Auto van nieuwe werkgever, vóór start nieuwe baan

8 september 2022

Nu de arbeidsmarkt extreem krap is, komt het wel eens voor dat een werkgever al een auto ter beschikking stelt aan de nieuwe medewerker, nog voordat de baan van start is gegaan. Wat zijn de gevolgen voor de belasting?

Bijtelling auto

Als aan een werknemer een auto van de zaak ter beschikking wordt gesteld, is de bekende bijtelling van toepassing. Dat is in beginsel niet anders voor de werknemer waarvan de dienstbetrekking nog niet is begonnen. Het is namelijk een voordeel uit toekomstige dienstbetrekking.

Loon in natura

De bijtelling vanwege het privégebruik van de auto wordt aangemerkt als loon in natura. Je verwerkt de bijtelling in de aangifte loonheffingen over het tijdvak waarin de auto ter beschikking is gesteld. Over dat tijdvak betaal je dan geen loon in geld, maar je moet dus wel loonheffingen afdragen.

Bruteren

Het bedrag dat je moet inhouden, kun je verhalen op de werknemer. Je kunt er ook voor kiezen om het bedrag te bruteren. Dit is een dure optie, omdat je dan ook de te betalen belasting over de bijtelling voor jouw rekening neemt.

Let op!

Je mag de bijtelling voor de auto van de zaak niet onderbrengen in de werkkostenregeling om zo de belastingheffing bij de werknemer te voorkomen. Dit is een van de weinige uitzonderingen waarbij geen gebruik kan worden gemaakt van de WKR.

Meer weten?

De fiscale gevolgen zijn ook verwerkt in de Handreiking 'Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto', een publicatie van de Belastingdienst. Heb je nog vragen, neem dan contact op,

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Leasefiets middels WKR?
Vanaf 1 januari 2020 is er een nieuwe fiscale regeling voor een fiets van de zaak. Door middel van de werkkostenregeling (WKR) kun je indien gewenst een leasefiets gratis aan jouw personeel ter beschikking stellen.
Lees verder
arrow right
Leasing auto
Financial of operational lease? Onze specialisten vergelijken en regelen de beste optie voor jou.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Elena Goncalves Da Costa

Elena Goncalves Da Costa

Office & Operationeel Manager

Bedrijfsoverdracht van het familiebedrijf 2025
Voor familiebedrijven staat continuïteit vaak voorop. Bij een overdracht binnen de familie komt echter meer kijken dan alleen de opvolging regelen. Fiscaal-juridische aspecten spelen een grote rol, zeker met de recente en aankomende wijzigingen in de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de doorschuifregeling (DSR). Een goede en tijdige voorbereiding is daarom essentieel om verrassingen te voorkomen en de overdracht soepel te laten verlopen.
Lees verder
arrow right
Schenken en erven
Denk je aan een schenking aan je kind of een goed doel? Het financiële steuntje voor nu is misschien een goed moment om ook na te denken over jouw erfenis.
Lees verder
arrow right