1 augustus 2023

Sta-zitbureau thuiswerkplek werknemer

Werkt jouw team soms of deels vanuit huis?  Dan wil je wellicht zorgen voor een sta-zitbureau bij hen thuis. Kan dit onbelast voor de loonheffing?

Vrije ruimte werkkostenregeling

Je kunt het zit-stabureau altijd aanwijzen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR), mits het gebruikelijk is om een zit-stabureau aan een werknemer te vergoeden, te verstrekken of ter beschikking te stellen. Nadeel van aanwijzen in de vrije ruimte is echter wel dat je mogelijk begin volgend jaar 80% eindheffing moet betalen over het deel van alle vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen waarmee je de vrije ruimte overschrijdt.

Let op!

In 2023 bedraagt de vrije ruimte 3% van jouw totale fiscale loonsom tot € 400.000 en 1,18% daarboven.

Gericht vrijgestelde arbovoorziening

Gebruik van de vrije ruimte is niet nodig, als je voor het zit-stabureau gebruik kan maken van de gerichte vrijstelling voor arbovoorzieningen. De vergoeding of terbeschikkingstelling is dan onbelast.

Om van deze gerichte vrijstelling voor arbovoorzieningen gebruik te kunnen maken, moet je echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • het sta-zit bureau moet rechtstreeks voortvloeien uit de Arbowet
  • jouw werknemer gebruikt het zit-stabureau voor zijn werk op de thuiswerkplek, én
  • de werknemer betaalt geen eigen bijdrage voor het zit-stabureau, ook niet door een uitruil bij bijvoorbeeld een cafetariaregeling

Let op!

De gerichte vrijstelling geldt alleen voor een zit-stabureau welke voortvloeit uit de Arbowet. Bij een duurder model zijn de extra kosten niet gericht vrijgesteld. Je kunt deze extra kosten wel aanwijzen aan de vrije ruimte, mits de extra kosten gebruikelijk zijn. Je kunt ook de werknemer voor deze extra kosten een eigen bijdrage vragen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Bijeenkomst Schijnzelfstandigheid Schagen
Op vrijdagmiddag 29 november 2024 verzorgt Omnyacc Schagen in samenwerking met Klaver & Janssen Advocaten een bijeenkomst over schijnzelfstandigheid. Tijdens deze bijeenkomst vertellen we over arbeidsrechtelijke posities, (verkapte) dienstverbanden, VBAR, handhaving door de Belastingdienst per 2025 en eventuele te nemen acties. Ons doel is méér duidelijkheid te scheppen over dit onderwerp en eventuele onrust zo veel mogelijk weg te nemen. Kom jij ook? Meld je dan direct aan.
Lees verder
arrow right
Subsidiecontrole
Het doel van een subsidiecontrole is aantonen dat het subsidiebedrag rechtmatig wordt besteed. Wij kunnen de subsidiecontrole voor je uitvoeren tegen een transparant tarief.
Lees verder
arrow right
Groeien, organiseren en procesverbetering
Ondernemen geeft energie en is dynamisch, maar kan ook uitdagend zijn. Soms merk je dat je energie weglekt: je bent druk met de dagelijkse gang van zaken, je organisatie vraagt veel van je, en de groei van je bedrijf blijft achter. Doelen en ambities voor de toekomst zijn niet meer scherp. Herkenbaar? Wij helpen je om weer grip, overzicht en balans te krijgen. Samen zetten we jouw ideeën om in actie, zodat jij weer kunt doen waar je energie van krijgt: ondernemen! Hoe we dat doen? Samen met jou. We brengen helder in kaart waar je nu staat en kijken met een scherpe blik naar de toekomst. Samen bepalen we de juiste stappen: van diensten en klanten tot cijfers en processen. We bekijken hoe je jouw team, structuur en werkwijze slim kunt inrichten om je doelen te bereiken. We doen dit volledig op jouw tempo: zonder druk, mét resultaat.
Zo zorgen we ervoor dat jouw strategie geen papieren plan blijft, maar écht tot leven komt.
Lees verder
arrow right