13 januari 2021

Lonenspecial: Wet DBA

In de lonenspecial 2021 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. In dit nieuwsartikel gaan wij in op de Wet DBA. Zo ben jij weer op de hoogte!

Intro

Het kabinet wil de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie (Wet DBA) vervangen. Deze wet zorgt namelijk voor te veel onrust en onzekerheid onder zzp’ers en hun opdrachtgevers.

In plaats hiervan gaat de regering zich richten op het tegengaan van ongewenste concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen werknemer en zelfstandigen om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Bovendien is afgesproken dat er een wettelijke verzekeringsplicht voor het arbeidsongeschiktheidsrisico bij zelfstandigen komt en wordt deelname aan pensioenregelingen door zzp’ers nader bezien.

Pilot webmodule

Een pilot voor een webmodule is op 11 januari 2021 van start gegaan. Na zes maanden zal de pilot worden geëvalueerd en wordt er beslist over de verdere voortgang.
De module geeft op basis van ingevulde informatie een van de volgende oordelen:

  1. Opdrachtgeversverklaring: de opdracht kan buiten dienstbetrekking worden verricht.
  2. Indicatie voor dienstbetrekking: er zijn sterke aanwijzingen dat er sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking.
  3. Geen oordeel mogelijk: op grond van de gegeven antwoorden is niet duidelijk of sprake is van werken buiten dienstbetrekking of van werken in dienstbetrekking.

Deze uitkomsten hebben in de pilotfase geen juridische status.

Handhaving

De handhaving zal na de evaluatie van de webmodule (gefaseerd) worden opgestart. Dit zal op zijn vroegst in oktober 2021 worden beslist. Dit betekent echter niet dat er nu geen toezicht wordt gehouden. De Belastingdienst kan alleen handhaven indien sprake is van kwaadwillendheid of indien aanwijzingen niet binnen een redelijke termijn zijn opgevolgd.

Wanneer kwaadwillend?

Een werkgever wordt als kwaadwillend beschouwd als deze ‘opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat hij weet – of had kunnen weten – dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking’. Hiervoor moet worden bewezen dat sprake is van drie dingen:

  1. een(fictieve) dienstbetrekking
  2. evidente schijnzelfstandigheid
  3. opzettelijke schijnzelfstandigheid

Aanwijzingen

Het kan ook voorkomen dat bij een controle niet direct wordt geconstateerd dat sprake is van kwaadwillendheid, maar dat wel blijkt dat sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking. In dat geval wordt nog niet gehandhaafd, maar kan de Belastingdienst wel aanwijzingen opleggen. Met deze aanwijzingen moet de werkgever vervolgens aan de slag om:

  • de arbeidsrelatie zo vorm te geven dat er sprake is van werken buiten dienstbetrekking, of
  • de arbeidsrelatie als dienstbetrekking te verwerken in de aangifte.

Voor het opvolgen van aanwijzingen krijgt een werkgever doorgaans drie maanden de tijd. Wordt na die drie maanden geconstateerd dat de aanwijzingen niet voldoende zijn opgevolgd? Dan kan alsnog worden gehandhaafd.

Let op!
Er wordt tot zeker 1 oktober 2021 gecontroleerd op kwaadwillendheid.

Tot slot

Lees ook onze andere artikelen van de lonenspecial. Heb je vragen over de Wet DBA of de pilot webmodule? Wij helpen je graag. Neem dan gerust contact met ons op. 

Onze andere artikelen van de lonenspecial:

Speciaal voor jou

UITGELICHT

CRvB: UWV bevoegd om WIA-voorschot in rekening te brengen bij eigenrisicodrager
De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft bepaald dat het UWV na de wetswijziging van 1 januari 2022 voorschotten op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van een zieke medewerker mocht doorberekenen aan een thuiszorgorganisatie die eigenrisicodrager is.
Lees verder
arrow right
Belastingvrije vergoedingen voor thuiswerk en kantoor in 2025
Tegenwoordig werken veel werknemers deels vanuit huis. Wat kun je in 2025 belastingvrij vergoeden? Aan welke eisen moet de thuiswerkplek voldoen, en wat kun of moet je als werkgever hierin faciliteren?
Lees verder
arrow right
Kan een lijfrente worden omgezet in een nabestaandenlijfrente?
Als je een lijfrente hebt afgesloten, moet deze doorgaans binnen vijf jaar na het bereiken van de AOW-leeftijd worden uitgekeerd. Dit kan in de vorm van tijdelijke of levenslange lijfrentetermijnen. Maar is het ook mogelijk om in plaats daarvan te kiezen voor een nabestaandenlijfrente?
Lees verder
arrow right
HRM-workshops GoesDeen/Heerhugowaard/Hoorn
Op dinsdag 9 april verzorgen wij de HRM-workshops waarin we actuele ontwikkelingen en nuttige tips delen rondom fiscaal optimaal belonen en het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving.
Lees verder
arrow right
Eindejaarstips 2021
Om 2021 goed af te sluiten hebben wij de eindejaarstips op een rij gezet. Wat kun je als ondernemer fiscaal dit jaar nog regelen? Zijn er voor de dga belangrijke aandachtspunten waarop je moet anticiperen? Op welke zaken moet je je als werkgever voorbereiden op het nieuwe jaar? Dit en meer vind je in de eindejaarstips via de onderstaande blokken. Zo ben jij goed voorbereid. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right