Omnyacc

2 februari 2021

Vraag de Tozo aan met terugwerkende kracht

De inkomensondersteuning via de Tozo kan vanaf 1 februari aangevraagd worden met terugwerkende kracht. De terugwerkende kracht geldt tot de voorafgaande maand. Vanaf 1 februari kan de inkomensondersteuning dus voor de periode vanaf 1 januari worden aangevraagd.

Tozo

De Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) is een financiële tegemoetkoming voor ondernemers die vanwege corona in moeilijkheden zijn gekomen. De regeling kan zorgen voor inkomensondersteuning en een lening voor bedrijfskapitaal.

Inkomensondersteuning

Inkomensondersteuning kan worden verleend wanneer het inkomen onder het sociaal minimum terecht is gekomen. De ondersteuning bedraagt maximaal € 1.500 netto voor stellen en maximaal € 1.050 netto voor alleenstaanden.

Door wisselende inkomsten is het soms moeilijk te bepalen of men onder het sociaal minimum uitkomt. Daarom is het mogelijk vanaf 1 februari 2021 de inkomensondersteuning met terugwerkende kracht aan te vragen. De terugwerkende kracht van de aanvraag is mogelijk tot 1 april 2021. Vanaf die datum moet een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Partnertoets

De inkomensondersteuning kent een partnertoets. De verdiensten van een eventuele partner worden dus meegenomen bij de vraag of het gezinsinkomen onder het sociaal minimum terecht is gekomen. De lening voor bedrijfskapitaal kent geen partnertoets.

Geen vermogenstoets

Beide onderdelen van de regeling kennen geen vermogenstoets. Dit betekent dat met eventueel vermogen geen rekening wordt gehouden bij de aanvraag van de Tozo.

Terugbetalen?

Inkomensondersteuning hoeft in principe niet terug te worden betaald, tenzij achteraf blijkt dat het inkomen te laag is ingeschat. Is op basis hiervan te veel inkomensondersteuning ontvangen, dan moet deze wel worden terugbetaald voor zover er te veel is ontvangen. Een lening voor bedrijfskapitaal moet wel worden terugbetaald. Ook is hierover 2% rente verschuldigd.

Meer weten over het steunpakket van de overheid? Dit lees je in ons coronadossier. 

Lijfrente met einddatum 2025? Laat deze uiterlijk eind 2026 ingaan
De uiterste ingangsdatum van een lijfrente is vanaf 2026 gewijzigd. Volgens de Belastingdienst gelden deze nieuwe regels niet voor lijfrentes met een contractuele einddatum in 2025. Deze lijfrentes moeten daarom uiterlijk eind 2026 ingaan. Houd hier rekening mee.
Lees verder
arrow right
12% pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s vanaf 2027
De 12% pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s van de zaak lijkt er definitief te komen. De heffing is vorig jaar al in de wet opgenomen en treedt op 1 januari 2027 in werking. Op Prinsjesdag 2026 zijn nog enkele aanpassingen voorgesteld. Wat betekent deze heffing voor jou als werkgever en dga?
Lees verder
arrow right
Btw over motorrijtuigenbelasting bij lease vanaf 2027
Vanaf 2027 kan er iets veranderen in de btw-berekening over de motorrijtuigenbelasting (mrb) die in je leasebedrag wordt doorberekend. Is de doorberekende mrb een doorlopende post, dan hoeft de leasemaatschappij hierover ook vanaf 2027 geen btw te berekenen. Bij een zogenoemde quasi-doorlopende post ligt dit anders. Hoe zit dat?
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right