6 mei 2022

Subsidieregeling Aanzet

Er is een subsidieregeling voor nieuwe emissieloze vrachtwagens, de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET). De regeling is in het leven geroepen door de invoering van zero-emissiezones in een aantal Nederlandse steden. Je kunt deze subsidie vanaf 9 mei 2022 aanvragen.

Voor wie?

AanZET is bedoeld voor ondernemingen en non-profitorganisatis die een zogeheten nieuwe N2-, N3-vrachtauto of N3 trekker willen aanschaffen die emissieloos is met een batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijving.

Let op!

Bij financial lease kom je ook in aanmerking voor AanZET. Bij operational lease kan de leasemaatschappij in aanmerking komen voor de AanZET-subsidie.

Hoogte subsidie

De subsidie is een percentage van de verkoopprijs van het vrachtautochassis inclusief af-fabriekopties, maar exclusief btw. De subsidie richt zich op de meerkosten van de aanschaf van een emissieloze vrachtauto ten opzichte van de aanschaf van een vrachtauto op diesel. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van twee factoren: het type voertuig en de grootte van de onderneming. De onderstaande indeling en subsidiebedragen zijn vastgesteld.

Zero-emissie N2 vrachtauto (tot 12 ton)

  • Grote ondernemingen: subsidie van 12,5% met een maximum van € 17.800
  • Middelgrote ondernemingen: subsidie van 19% met een maximum van € 26.800
  • Kleine ondernemingen en non-profitorganisaties: subsidie van 25% met een maximum van € 35.700

Zero-emissie N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kilogram

  • Grote ondernemingen: subsidie van 15% met een maximum van € 43.600
  • Middelgrote ondernemingen: subsidie van 21,5% met een maximum van € 63.700
  • Kleine ondernemingen en non-profitorganisaties: subsidie van 28,5% met een maximum van € 84.000

Zero-emissie N3 bakwagen chassis vanaf 18.000 kilogram

  • Grote ondernemingen: subsidie van 16,9% met een maximum van € 56.700
  • Middelgrote ondernemingen: subsidie van 24,3% met een maximum van € 81.500
  • Kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: subsidie van 31,7% met een maximum van € 106.300

Zero-emissie N3 trekker / oplegger-combinatie

  • Grote ondernemingen: subsidie van 20% met een maximum van € 72.700
  • Middelgrote ondernemingen: subsidie van 28,5% met een maximum van € 102.300
  • Kleine ondernemingen en non-profitorganisaties: subsidie van 37% met een maximum van € 131.900

Voordeel via MIA

Bedrijven die een emissieloze vrachtwagen aanschaffen, kunnen naast de AanZET ook gebruikmaken van de fiscale regeling MIA (Milieu-investeringsaftrek). Op die manier kan een deel van de overgebleven meerkosten worden gedekt.

Tip!

Ook een oplaadpunt komt in aanmerking voor fiscaal voordeel via de MIA.

Aanvragen

Je vraagt AanZET aan bij de Rijksdienst voor Ondernemen, rvo.nl. Je vindt daar ook meer informatie over deze subsidie. De aanvraagperiode loopt van 9 mei 2022 9:00 uur tot en met 31 december 2022, 12:00 uur.

Let op!

Je kunt geen subsidie meer aanvragen als jouw aankoop al definitief is. De aanvraag kun je in gang zetten, zodra je een koop- of financial-leaseovereenkomst zonder onherroepelijke verplichtingen hebt ontvangen. In deze overeenkomst moet de datum voor definitieve koop in ieder geval later zijn dan de datum waarop je de subsidie aanvraagt.

Heb je vragen over deze subsidieregeling, wil je weten of je in aanmerking komt? Neem gerust contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Subsidies
Er zijn ruim 3.000 subsidies in Nederland, alleen zijn nog veel mogelijke subsidies en regelingen onbekend. Maak jij al gebruik van de mogelijkheden?
Lees verder
arrow right
Amin Samadi

Amin Samadi

Assistent-accountant

Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Wanneer is er sprake van een arbeidsovereenkomst? De Deliveroo-normen toegepast
De grens tussen een arbeidsovereenkomst en een overeenkomst van opdracht is niet altijd even duidelijk. Zeker nu platformarbeid en flexibele contractvormen steeds vaker voorkomen, is het belangrijk om te weten waar je juridisch aan toe bent. In een recente zaak boog de rechtbank Rotterdam zich opnieuw over deze vraag. De rechter toetste de feiten aan de gezichtspunten uit het Deliveroo-arrest van de Hoge Raad.
Lees verder
arrow right
Marc de Bood

Marc de Bood

Controleleider