15 februari 2021

Corona: aanvraag NOW Q1 geopend

Boek je als werkgever door de coronacrisis omzetverlies van minstens 20%? Vanaf vandaag, 15 februari, kun je een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. De tegemoetkoming kan digitaal aangevraagd worden tot en met 14 maart 2021 via de site van het UWV.

Tegemoetkoming verruimd

De tegemoetkoming is verruimd en bedraagt maximaal 85% van de loonkosten, bij een omzetverlies van 100%. Bij minder omzetverlies wordt ook de tegemoetkoming naar evenredigheid verminderd. Een omzetverlies van bijvoorbeeld 50% levert dus een tegemoetkoming op ter grootte van 42,5% van de loonkosten.

Let op!

Als je recht hebt op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), telt deze mee als omzet en valt de NOW dus lager uit.

Voorschot

Werkgevers ontvangen eerst een voorschot van 80% op basis van de verwachte omzetdaling. Dit voorschot wordt in drie stappen uitbetaald. Na afloop van de periode wordt het daadwerkelijke omzetverlies vergeleken met de schatting. Het verschil wordt daarna uitbetaald of teruggevorderd.

Voorwaarden grotendeels ongewijzigd

De overige voorwaarden van de regeling blijven grotendeels ongewijzigd. Zo blijft de opslag voor overige loonkosten 40%, mag de loonsom boetevrij met maximaal 10% dalen, mogen er geen dividenden of bonussen aan directie en bestuur worden uitgekeerd en dien je jouw werknemers bij ontslag te stimuleren inzake om- of bijscholing.

Accountantsverklaring

Vraag je de NOW aan en komt het voorschot uit op een tegemoetkoming van € 100.000 of meer, of bedraagt de definitieve tegemoetkoming € 125.000 of meer, dan heb je een accountantsverklaring nodig. Bij een voorschot van € 20.000 of meer of een definitieve tegemoetkoming van € 25.000 of meer is een derdenverklaring vereist.

Heb je vragen over de NOW? Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Aanpassingen in de kavelruilvrijstelling
Het kabinet streeft ernaar het onbedoelde gebruik van de huidige kavelruilvrijstelling te beperken en plant dit te doen door middel van een wetsvoorstel. Dit voorstel zal binnenkort worden voorgelegd voor reacties via een internetconsultatie, waarbij belanghebbenden de kans krijgen om te reageren.
Lees verder
arrow right
Btw en buitenland 2024
Indien je goederen over de grens levert of diensten verleent aan klanten buiten Nederland, is het essentieel om de mogelijke btw-verplichtingen in andere landen te onderzoeken. Dat roept vragen op zoals: Moet ik btw in rekening brengen? Welk tarief moet ik hanteren? Wie is verantwoordelijk voor de btw-afdracht? In welk land moet de btw worden voldaan? Hoe kan ik betaalde btw terugvorderen? Deze advieswijzer belicht op hoofdlijnen de btw-verplichtingen die relevant kunnen zijn wanneer je internationaal zakendoet.
Lees verder
arrow right
Dennis Bierman

Dennis Bierman

Registeraccountant

Aad Dobbe

Aad Dobbe

RA RV

Jan Schipper

Jan Schipper

Registeraccountant

Sandy Basjes

Sandy Basjes

Administratief medewerker