4 juni 2024

Aangifte doen wanneer je niet meer voldoet aan voortzettingseis BOR

Wanneer een ondernemer zijn bedrijf schenkt of iemand een bedrijf erft, kan de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) worden toegepast. Een cruciale voorwaarde voor de BOR is dat het bedrijf minstens vijf jaar moet worden voortgezet. Indien niet meer aan deze eis wordt voldaan, moet dit worden gemeld bij de Belastingdienst en moet aangifte worden gedaan.

BOR

De BOR komt er in het kort op neer dat bij vererving of schenking van een bedrijf voor een deel van de waarde een vrijstelling geldt. Over dit deel hoeft dan geen schenk- of erfbelasting te worden betaald. Over de eerste € 1.325.253 van de waarde is de vrijstelling 100% (2024), over het eventuele meerdere is de vrijstelling 83%. Vanaf 2025 is de vrijstelling 100% over de eerste € 1.500.000 en 75% over het eventuele meerdere.

Voortzettingseis

De BOR kent enkele voorwaarden. Een daarvan is dat het bedrijf minstens vijf jaar moet worden voortgezet, dit is de zogenaamde voortzettingseis.

Let op!

Betreft het een bv, dan moet de verkrijger ook minstens vijf jaar de aandelen in bezit houden.

Voortzettingseis niet (meer) haalbaar?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom niet meer aan de voortzettingseis wordt voldaan. Denk aan de situatie dat het bedrijf verkocht is of het bedrijf vanwege faillissement niet meer wordt voortgezet. Hier vind je voorbeelden van nog andere situaties.

Let op!

Als binnen vijf jaar niet meer aan de voortzettingseis wordt voldaan, vervalt de toegepaste vrijstelling met terugwerkende kracht. Dit betekent dat alsnog de schenk- of erfbelasting betaald moet worden waarvoor eerder de vrijstelling van de BOR was toegepast.

Aangifte doen

Verkrijgers die niet langer aan de voortzettingseis voldoen, moeten dit melden bij de Belastingdienst en aangifte doen. Dit kan met dit formulier van de Belastingdienst. In dit formulier wordt onder meer gevraagd waarom je niet meer aan de voortzettingseis voldoet.

Let op!

Het kabinet is van plan om de voortzettingstermijn met ingang van 1 januari 2025 te verkorten van vijf naar drie jaar.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Accountant Texel
Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.
Lees verder
arrow right
Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Mogelijk toch andere partnerverdeling box 3 na rechtsherstel
De Belastingdienst verlaagt je box 3-inkomen na de massaalbezwaarprocedure. Maar als je definitieve aanslag daardoor al onherroepelijk vaststaat, kun je dan nog een andere verdeling met je fiscale partner kiezen? De Belastingdienst vindt van niet, maar een AG adviseert de Hoge Raad dit wel toe te staan.
Lees verder
arrow right
Praktijkondersteuner bedrijfsarts
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over de inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Door onze groeiambities zijn wij opzoek naar een ervaren praktijkondersteuner bedrijfsarts.
Lees verder
arrow right
Wet toekomst pensioenen: voorkom een dure loonbelastingclaim
Alle pensioenregelingen moeten uiterlijk in 2028 voldoen aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Ben je als werkgever niet op tijd klaar, dan kan dat leiden tot een forse loonbelastingclaim.
Lees verder
arrow right