24 januari 2020

Wel of geen bijtelling voor jouw bestelauto?

Wanneer betaal je wel en wanneer betaal je geen bijtelling voor jouw zakelijke bestelauto? Ook voor het privégebruik van een zakelijke bestelauto geldt namelijk in beginsel gewoon de bekende bijtelling. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer door de aard van het werk verschillende werknemers de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Hoe moeten de begrippen 'doorlopend' en 'afwisselend' in praktijk worden uitgelegd?

Bijtelling bestelauto

Voor een bestelauto bedraagt de bijtelling dit jaar gewoon 22% inclusief BPM en btw, tenzij de bestelauto volledig elektrisch is. Is de auto vóór 2017 voor het eerst op kenteken gezet, dan kan een ander percentage bijtelling van toepassing zijn.

Oplossing voor de praktijk

Anders dan bij personenauto's komt het bij bestelauto's regelmatig voor dat deze afwisselend door verschillende werknemers worden gebruikt, bijvoorbeeld in de bouw en aanverwante bedrijven. Als alternatief voor de bijtelling per individuele werknemer is er voor de praktijk een oplossing gezocht via een eindheffing.

Eindheffing

Deze oplossing betekent dat in plaats van de bijtelling bij de werknemer, de werkgever een eindheffing verschuldigd is van € 300 per bestelauto per jaar. Er vindt dan geen bijtelling bij de individuele werknemers plaats.

Voorwaarden

Deze eindheffing is best een aantrekkelijke regeling. Niet alleen vanwege het lage bedrag aan eindheffing, maar ook omdat dan verder geen kilometeradministratie meer hoeft te worden bijgehouden. Dat het voor werknemers ook aantrekkelijk is, spreekt voor zich. De eindheffing komt alleen in plaats van de bijtelling als door de aard van het werk de bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt wordt door twee of meer werknemers. Daardoor moet ook niet goed zijn vast te stellen of en aan wie de bestelauto voor privégebruik ter beschikking staat. Dit is onlangs nog bevestigd in een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Wie gebruikt auto privé?

In genoemde zaak werd een bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt door twee werknemers van een aannemersbedrijf. Wie de bestelauto 's avonds mee naar huis nam, hing af van de vraag wie er het verst van de op dat moment uit te voeren klus woonde.

De rechter kwam tot de conclusie dat juist voor dit soort situaties de eindheffing is ingevoerd en vernietigde de naheffing met boete.

Wil je meer weten over de bijtelling voor bestelauto's? Wij adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Private investeerders
Kapitaal via private investeerders? Met Omnyacc wel! Onze financieringsadviseurs hebben al meerdere bedrijfsfinancieringen via private investeerders begeleid.
Lees verder
arrow right
Factoring
Factoring is een vorm van werkkapitaalfinanciering. Je draagt je facturatie en debiteurenrisico over aan een gespecialiseerd bedrijf, de factoringmaatschappij.
Lees verder
arrow right
Jos de Lange

Jos de Lange

Accountant

Controleleider
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand zoeken we versterking binnen het team. Jij krijgt als Controleleider energie van het coachen en begeleiden van collega's. 
Lees verder
arrow right
Niro Sribalan

Niro Sribalan

Assistent accountant

Belastingdienst verduidelijkt gebruikelijkheidseis binnen de WKR
De Belastingdienst heeft in oktober 2025 een vernieuwde versie van het Handboek Loonheffingen uitgebracht. In diverse hoofdstukken wordt nu extra duidelijk gemaakt dat vergoedingen en verstrekkingen alleen binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) kunnen vallen als ze voldoen aan de zogenoemde gebruikelijkheidseis.
Lees verder
arrow right