11 april 2023

Hoe voorkom je intrekken betalingsregeling coronabelastingschulden?

Heb je er tijdens de coronacrisis voor gekozen om jouw belastingschulden tijdelijk uit te stellen? Dan moet je vanaf 1 oktober 2022 deze schulden aflossen. De Belastingdienst heeft de mogelijkheid om de betalingsregeling in te trekken als je niet aan de voorwaarden van de regeling voldoet. Dit proces wordt binnenkort opgestart.

Flink aantal ondernemers

Ruim 266.000 ondernemers moesten vanaf 1 oktober 2022 met de aflossing van de coronabelastingschulden starten. Eind maart 2023 liepen ongeveer 95.000 ondernemers achter met die aflossingen. Ongeveer 39.000 van hen liepen op dat moment ook achter op de betaling van de lopende verplichtingen vanaf 1 oktober 2022.

Voorwaarden betalingsregeling coronabelastingschulden

De opgebouwde coronabelastingschulden moeten sinds oktober 2022 in beginsel in maandelijkse, gelijke termijnen worden afgelost. Je hebt hiervoor vijf jaar de tijd. Voorwaarde voor de betalingsregeling is dat je je ook aan die maandelijkse aflossing houdt.

Andere voorwaarden zijn dat je tijdig de juiste belastingaangiften - onder meer btw en loonheffing - indient voor belastingen vanaf 1 oktober 2022, en dat je tijdig en volledig de betalingen doet die daaruit voortvloeien.

Brief 'Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis'

Als je een betalingsachterstand had, dan ontving je daarover eerder al een brief van de Belastingdienst. Heb je nu nog steeds een betalingsachterstand, dan ontvang je vanaf 11 april 2023 de brief 'Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis' (en aangifte- en betalingsverplichtingen) van de Belastingdienst. Deze brief ontvang je als:

  • je een of meer van de termijnen van de betalingsregeling niet of niet volledig hebt betaald, en/of
  • je niet voldaan hebt aan alle aangifte- en betalingsverplichtingen voor lopende verplichtingen vanaf 1 oktober 2022.

Let op!

De Belastingdienst maant je in deze brief voor de laatste keer aan om jouw betalingsachterstanden in te lopen.

Achterstand zelf uitrekenen

In de brief staat niet hoe hoog jouw betalingsachterstand precies is, maar wel hoe je dat kunt berekenen. Lukt je dat niet, dan kun je hiervoor contact opnemen met de Belastingtelefoon. Het is ook mogelijk jouw vraag per post te stellen. Als de Belastingdienst jouw brief heeft ontvangen, worden er geen vervolgstappen ondernomen totdat jouw vraag door de Belastingdienst is beantwoord. Uiteraard kunnen onze adviseurs je hierbij helpen.

Let op!

Als je nog helemaal niets hebt afgelost, worden in de brief wel het aantal termijnen dat je achterloopt én jouw termijnbedrag genoemd. Daarmee kun je berekenen wat jouw betalingsachterstand is.

Schuldenoverzicht ieder kwartaal

Eind maart 2023 hebben alle ondernemers met een coronabetalingsregeling een schuldenoverzicht ontvangen met de openstaande belastingaanslagen die vallen onder de betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis en met de overige openstaande betalingsverplichtingen die hier niet onder vallen. Dit overzicht wordt vanaf nu elk kwartaal verstrekt.

Je ontvangt dit overzicht ook als je geen betalingsachterstanden hebt. Het overzicht geeft dan ook geen inzicht in het bedrag van de betalingsachterstand, maar je hebt dit wel nodig om jouw eventuele betalingsachterstand te berekenen. Hiertoe heb je begin april 2023 ook een betalingsoverzicht ontvangen (met de titel ‘Invorderingsrente bij betalingsregeling bijzonder uitstel’), met daarin onder meer een overzicht van de betalingen die je vanaf 1 september 2022 hebt gedaan.

Intrekken betalingsregeling

In de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis (en aangifte- en betalingsverplichtingen)’ die je vanaf 11 april 2023 kunt ontvangen, word je gemaand om binnen 14 dagen na dagtekening van de brief jouw betalingsachterstand in te lopen.

Tip!

De brief heeft een dagtekening in de toekomst. Je hebt dus meer dan 14 dagen de tijd om te reageren. De reactietermijn verloopt hierdoor waarschijnlijk rond 6 mei 2023.

Loop je de betalingsachterstand niet in, dan ontvang je vanaf eind mei 2023 een beschikking van de Belastingdienst waarin de betalingsregeling wordt ingetrokken. Om invorderingsmaatregelen en bijkomende (veelal hoge) kosten te voorkomen, heb je daarna nog 14 dagen de tijd om in één keer het hele bedrag van jouw coronabelastingschuld te betalen.

Let op!

Vanaf half juni 2023 start de Belastingdienst de invordering dan op.

Mogelijkheden coronabelastingschulden

Lukt het niet om aan de voorwaarden van de betalingsregeling te voldoen, dan zijn er nog mogelijkheden. Hiermee kun je misschien voorkomen dat de Belastingdienst de betalingsregeling intrekt. Zo kun je onder meer verzoeken de schuld in zeven in plaats van vijf jaar af te lossen. Ook kun je verzoeken niet maandelijks, maar per kwartaal af te mogen lossen. Tot slot kun je ook eenmalig verzoeken om een betaalpauze van maximaal zes maanden. Het gevolg van zo’n verzoek is wel dat jouw af te lossen maandbedragen die daarna nog volgen, hoger worden.

Let op!

Voor deze mogelijkheden gelden ook voorwaarden. Onze adviseurs kunnen je hierover informeren.

Delen

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Herfinancieren
Het optimaliseren van een financieringsstructuur, oftewel herfinancieren, gebeurt steeds vaker.
Lees verder
arrow right
Stage Finance & Control
Ben jij een enthousiaste derdejaarsstudent Finance & Control aan de Hanzehogeschool Groningen? Wil jij jouw opgedane kennis in de praktijk brengen en werken aan échte opdrachten in de financiële wereld? Dan is dit jouw kans op een uitdagende meewerkstage bij Omnyacc Assen!
Lees verder
arrow right
Gido Overgoor

Gido Overgoor

Assistent-accountant

Geen renteaftrek goedkeuring bij nieuwbouwdepot via lening van niet-financiële instelling
De goedkeuring voor nieuwbouwdepots is niet van toepassing als de financiering afkomstig is van een niet-financiële instelling. Dit kan ertoe leiden dat zowel de lening als het depotbedrag voorlopig in box 3 moeten worden aangegeven en renteaftrek nog niet mogelijk is.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right