Omnyacc

18 maart 2025

Voorkom belastingrente met tijdige btw-suppletie

Als je je btw-suppletie over het jaar 2024 vóór 1 april 2025 indient, berekent de Belastingdienst geen belastingrente. Soms kan het verstandig zijn de btw-suppletie al ruim voor die tijd in te dienen.

Geen belastingrente

Heb je in 2024 te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften en dus te weinig afgedragen aan de Belastingdienst, dan ben je verplicht dit te corrigeren met een btw-suppletie. Als je zorgt dat deze btw-suppletie vóór 1 april 2025 door de Belastingdienst ontvangen is, dan berekent de Belastingdienst geen belastingrente. Dat scheelt weer, want de belastingrente bedraagt in 2025 6,5%!

Let op!

Ontvangt de Belastingdienst je btw-suppletie 2024 niet vóór 1 april 2025, dan berekent de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 belastingrente.

Verwerken in btw-aangifte

Is het bedrag dat je in je btw-suppletie moet aangeven € 1.000 of minder, dan dien je geen btw-suppletie in. In plaats daarvan verwerk je dit bedrag in je eerstvolgende btw-aangifte.

Vergrijpboete?

Vanaf 2025 moet je binnen acht weken nadat je constateert dat je een btw-suppletie moet doen, deze ook indienen. Doe je dat niet, dan kan de Belastingdienst een vergrijpboete opleggen. Verloopt deze termijn van acht weken al snel, dan is het dus verstandig om niet te wachten tot vlak voor 1 april 2025 met het indienen van je btw-suppletie.

Let op!

Naast de acht weken, geldt ook dat je de btw-suppletie moet indienen voordat je weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de Belastingdienst al bekend was of zou worden met de te weinig aangegeven of afgedragen btw.

Tip!

Voor btw-suppleties van € 1.000 of minder legt de Belastingdienst geen vergrijpboete op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right
Eindejaarstips 2026: wat moet je nog regelen?
Wat kun of moet je als ondernemer, dga, werkgever of particulier nog vóór het einde van 2026 regelen? En welke zaken kun je beter uitstellen? Ook veranderen er vanaf 2027 verschillende regels waarop je nu al kunt inspelen. We zetten een aantal belangrijke tips voor je op een rij.
Lees verder
arrow right
Btw op sierteeltproducten mogelijk naar 21% vanaf 2028
In het Belastingplan 2027 is voorgesteld om het btw-tarief op sierteeltproducten vanaf 1 januari 2028 te verhogen van 9% naar 21%.
Lees verder
arrow right