11 december 2020

Tot 2025 subsidie voor aanschaf of lease elektrische bestelauto 

Vanaf 1 januari 2025 kunnen steden een zero-emissiezone invoeren. Dit betekent dat nieuwe bestel- en vrachtwagens die na 2025 op kenteken worden gezet emissieloos moeten rijden om in deze stadscentra te mogen komen. Om ondernemers tegemoet te komen is er tot 2025 een subsidie op de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelbus

Tijd om te anticiperen

Steden die een emissievrije zone invoeren, moeten dit minstens vier jaar van tevoren bekendmaken. Op die manier kunnen ondernemers op de maatregel anticiperen. Ook komt er tot eind 2027 een overgangsregeling voor niet-elektrische bestelauto’s en tot eind 2029 voor niet-elektrische vrachtauto’s.

Aanvraag subsidie

Ondernemers die in een emissieloze zone moeten zijn, kunnen vanaf komend voorjaar (2021) subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus. De subsidie bedraagt 10% van de nieuwprijs, met een maximum van € 5.000.

Voorwaarden

De nieuwe subsidie kent een aantal voorwaarden:

  • de bestelbus moet een minimale actieradius van 100 kilometer hebben
  • er komt per bedrijf een maximum aan het aantal bestelbussen waarvoor subsidie mag worden aangevraagd
  • bij doorverkoop van de bestelbus binnen drie jaar moet de subsidie deels terug worden betaald

Let op!

De subsidie krijgt men naast de bestaande investeringsaftrekken, zoals die voor kleinschalige en milieuvriendelijke investeringen.

Op = op

Voor de regeling is volgend jaar € 22 miljoen beschikbaar. Dit betekent dat wanneer de middelen zijn uitgeput, men dat jaar geen subsidie meer krijgt. Tot en met 2025 is er in totaal € 185 miljoen beschikbaar.

Heb jij vragen over de subsidie voor een elektrische bestelauto? En ben je benieuwd of dit interessant kan zijn voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op om jouw situatie voor te leggen. Wij adviseren je graag.

Senior assistent accountant controlepraktijk
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand richten we ons op versterking binnen het team. Ben jij zelfstandig en klantgericht en heb je de ambitie om door te groeien? Ben je daarnaast op zoek naar een combinatie van controlewerkzaamheden, adviesopdrachten en managementondersteuning? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
Accountantscontrole
Accountantscontrole: de stok achter de deur om processen flink onder de loep te nemen. Met ons advies verbeter je daadwerkelijk. Maak van de nood een deugd.
Lees verder
arrow right
Bedrijfswaardering
Bij de verkoop of overname van een bedrijf is het belangrijk om de waarde van je bedrijf te bepalen. Benieuwd wat jouw bedrijf écht waard is? 
Lees verder
arrow right
Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right