6 april 2022

Betaaltermijn grootbedrijf aan mkb naar 30 dagen

Heb je grote bedrijven als klant? De wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, wordt verkort naar 30 dagen. De Tweede Kamer is akkoord gegaan met het verkorten van de betaaltermijn voor het grootbedrijf dat afnemer is van het mkb. Een wetsvoorstel dat deze termijn verkort naar 30 dagen, is aangenomen. Wanneer dit ingaat, is nog niet bekend.

Zwakkere onderhandelingspositie

Mkb-bedrijven handelen soms bij een grootbedrijf vanuit een zwakkere onderhandelingspositie. Uit angst een cliënt te verliezen wordt dan nogal eens akkoord gegaan met een langere betalingstermijn dan wenselijk.

Gevolg niet tijdig betalen

Het wetsvoorstel betekent dat als grote ondernemingen ná 30 dagen een ingediende factuur betalen, zij van rechtswege de wettelijke handelsrente verschuldigd zijn over de termijn die de 30 dagen overschrijdt. Op dit moment geldt nog een termijn van 60 dagen.

Alleen voor grootbedrijf

De verplichte betaaltermijn van maximaal 30 dagen geldt alleen voor het grootbedrijf, en bovendien alleen voor zover de leverancier behoort tot het mkb. In andere situaties kan dus wel een afwijkende termijn worden afgesproken.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Btw bij niet betaalde factuur
Kun je een factuur niet betalen? Bijvoorbeeld door omzetverlies door de coronacrisis? Of betaal je een factuur niet op tijd? Houd er rekening mee dat je (mogelijk) de btw die je eerder in aftrek bracht aan de Belastingdienst, moet terugbetalen.
Lees verder
arrow right
Controleer inkomende facturen op btw-verleggingsregeling
Als een btw-verleggingsregeling van toepassing is, mag jouw leverancier of opdrachtnemer geen btw op de factuur vermelden. Gebeurt dit wel, dan kun je deze ten onrechte vermelde btw niet in aftrek brengen. Controleer daarom altijd goed of de btw op jouw inkomende facturen terecht is.
Lees verder
arrow right
Fiscale bijeenkomst Den Helder
Op dinsdagavond 5 november 2024 verzorgen wij een fiscale bijeenkomst met actuele ontwikkelingen en nuttige tips. Tijdens deze avond worden diverse belastingonderwerpen besproken waar je (mogelijk) mee te maken krijgt. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2025. Kom jij ook?
Lees verder
arrow right
Controleleider
Jouw sterkmaker voor ons? Jij krijgt energie van het coachen en begeleiden van collega’s. Daarnaast werk je zelfstandig aan complexe jaarrekeningen.
Lees verder
arrow right
Accountant Texel
Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.
Lees verder
arrow right
Fokke Rinzema

Fokke Rinzema

Assistent-accountant