30 maart 2022

Onjuiste SBI-code en TVL Q4 2020

Kom je niet in aanmerking voor de TVL Q4 2020 door een onjuiste SBI-code? Als de bedrijfsactiviteiten afwijken van de SBI-code, maar wel aansluiten bij een andere SBI-code dan is er toch recht op TVL voor het vierde kwartaal van 2020. Hoe zit dit precies?

Recht op TVL?

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is een financiële compensatie voor de vaste lasten van bedrijven die door de coronacrisis een flinke omzetdaling hebben ondergaan.

Of een bedrijf recht heeft op de TVL, hangt af van de SBI-code waarmee het bedrijf bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven. Soms wijken de werkelijke bedrijfsactiviteiten hiervan echter af. Een bedrijf dat op basis hiervan recht op de TVL zou hebben, krijgt deze dan toch niet uitgekeerd.

Correctie per 2021

Om aan dit probleem een einde te maken, bevat de TVL per 2021 een hardheidsclausule. Op basis hiervan kan een bedrijf toch TVL krijgen als de werkelijke bedrijfsactiviteiten aansluiten bij een SBI-code die wél recht op de TVL geeft.

Rechter: ook voor Q4 2020

In een uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) is onlangs beslist dat deze uitzondering ook moet gelden voor het vierde kwartaal van 2020. Het CBB is van mening dat er op dat tijdstip geen redenen meer waren om niet uit te kunnen gaan van de werkelijke bedrijfsactiviteiten in gevallen waarin deze anders waren dan volgens de SBI-code. Het argument 'uitvoerbaarheid' is daarvoor onvoldoende, aldus het CBB.

Bredere werking

De uitspraak heeft bredere werking. Het CBB geeft aan dat in vergelijkbare gevallen, dus wanneer de werkelijke bedrijfsactiviteiten afwijken van de SBI-code, de TVL ook voor andere ondernemers niet op die gronden mag worden afgewezen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

TVL voor startende ondernemer?
Ben je een startende ondernemer? En ben je jouw bedrijf begonnen tussen juli 2020 en september 2021? De TVL, met betrekking tot het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022, komt ook beschikbaar voor een aantal starters.
Lees verder
arrow right
Belastingdienst lanceert administratietool voor horecaondernemers
De Belastingdienst heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee horecaondernemers kunnen controleren of hun administratie op orde is. Door middel van ja/nee-vragen krijgen zij inzicht in eventuele tekortkomingen en praktische adviezen om deze te verbeteren.
Lees verder
arrow right
Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Thom van Dijk

Thom van Dijk

Assistent accountant

Assistent accountant pre-audit
Ben jij de financieel expert met een scherp oog voor detail en een talent voor cijfers? Wil jij directe impact maken op de groei van ondernemers en bedrijven in diverse branches? Dan is deze rol iets voor jou.
Lees verder
arrow right
Groeien, organiseren en procesverbetering
Ondernemen geeft energie en is dynamisch, maar kan ook uitdagend zijn. Soms merk je dat je energie weglekt: je bent druk met de dagelijkse gang van zaken, je organisatie vraagt veel van je, en de groei van je bedrijf blijft achter. Doelen en ambities voor de toekomst zijn niet meer scherp. Herkenbaar? Wij helpen je om weer grip, overzicht en balans te krijgen. Samen zetten we jouw ideeën om in actie, zodat jij weer kunt doen waar je energie van krijgt: ondernemen! Hoe we dat doen? Samen met jou. We brengen helder in kaart waar je nu staat en kijken met een scherpe blik naar de toekomst. Samen bepalen we de juiste stappen: van diensten en klanten tot cijfers en processen. We bekijken hoe je jouw team, structuur en werkwijze slim kunt inrichten om je doelen te bereiken. We doen dit volledig op jouw tempo: zonder druk, mét resultaat.
Zo zorgen we ervoor dat jouw strategie geen papieren plan blijft, maar écht tot leven komt.
Lees verder
arrow right