24 januari 2020

Wel of geen bijtelling voor jouw bestelauto?

Wanneer betaal je wel en wanneer betaal je geen bijtelling voor jouw zakelijke bestelauto? Ook voor het privégebruik van een zakelijke bestelauto geldt namelijk in beginsel gewoon de bekende bijtelling. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer door de aard van het werk verschillende werknemers de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Hoe moeten de begrippen 'doorlopend' en 'afwisselend' in praktijk worden uitgelegd?

Bijtelling bestelauto

Voor een bestelauto bedraagt de bijtelling dit jaar gewoon 22% inclusief BPM en btw, tenzij de bestelauto volledig elektrisch is. Is de auto vóór 2017 voor het eerst op kenteken gezet, dan kan een ander percentage bijtelling van toepassing zijn.

Oplossing voor de praktijk

Anders dan bij personenauto's komt het bij bestelauto's regelmatig voor dat deze afwisselend door verschillende werknemers worden gebruikt, bijvoorbeeld in de bouw en aanverwante bedrijven. Als alternatief voor de bijtelling per individuele werknemer is er voor de praktijk een oplossing gezocht via een eindheffing.

Eindheffing

Deze oplossing betekent dat in plaats van de bijtelling bij de werknemer, de werkgever een eindheffing verschuldigd is van € 300 per bestelauto per jaar. Er vindt dan geen bijtelling bij de individuele werknemers plaats.

Voorwaarden

Deze eindheffing is best een aantrekkelijke regeling. Niet alleen vanwege het lage bedrag aan eindheffing, maar ook omdat dan verder geen kilometeradministratie meer hoeft te worden bijgehouden. Dat het voor werknemers ook aantrekkelijk is, spreekt voor zich. De eindheffing komt alleen in plaats van de bijtelling als door de aard van het werk de bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt wordt door twee of meer werknemers. Daardoor moet ook niet goed zijn vast te stellen of en aan wie de bestelauto voor privégebruik ter beschikking staat. Dit is onlangs nog bevestigd in een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Wie gebruikt auto privé?

In genoemde zaak werd een bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt door twee werknemers van een aannemersbedrijf. Wie de bestelauto 's avonds mee naar huis nam, hing af van de vraag wie er het verst van de op dat moment uit te voeren klus woonde.

De rechter kwam tot de conclusie dat juist voor dit soort situaties de eindheffing is ingevoerd en vernietigde de naheffing met boete.

Wil je meer weten over de bijtelling voor bestelauto's? Wij adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Youngtimerleeftijd stijgt naar 25 jaar: impact vanaf 2027
Heb je een oudere auto van de zaak? Houd er dan rekening mee dat de leeftijdsgrens in de youngtimerregeling in 2026 wordt verhoogd naar 16 jaar en vanaf 2027 zelfs naar 25 jaar. Wat betekent dit voor jou?
Lees verder
arrow right
Junior belastingadviseur
Wil jij je fiscale carrière een sterke start geven? Bij Omnyacc in Schagen krijg je de kans om direct mee te draaien in de praktijk, te leren van ervaren collega’s en te groeien binnen een betrokken en professioneel team. Vanuit jouw rol werk je mee aan uiteenlopende fiscale vraagstukken voor onze mkb-klanten en ontwikkel je stap voor stap meer zelfstandigheid.
Lees verder
arrow right
Twinfield
Twinfield is een modern, veilig en bovenal gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma.
Lees verder
arrow right
Wet toekomst pensioenen: voorkom een dure loonbelastingclaim
Alle pensioenregelingen moeten uiterlijk in 2028 voldoen aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Ben je als werkgever niet op tijd klaar, dan kan dat leiden tot een forse loonbelastingclaim.
Lees verder
arrow right
Josien Barhorst-de Visser

Josien Barhorst-de Visser

Fiscaal medewerker / managementassistente

AOW-leeftijd in 2031 blijft gelijk op 67 jaar en 3 maanden
De AOW-leeftijd blijft in 2031 gehandhaafd op 67 jaar en 3 maanden, hetzelfde als in 2030. Deze leeftijd wordt vijf jaar van tevoren vastgesteld en daarna niet meer aangepast. De berekening is gebaseerd op de levensverwachting.
Lees verder
arrow right