24 januari 2020

Wel of geen bijtelling voor jouw bestelauto?

Wanneer betaal je wel en wanneer betaal je geen bijtelling voor jouw zakelijke bestelauto? Ook voor het privégebruik van een zakelijke bestelauto geldt namelijk in beginsel gewoon de bekende bijtelling. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer door de aard van het werk verschillende werknemers de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Hoe moeten de begrippen 'doorlopend' en 'afwisselend' in praktijk worden uitgelegd?

Bijtelling bestelauto

Voor een bestelauto bedraagt de bijtelling dit jaar gewoon 22% inclusief BPM en btw, tenzij de bestelauto volledig elektrisch is. Is de auto vóór 2017 voor het eerst op kenteken gezet, dan kan een ander percentage bijtelling van toepassing zijn.

Oplossing voor de praktijk

Anders dan bij personenauto's komt het bij bestelauto's regelmatig voor dat deze afwisselend door verschillende werknemers worden gebruikt, bijvoorbeeld in de bouw en aanverwante bedrijven. Als alternatief voor de bijtelling per individuele werknemer is er voor de praktijk een oplossing gezocht via een eindheffing.

Eindheffing

Deze oplossing betekent dat in plaats van de bijtelling bij de werknemer, de werkgever een eindheffing verschuldigd is van € 300 per bestelauto per jaar. Er vindt dan geen bijtelling bij de individuele werknemers plaats.

Voorwaarden

Deze eindheffing is best een aantrekkelijke regeling. Niet alleen vanwege het lage bedrag aan eindheffing, maar ook omdat dan verder geen kilometeradministratie meer hoeft te worden bijgehouden. Dat het voor werknemers ook aantrekkelijk is, spreekt voor zich. De eindheffing komt alleen in plaats van de bijtelling als door de aard van het werk de bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt wordt door twee of meer werknemers. Daardoor moet ook niet goed zijn vast te stellen of en aan wie de bestelauto voor privégebruik ter beschikking staat. Dit is onlangs nog bevestigd in een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Wie gebruikt auto privé?

In genoemde zaak werd een bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt door twee werknemers van een aannemersbedrijf. Wie de bestelauto 's avonds mee naar huis nam, hing af van de vraag wie er het verst van de op dat moment uit te voeren klus woonde.

De rechter kwam tot de conclusie dat juist voor dit soort situaties de eindheffing is ingevoerd en vernietigde de naheffing met boete.

Wil je meer weten over de bijtelling voor bestelauto's? Wij adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Asem Sadid

Asem Sadid

Assistent accountant

Btw-vraagstukken
Zit jij met een ingewikkelde btw-kwestie? Onze specialisten behandelen dagelijks btw-vraagstukken en kennen alle ins en outs van de complexe wetgeving. 
Lees verder
arrow right
Wijzigingen BOR en DSR voorlopig van de baan
Een eerder aangenomen wetswijziging die de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de doorschuifregeling aanmerkelijk belang (DSR ab) zou beperken tot gewone aandelen met een minimaal belang van 5%, gaat niet door. Ook de aanpassingen aan de familietoets en de verwateringsregeling binnen de BOR worden niet ingevoerd.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant pre-audit
Ben jij de financieel expert met een scherp oog voor detail en een talent voor cijfers? Wil jij directe impact maken op de groei van ondernemers en bedrijven in diverse branches? Dan is deze rol iets voor jou.
Lees verder
arrow right
Inhouding huisvestingskosten op minimumloon blijft 25% in 2025
In 2025 mogen werkgevers nog steeds maximaal 25% van het wettelijk minimumloon inhouden voor de huisvestingskosten van werknemers. Het eerder aangekondigde plan om dit percentage geleidelijk te verlagen en uiteindelijk te verbieden, gaat voorlopig niet door.
Lees verder
arrow right
Overdragen
Begin op tijd met de voorbereidingen want het verkoopklaar maken van jouw onderneming neemt enkele jaren in beslag.
Lees verder
arrow right