17 mei 2023

Kosten voor elektrische auto van de zaak

Heb je werknemers met een elektrische of plug-in hybride auto van de zaak? Je kunt de elektriciteitskosten voor het thuis opladen van de auto van de zaak aan de werknemer vergoeden.

Auto van de zaak

Als werkgever draag je in principe de kosten van een auto van de zaak. Als een werknemer kosten voor je voorschiet, dan kun je deze kosten als ‘intermediaire kosten’ vergoeden. Dit gaat buiten de loonheffing om, je hoeft dus geen loonheffing te berekenen hierover of jouw vrije ruimte hiervoor te gebruiken.

Thuis opladen auto van de zaak

Laad jouw werknemer een elektrische of hybride auto van de zaak thuis op, dan draagt de werknemer de elektriciteitskosten voor dit opladen. Je kunt deze kosten als intermediaire kosten terugbetalen aan jouw werknemer.

Kostprijs

Je kunt alleen de kostprijs van de elektriciteit als intermediaire kosten terugbetalen. Tot die kostprijs behoren de extra kosten die jouw werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij door het opladen. Deze extra kosten worden bepaald door de variabele én vaste kosten te delen door het totale kWh-gebruik. Tot de kostprijs kunnen echter ook de afschrijving van zonnepanelen (gebruikt voor het opladen) horen.

Let op!
Bij het berekenen van de kostprijs moet ook nog rekening gehouden worden met het prijsplafond.

Tip!

Gebruikt de werknemer een openbare laadpaal in de buurt van zijn woning, dan kun je gewoon de kosten die de werknemer betaalt voor dat opladen als intermediaire kosten vergoeden.

Zakelijke transactie

Heb je met jouw werknemer onder zakelijke voorwaarden afspraken gemaakt over de doorlevering van energie door de werknemer? Dan gaat de vergoeding die je aan jouw werknemer betaalt ook buiten de loonheffing om. Je moet dan wel een zakelijke vergoeding hebben afgesproken. De Belastingdienst vindt een vergoeding op basis van een gemiddelde prijs vastgesteld door het CBS in ieder geval niet zakelijk.

Let op!

Als de Belastingdienst meent dat de vergoeding die je aan jouw werknemer geeft, hoger is dan in een zakelijke transactie of bij intermediaire kosten, dan moet de Belastingdienst dat aannemelijk maken. Tot de hoogte waarvoor je aannemelijk kan maken dat dit overeenkomt met de kostprijs van de elektriciteit, behoort de vergoeding in ieder geval niet tot het loon.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Dashboarding: tijdig bijsturen
Met een online dashboard heb je altijd en overal inzichtelijk hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Door de financiële visuele samenvatting zie je dit in één oogopslag. Dit maakt het tijdig bijsturen een stuk makkelijker waardoor je sneller kunt schakelen.
Lees verder
arrow right
King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid 3 (NOW)
De NOW is de tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die vanwege de coronacrisis de omzet met minstens 20% zagen dalen. De regeling is met ingang van 1 oktober 2020 verlengd met 9 maanden tot 1 juli 2021. De NOW 3 kent 3 tijdvakken en kent specifiekere bepalingen ten opzichte van NOW 1 en NOW 2. Op deze pagina vertellen we je er alles over. Heb je vragen? Schroom niet om te bellen of mailen als je meer vragen hebt of wilt sparren over jouw situatie. Samen staan we sterk!
Lees verder
arrow right
CO2-rapportage vervalt voor bedrijven tot 250 medewerkers vanaf 2027
Bedrijven met maximaal 250 werknemers zullen waarschijnlijk vanaf 2027 niet langer verplicht zijn om te rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van hun medewerkers.
Lees verder
arrow right
Bedrijfswaardering
Bij de verkoop of overname van een bedrijf is het belangrijk om de waarde van je bedrijf te bepalen. Benieuwd wat jouw bedrijf écht waard is? 
Lees verder
arrow right
Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right