8 februari 2021

Versoepeling administratieve verplichtingen verlengd tot 1 juli 2021

Als werkgever heb je voor de loonbelasting te maken met veel administratieve verplichtingen. Vanwege de aanhoudende coronacrisis versoepelt de overheid een aantal van deze verplichtingen. Dit was eerst tot 1 april, maar is verlengd tot 1 juli 2021.

Administratieve verplichtingen

Administratieve verplichtingen hebben vaak te maken met het correct kunnen inhouden van loonheffing en premies werknemersverzekering. Zo moet je van jouw werknemers bijvoorbeeld de identiteit vaststellen en controleren. Ook kunnen scholieren en studenten bijvoorbeeld een verklaring inleveren, waardoor je minder loonheffing hoeft in te houden.

Sancties

Kun je vanwege de coronacrisis niet aan alle gestelde administratieve verplichtingen voldoen, dan krijg je hiervoor geen sanctie opgelegd. Voor een werknemer waarvan je de identiteit nog niet hebt kunnen vaststellen, krijg je dus geen boete en hoef je ook het anoniementarief niet toe te passen.

LET OP!

Je moet al jouw administratieve verplichtingen weer nakomen zodra dit weer mogelijk is, of wanneer de versoepeling wordt opgeheven. Anders kun je wel een sanctie krijgen.

Uitstel verlengd

De versoepeling gold in eerste instantie tot 1 april 2021, maar is vanwege de aanhoudende coronacrisis verlengd tot 1 juli van dit jaar.

Belangrijk! Dat je niet aan jouw administratieve verplichtingen kunt voldoen, moet aantoonbaar te wijten zijn aan corona. Bijvoorbeeld vanwege het feit dat jouw werknemers thuiswerken.

Thuiswerken belastingvrij vergoeden?
De laatste maanden werken veel mensen vanuit huis vanwege de coronacrisis. Voor werknemers kost dit geld, maar wie betaalt deze kosten eigenlijk? Mag een werkgever deze kosten belastingvrij vergoeden? 
Lees verder
arrow right
Financiële administratie
Het digitaliseren van jouw financiële administratie levert inzicht en tijd op. Wil jij ook 24/7 inzicht in jouw cijfers? Wij helpen je graag.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial: corona en thuiswerken
Omdat werknemers veel meer thuiswerken als gevolg van corona, kunnen werkgevers zich genoodzaakt voelen tegemoet te komen in de kosten die werknemers thuis maken.
Lees verder
arrow right
Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Accountant Texel
Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.
Lees verder
arrow right
Stage Finance & Control
Ben jij een enthousiaste derdejaarsstudent Finance & Control aan de Hanzehogeschool Groningen? Wil jij jouw opgedane kennis in de praktijk brengen en werken aan échte opdrachten in de financiële wereld? Dan is dit jouw kans op een uitdagende meewerkstage bij Omnyacc Assen!
Lees verder
arrow right