Omnyacc

25 augustus 2026

Vanaf 2027 geen arbeidskorting meer over uitkering

Betaal je naast het loon ook een uitkering aan een werknemer? Houd er dan rekening mee dat je vanaf 2027 over deze uitkering geen arbeidskorting meer mag toepassen.

Arbeidskorting

De arbeidskorting is een korting op de te betalen belasting waarop iemand recht heeft als hij werkt. De hoogte van de korting is onder meer afhankelijk van de hoogte van het arbeidsinkomen en bedraagt in 2026 maximaal € 5.685.

Arbeidskorting op uitkering

In bepaalde situaties ontvangt een werknemer behalve loon ook een uitkering. Deze kan rechtstreeks door het UWV betaald worden of via de werkgever.

Het UWV kan op de belasting die geheven wordt over de uitkering geen arbeidskorting inhouden omdat de arbeidskorting alleen geldt als iemand werkt. Werkgevers kunnen op de belasting over de uitkering, onder voorwaarden, wel arbeidskorting inhouden. Op 15 november 2024 oordeelde de Hoge Raad dat dit verschil in behandeling in strijd is met het discriminatieverbod.

Tot en met 2026

Vanwege het discriminatieverbod is vorig jaar al besloten dat 2026 het laatste jaar is waarin een werkgever een arbeidskorting kan inhouden op de belasting over een uitkering. Vanaf 2027 mag dat dus niet meer.

Let op!

Deze aanpassing treft ongeveer 11.000 werknemers die een van de volgende uitkeringen via hun werkgever krijgen uitgekeerd: WAO, WAZ, Wajong, WIA, ZW die is ingegaan voordat de werknemer bij je in dienst kwam, WAMIL en WW bij onwerkbaar weer en vanwege werktijdverkorting.

Lager nettoloon

Door het niet meer toepassen van de arbeidskorting wordt het nettoloon van de werknemer waarschijnlijk lager. Hoeveel lager is afhankelijk van de hoogte van het loon en de uitkering. De extra belasting die een werkgever moet gaan inhouden door het niet meer toepassen van de arbeidskorting kan oplopen tot maximaal 31% van de bruto-uitkering.

Let op!

Dit geldt alleen voor werknemers die de uitkering via hun werkgever krijgen uitbetaald. Voor werknemers die de uitkering van het UWV ontvangen, verandert er vanaf 2027 niets.

Tip!

De Belastingdienst geeft in de Nieuwsbrief Loonheffingen 2027, uitgave 1, 19 augustus 2026, meer uitleg over het niet meer toepassen van de arbeidskorting. Hierin zijn een stappenplan voor 2026 en 2027 en diverse voorbeelden opgenomen.

    Speciaal voor jou

    UITGELICHT

    Youngtimerregeling verandert: wat betekent dit voor jouw auto?
    Heb je een oudere auto van de zaak? Dan kun je te maken krijgen met de aangekondigde wijzigingen in de youngtimerregeling. Wat is de huidige stand van zaken en wat betekenen de veranderingen voor jouw youngtimer?
    Lees verder
    arrow right
    Vrijstelling personeelskorting vervalt vanaf 2027
    Krijgt jouw personeel korting op producten uit je eigen bedrijf? Hiervoor geldt nu nog een vrijstelling in de loonbelasting. In de belastingplannen voor 2027 is opgenomen dat deze vrijstelling vanaf 2027 vervalt. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer.
    Lees verder
    arrow right
    Vaste kostenvergoedingen: waar moet je als werkgever op letten?
    Je kunt je personeel een vaste kostenvergoeding geven. Het liefst doe je dit onbelast of op een fiscaal zo aantrekkelijk mogelijke manier. Met welke aandachtspunten moet je daarbij rekening houden?
    Lees verder
    arrow right