29 september 2022

Verruiming in de vrije ruimte 

Je mag onder de werkkostenregeling een gedeelte van jouw fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor jouw werknemers. Dat is de vrije ruimte. In 2023 wordt de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling verruimd. Het percentage van 1,7% voor 2022 dat geldt voor een loonsom tot € 400.000 wordt voor 2023 verhoogd naar 1,92%. Dit voornemen heeft het kabinet op Prinsjesdag bekendgemaakt.

Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling, de WKR, kunnen werkgevers allerlei zaken belastingvrij aan hun personeel vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Een bekend voorbeeld is het kerstpakket. Een werkgever kan hieraan dit jaar fiscaal vrij 1,7% van zijn loonsom tot € 400.000 besteden. Over het meerdere kan hieraan 1,18% besteed worden.

Het voornemen van het kabinet betekent dat over een loonsom van maximaal € 400.000 een extra vrije ruimte van 0,22% ontstaat. Dit is maximaal € 880.

Meer? Eindheffing 80%

Een werkgever die meer uitkeert aan vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen dan het bedrag van de vrije ruimte, betaalt over het meerdere 80% belasting via de eindheffing. Op deze manier blijft de uitkering voor de werknemer wel belastingvrij.

Verdere verhoging mogelijk

Tijdens de debatten over de plannen in de Tweede kamer zijn twee moties aangenomen waarin verzocht wordt de WKR te verruimen. In een van de moties wordt ook verzocht om het percentage van de eerste schijf in de vrije ruimte in 2023 eenmalig te verhogen, maar dan van 1,7 naar 3%. Dit zou betekenen dat de vrije ruimte met maximaal € 5.200 verruimd wordt in plaats van de door het kabinet voorgestelde € 880. Het is nog niet duidelijk of de moties ook door het kabinet zullen worden uitgevoerd.

Hogere prijzen

De achtergrond van de moties is de fors gestegen inflatie. Door een vergroting van de vrije ruimte kan een werkgever desgewenst zijn personeel geheel of gedeeltelijk compenseren voor gestegen prijzen.

Let op!

De plannen zijn nog niet definitief en moeten nog door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Werkkostenregeling: benut ruimere vrije ruimte
Door de coronacrisis is in 2020 en 2021 de vrije ruimte van de werkkostenregeling verruimd. Maak hier in 2021 nog gebruik van. Vanaf 2022 wordt namelijk weer teruggekeerd naar het oude niveau.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial: werkkostenregeling
In deze lonenspecial wordt de werkkostenregeling uitgelicht. De vrije ruimte in de werkkostenregeling is in 2022 weer beperkt.
Lees verder
arrow right
Snelstart
SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Lees verder
arrow right
Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Wijzigingen in huurtoeslag en kindgebonden budget vanaf 2025 en 2026
Het Belastingplan 2025 bevat voorstellen voor aanpassingen in de huurtoeslag en het kindgebonden budget. Een deel van deze wijzigingen zal naar verwachting in 2025 ingaan, en andere delen volgen in 2026. De plannen zijn gericht op het verbeteren van de koopkracht, vooral voor mensen met lagere inkomens.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right