24 januari 2020

Wel of geen bijtelling voor jouw bestelauto?

Wanneer betaal je wel en wanneer betaal je geen bijtelling voor jouw zakelijke bestelauto? Ook voor het privégebruik van een zakelijke bestelauto geldt namelijk in beginsel gewoon de bekende bijtelling. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer door de aard van het werk verschillende werknemers de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Hoe moeten de begrippen 'doorlopend' en 'afwisselend' in praktijk worden uitgelegd?

Bijtelling bestelauto

Voor een bestelauto bedraagt de bijtelling dit jaar gewoon 22% inclusief BPM en btw, tenzij de bestelauto volledig elektrisch is. Is de auto vóór 2017 voor het eerst op kenteken gezet, dan kan een ander percentage bijtelling van toepassing zijn.

Oplossing voor de praktijk

Anders dan bij personenauto's komt het bij bestelauto's regelmatig voor dat deze afwisselend door verschillende werknemers worden gebruikt, bijvoorbeeld in de bouw en aanverwante bedrijven. Als alternatief voor de bijtelling per individuele werknemer is er voor de praktijk een oplossing gezocht via een eindheffing.

Eindheffing

Deze oplossing betekent dat in plaats van de bijtelling bij de werknemer, de werkgever een eindheffing verschuldigd is van € 300 per bestelauto per jaar. Er vindt dan geen bijtelling bij de individuele werknemers plaats.

Voorwaarden

Deze eindheffing is best een aantrekkelijke regeling. Niet alleen vanwege het lage bedrag aan eindheffing, maar ook omdat dan verder geen kilometeradministratie meer hoeft te worden bijgehouden. Dat het voor werknemers ook aantrekkelijk is, spreekt voor zich. De eindheffing komt alleen in plaats van de bijtelling als door de aard van het werk de bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt wordt door twee of meer werknemers. Daardoor moet ook niet goed zijn vast te stellen of en aan wie de bestelauto voor privégebruik ter beschikking staat. Dit is onlangs nog bevestigd in een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Wie gebruikt auto privé?

In genoemde zaak werd een bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt door twee werknemers van een aannemersbedrijf. Wie de bestelauto 's avonds mee naar huis nam, hing af van de vraag wie er het verst van de op dat moment uit te voeren klus woonde.

De rechter kwam tot de conclusie dat juist voor dit soort situaties de eindheffing is ingevoerd en vernietigde de naheffing met boete.

Wil je meer weten over de bijtelling voor bestelauto's? Wij adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Starten
Als startende ondernemer komt er ontzettend veel op je af waar je niet altijd kennis van hebt. Graag zetten wij samen met jou de eerste stap tot succes!
Lees verder
arrow right
Marsha Reijne - Wink

Marsha Reijne - Wink

Managementassistente

Adviseur binnendienst Verzuim & Inkomen
Ben jij nauwkeurig, klantgericht en vind je het leuk om het verschil te maken binnen een groeiende organisatie? Omnyacc blijft groeien en dat betekent volop kansen. Binnen ons team zoeken we een enthousiaste collega die energie krijgt van samenwerken, klantcontact en het verder professionaliseren van onze dienstverlening.
Lees verder
arrow right
Subsidiecontrole
Het doel van een subsidiecontrole is aantonen dat het subsidiebedrag rechtmatig wordt besteed. Wij kunnen de subsidiecontrole voor je uitvoeren tegen een transparant tarief.
Lees verder
arrow right
Adviseur binnendienst Verzuim & Inkomen
Ben jij nauwkeurig, klantgericht en vind je het leuk om het verschil te maken binnen een groeiende organisatie? Omnyacc blijft groeien en dat betekent volop kansen. Binnen ons team zoeken we een enthousiaste collega die energie krijgt van samenwerken, klantcontact en het verder professionaliseren van onze dienstverlening.
Lees verder
arrow right