Omnyacc

29 juli 2022

Werknemer met leaseauto neemt ontslag: hoe werkt de afkoop van het leasecontract?

Een leaseauto van de zaak is een populaire arbeidsvoorwaarde. Er wordt door een werknemer al snel om gevraagd. Wat als je een leaseauto aan jouw werknemer toekent, maar hij of zij vervolgens vóór het einde van het leasecontract vertrekt? Moet er dan door de werknemer een afkoopsom worden betaald en is die aftrekbaar van de bijtelling?

Afkoopsom

Een vroegtijdige beëindiging van het leasecontract brengt kosten met zich mee, want de leasemaatschappij wil normaal gesproken gecompenseerd worden voor de te derven inkomsten. Dit gebeurt in de vorm van een afkoopsom. De hoogte van deze afkoopsom is onder meer afhankelijk van de resterende looptijd van het leasecontract en van de courantheid van de auto. Of de afkoopsom aftrekbaar is van de bijtelling, hangt af van een aantal voorwaarden.

Voorwaarden

De afkoopsom is aftrekbaar voor de werknemer als hij schriftelijk met de werkgever is overeengekomen dat de werknemer bij beëindiging van het leasecontract de afkoopsom voor zijn rekening neemt. Ook moet schriftelijk zijn overeengekomen dat hij de afkoopsom betaalt als vergoeding voor het privégebruik van de auto. De werknemer moet de afkoopsom bovendien aan de werkgever betalen en dus niet rechtstreeks aan de leasemaatschappij.

Let op!

Door de afkoopsom kan de bijtelling niet negatief worden. Het is van belang hierop in te spelen.

Anticiperen met ontslagdatum

Als een werknemer aan het begin van het jaar van werkgever verandert, de leaseauto weer inlevert en een afkoopsom verschuldigd is, is deze vaak groter dan het bedrag van de bijtelling. Deze wordt immers aan het begin van het jaar slechts over een beperkte periode berekend. De werknemer doet er daarom goed aan in die gevallen het leasecontract al in het voorafgaande jaar te ontbinden.

Voorbeeld: een werknemer beschikt over een leaseauto met een cataloguswaarde van € 40.000 en een bijtelling van 22%. Verandert de werknemer in maart van werkgever, dan bedraagt de bijtelling voor dat jaar € 40.000 x 22% x 2/12 = € 1.467. Bedraagt de afkoopsom bijvoorbeeld € 5.000, dan kan hiervan € 5.000 -/- € 1.467 = € 3.533 niet verrekend worden.

Tip!

Adviseer de werknemer in soortgelijke situaties het leasecontract al op het einde van het voorafgaande jaar te beëindigen. Hij kan dan de hele afkoopsom verrekenen. In de maanden januari en februari dient hij dan zelf voor vervangend vervoer te zorgen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Verzuimverzekering vergelijken
Verzuimpercentages stijgen fors en hiermee ook de schadelast van verzuimverzekeraars. Er zijn veel redenen, maar het effect van economische onzekerheid, corona en een toenemende AOW-leeftijd speelt zeker mee. We zien in de markt een forse stijging van verzuimpremies. Juist nu is het belangrijk om verschillende offertes op te vragen en deze te vergelijken. Onze Inkomen- en Verzuimadviseurs helpen jou daar graag bij. Ze zetten de verschillen op een rij en vertellen je ook graag over hoe jij verzuim kunt beperken dan wel voorkomen.
Lees verder
arrow right
Marisa van der Bij-Klompmaker

Marisa van der Bij-Klompmaker

Casemanager

De Hoornse wensboom
In deze bijzondere tijd willen wij van Omnyacc in samenwerking met Voor een mooie stad de lach op het gezicht toveren bij zoveel mogelijk mensen! Dit willen wij doen door wensen in vervulling te laten gaan. Iedereen kan een wens achterlaten tot en met 8 januari. In het nieuwe jaar gaan we zoveel mogelijk wensen uit laten komen. Andere ondernemers en particulieren kunnen ook meedoen als wensvervuller. Doe jij ook mee?
Lees verder
arrow right
HRM-adviseur
Ben jij een betrokken HRM-adviseur die met een glimlach complexe vraagstukken aanpakt, een startende ondernemer ondersteunt bij zijn eerste personeelslid en een ervaren manager coacht tijdens een reorganisatie? Met jouw proactieve instelling versterk je ons bestaande HR-team en help je gezamenlijk onze klanten in de Kop van Noord-Holland vooruit.
Lees verder
arrow right
Snelstart
SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Lees verder
arrow right
Box 2-tarief in 2027 gelijk: dividend uitkeren in 2026?
De belastingplannen voor 2027 zijn bekend. Het box 2-tarief blijft (vooralsnog) gelijk aan dat van 2026. Het is daarom verstandig om naar je dividendplanning te kijken. Mogelijk is het voordelig om dividend nog in 2026 uit te keren.
Lees verder
arrow right