Omnyacc

27 december 2022

Bijtellingsregeling en rittenregistratie

In beginsel is er bijtelling voor privégebruik van toepassing als aan jou een auto van de zaak ter beschikking staat. Kun je overtuigend aantonen dat je niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden? Dan krijg je geen bijtelling. Een exacte rittenregistratie is hiervoor niet vereist.

Belastingdienst in de fout

In een zaak voor de rechtbank Noord-Nederland ging de Belastingdienst bij de beoordeling van een rittenregistratie meermaals in de fout. Zo constateerde de Belastingdienst verschillen in de opgegeven aantallen kilometers van verschillende routes aan de hand van Google Maps. Deze verschillen bestonden in werkelijkheid niet.

Exacte aantallen niet vereist

Ook ging de Belastingdienst de fout in door ritten op honderden meters nauwkeurig te berekenen. Ook dit is volgens de rechter niet de bedoeling. Van belang is slechts dat overtuigend wordt aangetoond dat het aantal kilometers dat privé is gereden niet meer dan 500 bedraagt.

Vrije bewijsleer

Hoe je aantoont dat je daadwerkelijk niet meer kilometers gereden hebt, is niet van belang. Een rittenregistratie is namelijk niet vereist en bewijs kan dus ook op andere wijze worden geleverd.

Zware aanhanger

De rechtbank achtte ook van belang dat er gereden is met een grote auto met zware aanhanger om hiermee onder andere metaal te vervoeren. Om deze reden was er dan ook regelmatig over hoofdwegen gereden om zo ritten door dorpen te vermijden.

Heel klein verschil is niet van belang

De rechtbank stelt ook letterlijk ‘niet warm of koud te worden’ van een verschil van één kilometer, omdat zo’n verschil logisch is en nu eenmaal van tijd tot tijd voorkomt als er op hele kilometers wordt afgerond en geregistreerd. Van belang is slechts dat de 500 km privé niet wordt overschreden. De rechtbank verminderde dan ook de navorderingen en schrapte hierin de bijtellingen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right
Pensioenaftrek bij scheiding vóór 1 mei 1995 blijft beperkt
Een gerechtshof oordeelde eerder dat de doorbetaling van pensioen bij scheidingen vóór 1 mei 1995 niet beperkt in aftrek mocht worden gebracht. De Hoge Raad komt nu tot een ander oordeel. Voor mensen die vóór 1 mei 1995 zijn gescheiden, pakt dit daardoor minder gunstig uit.
Lees verder
arrow right
Brenda Mol

Brenda Mol

Assistent-accountant

Zelfstandigenwet moet vanaf 2028 meer duidelijkheid bieden
Het kabinet wil met de Zelfstandigenwet meer rust en duidelijkheid creëren voor zelfstandigen en opdrachtgevers. Het streven is dat de wet op 1 januari 2028 in werking treedt.
Lees verder
arrow right
Miljoenennota 2027: internationaal
Ook op internationaal gebied verandert er vanaf 2027 het nodige. Nieuwe regels raken onder meer buitenlandse aandeelhouders, werknemers met aandelenopties, valutahedges en internationale beleggingsstructuren. Daarnaast worden de regels rondom de wereldwijde minimumbelasting verder aangepast. In dit overzicht zetten we de belangrijkste wijzigingen voor internationaal opererende ondernemingen en hun aandeelhouders en werknemers op een rij.
Lees verder
arrow right
Btw-vraagstukken
Zit jij met een ingewikkelde btw-kwestie? Onze specialisten behandelen dagelijks btw-vraagstukken en kennen alle ins en outs van de complexe wetgeving. 
Lees verder
arrow right