Sterk! voor ondernemers
Echt alles onder één dak
Sinds 1930
7.000 klanten gingen je voor
Diensten

HOELANG MOET JE JE FINANCIELE ADMINISTRATIE BEWAREN?

Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?

FINANCIELE ADMINISTRAITE: 7 OF 10 JAAR BEWAREN?

De basisgegevens van je financiële administratie die je 7 jaar lang moet bewaren zijn:

  • het grootboek
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie
  • de voorraadadministratie
  • de in- en verkoopadministratie
  • de loonadministratie
  • computerprogramma’s en –bestanden, deze programma's en bestanden moeten bij een controle kunnen worden gebruikt.

Het maakt geen verschil of je jouw administratie op papier of digitaal bewaart.

Administratief medewerker

Rhona Wessels

"Je kunt afspraken maken met de Belastingdienst over een kortere bewaartermijn."

Je bent verplicht om de volgende administraties 10 jaar te bewaren:

  • Onroerende zaken
  • Elektronische diensten
  • Administraties van radio- en televisieomroepdiensten
  • Administraties van telecommunicatiediensten

Welke diensten dit precies zijn kun je vinden op de website van de Belastingdienst.

Hoe zit het met andere documenten en de bewaartermijn? In dit overzicht heb je alles op een rij.

HOE MOET IK MIJN ADMINISTRATIE BEWAREN?

Je bent verplicht de administratie te bewaren in de originele staat. Een digitale factuur mag je niet afgedrukt bewaren. Een papieren factuur mag je wel scannen en digitaal bewaren vanwege het vervagen ervan. Houd er rekening mee dat de digitale versie van je papieren factuur of bonnetje een volledige weergave moet zijn van het origineel.

Wanneer je je administratie uitbesteed aan derden blijf je als ondernemer altijd verantwoordelijk voor de bewaarplicht van je eigen administratie. Zorg dat je zelf het origineel in bezit houdt.

Let op!
Met de Belastingdienst kun je afspraken maken over de vorm van bewaren, digitaal of op papier, en hoe gedetailleerd je dit moet doen. Dit leggen zij schriftelijk vast.

Let op!

Persoonsgegevens van klanten mag je vanwege de AVG niet bewaren in je digitale database of archief. De persoonsgegevens van werknemers mag je wel bewaren wanneer dit verplicht is, zoals bij het aannemen van personeel.

MEER INFORMATIE OVER DIGITALISEREN VAN JE ADMINISTRATIE

Je financiële administratie heb je overal bij de hand wanneer je dit proces digitaliseert. Ook hoef je je nooit zorgen te maken over het bewaartermijn. Daarnaast levert het geld en tijd op. Benieuwd hoe je hiermee start? 

ALTIJD BIJ JOU IN DE BUURT

Als Omnyacc zijn we altijd in de buurt. Grote kans dat je ons zelfs bij jou om de hoek vindt, want wij werken met maar liefst 220 medewerkers vanuit acht kantoren in de regio. Bewust. Wij vinden het fijn als onze klanten ook zonder afspraak makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Onze klanten komen het meest uit de regio. Wel zo fijn! Je praat, toch letterlijk, dezelfde taal. Zit jij met een ondernemerskwestie en zoek je ondersteuning? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij durven te stellen dat we op praktisch alle ondernemersvragen antwoord kunnen geven. Zo kun jij maximaal focussen op ondernemen. Tot snel?

Rhona Wessels

Rhona Wessels

Administratief medewerker

Financiële administratie

Financiële administratie

Het digitaliseren van jouw financiële administratie levert inzicht en tijd op. Wil jij ook 24/7 inzicht in jouw cijfers? Wij helpen je graag.
Sander Kaandorp

Sander Kaandorp

Assistent-accountant

Box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement weer uitgesteld

Box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement weer uitgesteld

23-03-2023

Het box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement, dat gepland stond vanaf 2026, gaat waarschijnlijk pas op zijn vroegst per 1 januari 2027 in. Dit heeft staatssecretaris Van Rij gezegd in een interview met NRC. Het traject dat voorafgaat aan de invoering, alsmede de noodzakelijke modernisering van de ict-systemen bij de Belastingdienst zijn volgens hem hier debet aan.
Assistent-accountant

Assistent-accountant

  • Schagen
  • 32-40 uur
  • HBO Accountancy/Finance & Control
Coronasluiting? Toch OZB-gebruikersheffing

Coronasluiting? Toch OZB-gebruikersheffing

24-03-2023

Als je een zakelijk onroerend goed gebruikt, kun je een aanslag gebruikersheffing voor de OZB tegemoet zien. Een ondernemer die zijn restaurant vanwege corona niet mocht openen, kreeg toch een aanslag gebruikersheffing. Rechtbank Oost-Brabant vindt dit terecht.