6 april 2022

Betaaltermijn grootbedrijf aan mkb naar 30 dagen

Heb je grote bedrijven als klant? De wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, wordt verkort naar 30 dagen. De Tweede Kamer is akkoord gegaan met het verkorten van de betaaltermijn voor het grootbedrijf dat afnemer is van het mkb. Een wetsvoorstel dat deze termijn verkort naar 30 dagen, is aangenomen. Wanneer dit ingaat, is nog niet bekend.

Zwakkere onderhandelingspositie

Mkb-bedrijven handelen soms bij een grootbedrijf vanuit een zwakkere onderhandelingspositie. Uit angst een cliënt te verliezen wordt dan nogal eens akkoord gegaan met een langere betalingstermijn dan wenselijk.

Gevolg niet tijdig betalen

Het wetsvoorstel betekent dat als grote ondernemingen ná 30 dagen een ingediende factuur betalen, zij van rechtswege de wettelijke handelsrente verschuldigd zijn over de termijn die de 30 dagen overschrijdt. Op dit moment geldt nog een termijn van 60 dagen.

Alleen voor grootbedrijf

De verplichte betaaltermijn van maximaal 30 dagen geldt alleen voor het grootbedrijf, en bovendien alleen voor zover de leverancier behoort tot het mkb. In andere situaties kan dus wel een afwijkende termijn worden afgesproken.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw bij niet betaalde factuur
Kun je een factuur niet betalen? Bijvoorbeeld door omzetverlies door de coronacrisis? Of betaal je een factuur niet op tijd? Houd er rekening mee dat je (mogelijk) de btw die je eerder in aftrek bracht aan de Belastingdienst, moet terugbetalen.
Lees verder
arrow right
Controleer inkomende facturen op btw-verleggingsregeling
Als een btw-verleggingsregeling van toepassing is, mag jouw leverancier of opdrachtnemer geen btw op de factuur vermelden. Gebeurt dit wel, dan kun je deze ten onrechte vermelde btw niet in aftrek brengen. Controleer daarom altijd goed of de btw op jouw inkomende facturen terecht is.
Lees verder
arrow right
Belastingdienst onderzoekt onbelast verstrekken van koffiebeker
Werkgevers dienen plastic bekers bij faciliteiten zoals koffieautomaten en waterkranen te vervangen door milieuvriendelijke alternatieven. Dit heeft ertoe geleid dat de Belastingdienst zich moest buigen over de kwestie of het verstrekken van koffiebekers op kantoor belastingvrij mogelijk is.
Lees verder
arrow right
Zelfstandig assistent accountant controlepraktijk
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand richten we ons op versterking binnen het team. Ben jij zelfstandig en klantgericht en heb je de ambitie om door te groeien? Ben je daarnaast op zoek naar een combinatie van controlewerkzaamheden, adviesopdrachten en managementondersteuning? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
Accountant
Een team vol met experts binnen de Accountancy: dat vind je in Zwaagdijk en Heemstede. Maar ook, een hoge mate van professionaliteit, uitdagende adviesopdrachten, klantcontact en een prettige werksfeer (al zeggen we het zelf).
Lees verder
arrow right