10 november 2022

Versoepeling van omzetvoorwaarde TEK

De omzetvoorwaarde van de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) regeling wordt versoepeld. Eerder is vastgesteld dat de energiekosten van het bedrijf tenminste 12,5% van de omzet moeten uitmaken. Dit wordt 7%. Hierdoor komen meer mkb-bedrijven in aanmerking voor de TEK.

Aanpassing vanwege energiebelasting

De aanpassing van het percentage energie-intensiviteit heeft te maken met de energiebelasting. Het kabinet acht het bij nader inzien niet terecht om de energiebelasting een variabel in plaats van een vast onderdeel te laten zijn van de berekening waarmee de energie-intensiviteit in de TEK wordt bepaald.

Voorwaarden TEK

De TEK is alleen bedoeld voor energie-intensieve mkb-bedrijven. Om voor de TEK in aanmerking te komen, moet een bedrijf dan ook voldoen aan een aantal eisen. Een mkb-bedrijf:

  • heeft maximaal 250 medewerkers, maximaal € 50 miljoen omzet en/of balanstotaal van maximaal € 43 miljoen
  • staat ingeschreven in het Handelsregister van de KvK
  • verbruikt jaarlijks meer dan 5.000m³ gas of 50.000kWh elektriciteit
  • is energie-intensief, waarbij minimaal 7% van de omzet bestaat uit energiekosten

Omvang tegemoetkoming

Energie-intensieve mkb’ers krijgen een compensatie van 50% van de energiekostenstijging boven een vastgestelde drempelprijs tot een maximum van € 160.000. De drempelprijs is vastgesteld op € 1,19 per kuub gas en € 0,35 per kilowattuur elektriciteit.

Uitvoering door de RVO

De uitvoering van de TEK komt in handen van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Op de site van de RVO is ook een ‘houd me op de hoogte-pagina’ opengesteld, waarbij mkb’ers na aanmelding informatie krijgen over de inrichting en openstelling van de TEK.

Let op!

Het kan nog tot het tweede kwartaal van 2023 duren voordat de TEK wordt opengesteld. De TEK gaat dan met terugwerkende kracht gelden voor de periode november 2022 tot en met december 2023. Voor ondernemers die nu al problemen ervaren, zal het verlenen van uitstel van betaling van belasting een mogelijke oplossing kunnen bieden. Ook zijn banken bereid gevonden in die gevallen eerder krediet te verlenen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Reorganisatie en ontslag
Onze HRM-specialisten en arbeidsrechtjuristen staan klaar om je van a tot z te begeleiden.
Lees verder
arrow right
Arbeidsovereenkomsten
Arbeidsovereenkomsten zijn de basis van de samenwerkingen met jouw medewerkers.
Lees verder
arrow right
King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right
Hond meenemen naar het werk kan arbeidsvoorwaarde zijn
Rechters krijgen in het arbeidsrecht regelmatig bijzondere vragen voorgelegd. Zo ook in een recente zaak waarin centraal stond of het meenemen van een hond naar het werk als arbeidsvoorwaarde geldt.
Lees verder
arrow right
Accountant Hoorn
Ben jij op zoek naar een accountant of adviseur die je kan helpen in elke fase van het ondernemerschap? Dan ben je bij Omnyacc Hoorn aan het juiste adres. Onze accountants kunnen je helpen bij het starten van je onderneming, in de groeifase bij het aantrekken van personeel, arbodienstverlening en verzuim, bij de administratie of fiscale zaken, maar ook bij het overdragen van je bedrijf en je pensioen. Wij doen alles om jou als ondernemer zo goed mogelijk bij te staan. Wil je meer weten over Omnyacc Hoorn? Lees dan snel verder.
Lees verder
arrow right