7 juni 2021

Btw bloemist 3 berekeningsmethoden

Maak je als bloemist gebruik van het zogenaamde kasstelsel voor de btw? Let op, want vanaf 1 januari 2021 moet de btw anders berekent worden. Hoe zit dit?

Meerdere btw-tarieven

Bloemisten hebben te maken met zowel het 9% btw-tarief als met het 21% btw-tarief. Is op grond van de bedrijfsadministratie niet vast te stellen welk tarief op welke goederen betrekking heeft, dan kan dit vanaf 1 januari 2021 op drie manieren forfaitair worden vastgesteld.

Drie methodes

Methode 1: de ontvangsten worden naar de verschillende tarieven gesplitst. De inkopen moeten dan naar de winkelwaarde worden herleid. Dit geldt ook voor de verhouding van goederen belast met 9% en 21% btw. Deze verhouding wordt vervolgens gebruikt voor het bepalen van de af te dragen btw.

Methode 2: voor groepen van goederen die aan hetzelfde tarief zijn onderworpen, worden de ontvangsten gesteld op de tot winkelwaarde herleide inkopen van die goederen. Het overblijvende deel van de ontvangsten wordt toegerekend aan de tot de andere tariefgroep behorende goederen.

Methode 3: voor alle goederen worden de ontvangsten gesteld op de tot winkelwaarde herleide inkopen van de goederen, gesplitst naar de van toepassing zijnde tarieven.

Let op!

Meld jouw keuze bij jouw belastingkantoor. Je moet de gekozen methode blijven toepassen tot aan het (boek)jaar dat volgt op het jaar waarin je de toepassing van de methode opzegt.

Tot slot

Heb je vragen? Onze adviseurs helpen je graag. Neem gerust contact met ons op. 

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw-vraagstukken
Zit jij met een ingewikkelde btw-kwestie? Onze specialisten behandelen dagelijks btw-vraagstukken en kennen alle ins en outs van de complexe wetgeving. 
Lees verder
arrow right
Belastingvrije vergoedingen voor thuiswerk en kantoor in 2025
Tegenwoordig werken veel werknemers deels vanuit huis. Wat kun je in 2025 belastingvrij vergoeden? Aan welke eisen moet de thuiswerkplek voldoen, en wat kun of moet je als werkgever hierin faciliteren?
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Jiva Rajaratnam

Jiva Rajaratnam

Administratief medewerker

Aangiftemedewerker
Ben jij op zoek naar een baan als aangiftemedewerker waar je energie krijgt van het verzorgen van belastingaangiften en beantwoorden van diverse fiscale vragen? We hebben een brede klantenkring die zo nu en dan ook bij ons binnenstapt. Zo leer je onze klanten echt kennen.
Bij ons accountantskantoor kun je rekenen op een fijne werkplek zonder onnodige werkdruk. Klinkt dit als de werkomgeving waar jij naar op zoek bent? Lees dan verder en ontdek wat deze functie jou verder te bieden heeft.
Lees verder
arrow right