05 februari 2020

Leasefiets middels WKR?

Vanaf 1 januari 2020 is er een nieuwe fiscale regeling voor een fiets van de zaak. Door middel van de werkkostenregeling (WKR) kun je indien gewenst een leasefiets gratis aan jouw personeel ter beschikking stellen.

Fietsenregeling

De fietsenregeling komt erop neer dat je een fiets van de zaak aan jouw werknemers ter beschikking kunt stellen (jij blijft eigenaar) tegen een forfaitaire bijtelling van 7%. Dit betekent dat de werknemer over 7% van de consumentenadviesprijs belasting moet betalen.

Voorbeeld:
Een werkgever stelt aan werknemer een fiets van € 2.000 ter beschikking. De bijtelling is 7% x € 2.000 = € 140 per jaar. Bij een belastingtarief van 37,35% (in 2020 tot een inkomen van € 68.507), kost de fiets de werknemer dus slechts € 52 per jaar.

In de WKR

Als je de fiets onderbrengt in de werkkostenregeling (WKR), kost de fiets jouw werknemer per saldo dus niets. Als je binnen de vrije ruimte van de WKR blijft, kost de fietsregeling jou als werkgever ook niets extra. Alleen als je de vrije ruimte overschrijdt, betaal je als werkgever 80% eindheffing.

Fiets blijft jouw eigendom

De fietsregeling betekent dat de fiets jouw eigendom blijft. Bij het einde van de dienstbetrekking moet de werknemer de fiets dus aan jou teruggeven of de fiets tegen de dagwaarde van je overnemen.

Bijkomende kosten

De bijkomende kosten van bijvoorbeeld onderhoud of van een verzekering van de fiets komen daarom ook voor rekening van de werkgever. Deze kosten komen gewoon ten laste van de winst.

Wilt je meer weten over de nieuwe fisclae regeling voor een fiets van de zaak? Wij adviseren je graag.

Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right
Groeien, organiseren en procesverbetering
Ondernemen geeft energie en is dynamisch, maar kan ook uitdagend zijn. Soms merk je dat je energie weglekt: je bent druk met de dagelijkse gang van zaken, je organisatie vraagt veel van je, en de groei van je bedrijf blijft achter. Doelen en ambities voor de toekomst zijn niet meer scherp. Herkenbaar? Wij helpen je om weer grip, overzicht en balans te krijgen. Samen zetten we jouw ideeën om in actie, zodat jij weer kunt doen waar je energie van krijgt: ondernemen! Hoe we dat doen? Samen met jou. We brengen helder in kaart waar je nu staat en kijken met een scherpe blik naar de toekomst. Samen bepalen we de juiste stappen: van diensten en klanten tot cijfers en processen. We bekijken hoe je jouw team, structuur en werkwijze slim kunt inrichten om je doelen te bereiken. We doen dit volledig op jouw tempo: zonder druk, mét resultaat.
Zo zorgen we ervoor dat jouw strategie geen papieren plan blijft, maar écht tot leven komt.
Lees verder
arrow right
Jeroen Bakker

Jeroen Bakker

Accountant

Assistent accountant audit
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand richten we ons op versterking binnen het team. Ben jij zelfstandig en klantgericht en heb je de ambitie om door te groeien? Ben je daarnaast op zoek naar een combinatie van controlewerkzaamheden, adviesopdrachten en managementondersteuning? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right
Fiscale bijeenkomst Den Helder
Op maandagavond 3 november en dinsdagavond 4 november 2025 organiseren wij een fiscale bijeenkomst vol actuele ontwikkelingen en praktische tips. Tijdens deze avonden bespreken we diverse belastingonderwerpen die voor jou relevant kunnen zijn. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2026. Kom je ook?
Lees verder
arrow right