Uitzondering voor auto’s op waterstof
De wijziging dat het bijtellingspercentage van 22% wel telt voor de cataloguswaarde boven € 40.000, geldt weer niet voor auto’s op waterstof. Wel wordt de bijtelling ook voor deze auto’s in 2021 verhoogd naar 12%, maar dan over de gehele cataloguswaarde. De overheid stimuleert dit vanwege het innovatieve karakter.
CO2-uitstoot | Bijtelling |
0 (op batterij) | 12% tot € 40.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof en zonne-energie) | 12% onbeperkt |
Meer dan 0 | 22% |
Gevolgen voor auto’s uit 2016
Voor auto’s uit 2016 zal in de loop van 2021 de 60-maandenperiode verstrijken. Dit betekent dat auto’s die in 2016 voor het eerst op kenteken zijn gezet, in de loop van 2021 mogelijk met een nieuwe bijtelling te maken krijgen (als de kentekenregistratie pas in december 2016 plaatsvond, is dit pas per 1 januari 2022).
Voor elektrische auto’s geldt in dat geval dat deze te maken krijgen met een bijtelling van 12% tot € 40.000 en 25% over het meerdere (waterstofauto’s en zonne-energie auto’s hebben 12% over de volledige cataloguswaarde). Deze bijtelling zal vervolgens de komende jaren stijgen volgens de percentages onder het eerdere kopje ‘Verdere stijging bijtelling’, omdat daarvoor geen nieuwe termijn van 60 maanden gaat lopen. Voor auto’s met CO2-uitstoot geldt in alle gevallen dat de bijtelling 25% wordt na het verstrijken van de 60-maandenperiode. Zie ook onderstaande tabel.
CO2-uitstoot | Bijtelling na 60 maanden |
0 (op batterij) | 12% tot €40.000, daarboven 25%
(verdere stijging vanaf 2022) |
0 (op water stof en zonne-energie) | 12% onbeperkt |
Meer dan 0 | 25% |
Doorschuiven subsidieaanvraag elektrische auto stopt
Subsidie elektrische auto’s
Sinds juli 2020 is er subsidie beschikbaar voor particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanschaffen. De subsidie bedraagt € 4.000 voor een nieuwe elektrische auto en € 2.000 voor een gebruikte.
Subsidiepot leeg
De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s was vanwege het grote aantal aanvragen in no time leeg. Subsidieaanvragen die daarna nog werden ingediend, werden automatisch doorgeschoven naar een volgend jaar.
Doorschuiven niet meer mogelijk
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat laat aan de Tweede Kamer weten dat deze mogelijkheid komt te vervallen. Dit betekent dat degenen die na wijziging van de regeling in 2020 nog een nieuwe elektrische auto hebben gekocht, geen subsidie meer krijgen. Voor aankopen in 2021 was een nieuw subsidiebedrag beschikbaar, echter is dit begin januari 2021 ook al volledig vergeven.
Einde belastingvrije reiskostenvergoeding per 1 februari 2021
Situatie 2020
Als een vaste reiskostenvergoeding vóór 13 maart 2020 was vastgesteld en voldeed aan de voorwaarden van de Belastingdienst, kon een werkgever deze belastingvrij doorbetalen als de werknemer vanwege corona thuiswerkte. Veel werkgevers hebben hiervoor gekozen vanwege het feit dat de thuiswerkende werknemer ook extra kosten maakt, zoals kosten voor verwarming.
Situatie 2021
Bovenstaande versoepeling is van toepassing tot 1 februari 2021. Daarna niet meer, tenzij alsnog wordt besloten de regeling vanwege corona te continueren. Werkgevers kunnen de vergoeding ook na 1 februari 2021 doorbetalen, maar dan is deze in beginsel belast. De werknemer betaalt dan belasting hierover. De werkgever moet er premies werknemersverzekeringen over afdragen.
Onderbrengen in WKR
Een werkgever kan de vergoeding ook onderbrengen in de werkkostenregeling. Voor zover er daadwerkelijk woon-werkkilometers zijn gereden, is de vergoeding uiteraard vrijgesteld en dus onbelast. Voor zover de vrijstelling niet van toepassing is, valt de vergoeding in de vrije ruimte.
Wel moet je er dan rekening mee houden dat de vrije ruimte in 2021 beperkt is ten opzichte van 2020. Deze bedraagt in 2021 1,7% over de eerste € 400.000 van de loonsom en 1,18% over het meerdere. Dit kan betekenen dat je in 2021 sneller door de vrije ruimte heen bent en dus ook eerder de eindheffing van 80% verschuldigd bent.