. Informatie in het UBO-register is namelijk tegen een geringe vergoeding te raadplegen. Wel zijn maatregelen genomen ter bescherming van de privacy. Zo zullen gebruikers van het UBO-register worden geregistreerd. Ook kunnen officiële instanties meer gegevens opvragen dan derden.

Heb je vragen over het UBO-register? Neem dan contact met ons op.

Corina Versnel-Hoogschagen

Corina Versnel-Hoogschagen

Secretaresse

25 tips HRM-beleid
25 tips voor een goed HRM-beleid voor jou op een rij
Lees verder
arrow right
Groeien
Je bent trots op de ontwikkeling die je bedrijf doormaakt. Terecht! Maar hoe nu verder? Wij helpen bij allerlei zaken die je hiervoor niet hoefde te regelen. 
Lees verder
arrow right
Belastingdienst en verlof: impact op reiskostenvergoedingen
Onder bepaalde voorwaarden kan een onbelaste vergoeding worden verstrekt voor reiskosten naar het werk en kosten voor thuiswerken. Het is onder andere belangrijk of er 'in de regel' naar het werk gereisd wordt of thuis wordt gewerkt. Wanneer heeft ouderschapsverlof na geboorteverlof invloed op de mogelijkheid om deze vergoedingen door te blijven betalen?
Lees verder
arrow right
Accountantscontrole
Accountantscontrole: de stok achter de deur om processen flink onder de loep te nemen. Met ons advies verbeter je daadwerkelijk. Maak van de nood een deugd.
Lees verder
arrow right
Intern relatiebeheerder pensioen en inkomen
Bij Omnyacc is elke dag een nieuwe kans om onze klanten te ondersteunen bij hun pensioen- en inkomensvragen en wensen. Als intern relatiebeheerder pensioen en inkomen maak jij het verschil. Het is niet alleen belangrijk maar zelfs essentieel dat wij onze klanten bijstaan in het plannen van hun pensioen en het beschermen van hun inkomens. Jij bent de expert die ze door deze materie kan leiden en helpt weloverwogen beslissingen te nemen.
Lees verder
arrow right