13 januari 2021

Lonenspecial: corona en thuiswerken

In de lonenspecial 2021 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. In dit nieuwsartikel gaan wij in op corona en thuiswerken. Zo ben jij weer op de hoogte!

Thuiswerkvergoeding

Omdat werknemers veel meer thuiswerken als gevolg van corona, kunnen werkgevers zich genoodzaakt voelen tegemoet te komen in de kosten die werknemers thuis maken. In deze paragraaf volgt een overzicht van de manier waarop verschillende, veelvoorkomende vergoedingen en verstrekkingen fiscaal behandeld worden.

Pc, mobiele communicatiemiddelen, internet

Computerapparatuur, zoals laptops, printers en dergelijke en mobiele communicatiemiddelen, zoals een smartphone, kan een werkgever belastingvrij vergoeden of verstrekken als deze naar zijn mening nodig zijn voor het thuis goed kunnen uitvoeren van de functie. Ook een internetabonnement valt hieronder.

Let op!

Bij een abonnement met meerdere voorzieningen, zoals voor tv, moet de werkgever een redelijke schatting maken van de kosten die aan het internetabonnement zijn toe te rekenen. Alleen dit deel kan hij namelijk onbelast vergoeden.

Noodzakelijk?

Bij personeel dat verplicht thuis moet werken, zal in de regel weinig discussie bestaan over de noodzakelijkheid van een laptop en dergelijke. Niet-noodzakelijke hulpmiddelen zijn bovendien ook vrijgesteld als de werknemer deze voor 90% of meer zakelijk gebruikt.

Tip!

Ter beschikking stelling betekent dat een werknemer de voorziening weer inlevert bij bijvoorbeeld einde dienstverband of als de werknemer de voorziening niet meer nodig heeft voor zijn werkzaamheden. Leg deze afspraken met een werknemer goed vast.

Niet vrijgesteld, dan in vrije ruimte

Vergoedt de werkgever iets of stelt hij iets ter beschikking wat niet noodzakelijk is, dan is dit in beginsel belast bij de werknemer. Maar hij kan dit ook onderbrengen in de werkkostenregeling, zodat het onbelast blijft. Alleen als hij dit jaar over de vrije ruimte heen schiet, betaalt hij als werkgever 80% eindheffing.

Einde crisis, en dan?

Als werknemers na de coronacrisis niet meer thuis hoeven te werken, dienen ze ter beschikking gestelde pc’s en dergelijke weer aan de werkgever terug te geven of in privé over te nemen en hier een redelijke vergoeding voor te betalen.

Onderzoek Nibud

Volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) kost thuiswerken zo’n € 2 per dag. Voor werknemers die dit jaar enkele maanden thuiswerken, lopen de kosten dus rap op tot een paar honderd euro. Het betreft onder meer het gebruik van koffie en toilet, energie en afschrijving op het meubilair.

Belastingvrij

De werkgever kan de thuiswerkvergoeding belastingvrij vergoeden als hij deze onderbrengt in de vrije ruimte van de WKR. Anders moet hij er belasting over betalen. Dat kan sowieso als er een zelfstandige werkkamer is met eigen sanitair en een eigen ingang en hij de werknemer bovendien huur betaalt voor het gebruik van de werkkamer. Aan deze voorwaarden zal meestal niet voldaan zijn.

Werkkostenregeling

Vergoedingen en verstrekkingen zijn belastingvrij voor zover ze binnen de zogenaamde vrije ruimte vallen. Deze bedraagt in 2021 1,7% van jouw loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Ben je in 2021 meer kwijt aan vergoedingen en verstrekkingen, dan betaal je als werkgever 80% belasting over het meerdere.

Thuiswerkregeling

Stel een thuiswerkregeling op als je het voor bepaalde functies of functiegroepen mogelijk wilt maken om thuis te werken.

Hierin neem je aandachtspunten rondom het thuiswerken op, maar ook bijvoorbeeld informatie over de wijze van controle. Denk hierbij aan:

  • in welke functies of functiegroepen werknemers – gelet op de aard van de functie – mogen thuiswerken.
  • het aantal dagen dat een werknemer thuis kan werken.
  • de bereikbaarheid van de werknemer en tijdstippen hiervoor.
  • hoe de controle op de werkplek plaatsvindt.
  • hoe de arbeidsomstandigheden goed blijven en hoe werkgever en werknemer hier mee om moeten gaan.

De thuiswerkregeling kan in het personeelshandboek opgenomen worden. Op basis van jouw instructierecht als werkgever is het niet per se noodzakelijk dat de werknemers instemmen met een dergelijke regeling. Op basis van de thuiswerkregeling kan met de individuele werknemer een thuiswerkovereenkomst worden afgesloten.

Tot slot

Lees ook onze andere artikelen van de lonenspecial. We hebben uitgelicht hoe je jouw werknemers kunt ondersteunen, zodat zij zo goed mogelijk thuis kunnen werken. Heb je nog vragen hoe je dit fiscaal zo goed mogelijk kunt inrichten? Of wil je jouw specifieke situatie voorleggen? Onze belastingadviseurs hebben alle kennis in huis om jou verder te helpen. Neem gerust contact met ons op.

Onze andere artikelen van de lonenspecial:

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Advieswijzer informatieplicht energiebesparing 2025
De overheid streeft ernaar dat ondernemers hun energieverbruik zoveel mogelijk beperken om de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2, terug te dringen. Bedrijven met een hoog energieverbruik hebben daarom een energiebesparingsplicht. Daarnaast moeten zij elke vier jaar rapporteren via de informatieplicht. Voor sommige ondernemers geldt bovendien een onderzoeksplicht rond energiebesparing.
Lees verder
arrow right
King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right
Financieren met de hulp van de overheid
Onze financieringsspecialisten hebben vaker met succes gebruik gemaakt van deze regelingen financieringen rond te krijgen.
Lees verder
arrow right
Accountant Hoorn
Ben jij op zoek naar een accountant of adviseur die je kan helpen in elke fase van het ondernemerschap? Dan ben je bij Omnyacc Hoorn aan het juiste adres. Onze accountants kunnen je helpen bij het starten van je onderneming, in de groeifase bij het aantrekken van personeel, arbodienstverlening en verzuim, bij de administratie of fiscale zaken, maar ook bij het overdragen van je bedrijf en je pensioen. Wij doen alles om jou als ondernemer zo goed mogelijk bij te staan. Wil je meer weten over Omnyacc Hoorn? Lees dan snel verder.
Lees verder
arrow right