17 juni 2020

Tijdelijke overbruggingsregeling voor flexibele arbeidskrachten (TOFA)

De coronacrisis heeft niet alleen gevolgen voor ondernemers en hun ondernemingen, maar ook voor flexibele arbeidskrachten. Om de flexibele arbeidskrachten te kunnen ondersteunen is de tijdelijke overbruggingsregeling voor flexibele arbeidskrachten (TOFA) in het leven geroepen.


Wat is de TOFA-regeling?

De TOFA-regeling biedt ondersteuning aan flexwerkers die door de coronacrisis substantieel inkomensverlies lijden, geen recht hebben op een uitkering of bijstand en onvoldoende middelen hebben om van rond te kunnen komen. Er zijn ook een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen:

  • Tenminste een brutoloon van € 400 in februari 2020
  • Tenminste een brutoloon van € 1 in maart 2020
  • Op 1 april 2020 ben je 18 jaar of ouder, en je hebt nog niet de AOW-leeftijd bereikt
  • Het loon in april 2020 dient tenminste 50% lager te zijn dan in februari 2020
  • Het brutoloon is in april 2020 niet hoger dan € 550
  • Er zijn onvoldoende middelen om in je levenskosten te voorzien
  • Je ontvangt geen andere inkomensvoorziening
  • Je bent niet voortvluchtig en je zit niet in de gevangenis

De hoogte van de tegemoetkoming

De TOFA-regeling bedraagt € 550,- bruto per maand over de maanden maart, april en mei 2020.

Let op!

Je moet de regeling nodig hebben om in je levensonderhoud te kunnen voorzien en je mag geen andere inkomensvoorziening ontvangen.

Hoe dien je een aanvraag in?

Als je in aanmerking komt voor de TOFA-regeling kun je dit aanvragen bij het UWV. Er wordt gestreefd om de aanvragen vanaf 22 juni in behandeling te nemen. Het loket blijft vervolgens 3 weken geopend. Dit betekent dat je aanvraag uiterlijk 12 juli moet zijn ingediend. Je dient bij je aanvraag de volgende gegevens aan te leveren:

  • naam en adresgegevens
  • BSN
  • geboortedatum
  • telefoonnummer
  • bankrekeningnummer

Uiterlijk 8 weken na het indienen van de aanvraag ontvang je een reactie van het UWV. Als de TOFA-regeling aan je wordt toegekend ontvang je vervolgens binnen 8 weken de tegemoetkoming.

Snelstart
SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Lees verder
arrow right
Stage samenstelpraktijk
Ben jij op zoek naar een stage waarin je niet alleen je kennis toepast, maar ook echt groeit in het vak? Dan is ons kantoor in Hoorn de plek voor jou! Tijdens deze stage doe je waardevolle ervaring op in de samenstelpraktijk en werk je met de nieuwste digitale tools. Zo ontwikkel je zowel je vakinhoudelijke als je digitale skills allemaal in één stage.
Lees verder
arrow right
Verplichte btw-vrijstelling voor maatschappelijk werk en schuldhulpverlening vanaf 2026
Vanaf 1 januari 2026 wordt waarschijnlijk een verplichte btw-vrijstelling ingevoerd voor diverse leveringen en diensten van sociale en culturele aard.
Lees verder
arrow right
Casemanager Verzuim
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Vanwege onze groeiambities zijn wij op zoek naar een enthousiaste casemanager verzuim.
Lees verder
arrow right
Belastingdienst verduidelijkt beleid rond verzuimboetes
Wanneer een belastingaanslag niet of te laat wordt betaald, kan de Belastingdienst een verzuimboete opleggen. In bepaalde gevallen kan er echter aanleiding zijn om deze boete niet op te leggen of te verlagen. Onlangs heeft de Belastingdienst enkele documenten gepubliceerd waarin wordt toegelicht op basis van welke argumenten een verzuimboete kan worden vernietigd of gematigd.
Lees verder
arrow right