Hoogte subsidie
De subsidie is een percentage van de verkoopprijs van het vrachtautochassis inclusief af-fabriekopties, maar exclusief btw. De subsidie richt zich op de meerkosten van de aanschaf van een emissieloze vrachtauto ten opzichte van de aanschaf van een vrachtauto op diesel. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van twee factoren: het type voertuig en de grootte van de onderneming. De onderstaande indeling en subsidiebedragen zijn vastgesteld.
Zero-emissie N2 vrachtauto (tot 12 ton)
- Grote ondernemingen: subsidie van 12,5% met een maximum van € 17.800
- Middelgrote ondernemingen: subsidie van 19% met een maximum van € 26.800
- Kleine ondernemingen en non-profitorganisaties: subsidie van 25% met een maximum van € 35.700
Zero-emissie N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kilogram
- Grote ondernemingen: subsidie van 15% met een maximum van € 43.600
- Middelgrote ondernemingen: subsidie van 21,5% met een maximum van € 63.700
- Kleine ondernemingen en non-profitorganisaties: subsidie van 28,5% met een maximum van € 84.000
Zero-emissie N3 bakwagen chassis vanaf 18.000 kilogram
- Grote ondernemingen: subsidie van 16,9% met een maximum van € 56.700
- Middelgrote ondernemingen: subsidie van 24,3% met een maximum van € 81.500
- Kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: subsidie van 31,7% met een maximum van € 106.300
Zero-emissie N3 trekker / oplegger-combinatie
- Grote ondernemingen: subsidie van 20% met een maximum van € 72.700
- Middelgrote ondernemingen: subsidie van 28,5% met een maximum van € 102.300
- Kleine ondernemingen en non-profitorganisaties: subsidie van 37% met een maximum van € 131.900
Voordeel via MIA
Bedrijven die een emissieloze vrachtwagen aanschaffen, kunnen naast de AanZET ook gebruikmaken van de fiscale regeling MIA (Milieu-investeringsaftrek). Op die manier kan een deel van de overgebleven meerkosten worden gedekt.