Van de verhoging van de vaste voet van de bpm tot het vervallen van de bpm-vrijstelling voor de bestelauto en de korting op de bijtelling voor emissievrije auto’s: ook op het gebied van vervoer brengt het Belastingplan 2024 de nodige wijzigingen en gevolgen met zich mee. Lees hier waar je op moet letten.
Het aanschaffen van een nieuwe auto wordt in 2024 duurder. De vaste voet van de bpm gaat met € 200 omhoog. De bpm is een belasting die je verschuldigd bent bij de aanschaf van een nieuwe auto of motor. Voor elektrische auto’s geldt nu nog een vrijstelling voor de bpm voor volgend jaar, maar deze wordt geschrapt per 2025, wat de aanschafprijs van elektrische auto’s in 2025 hoger maakt ten opzichte van 2024.
Ondernemers die hun bestelauto meer dan 10% zakelijk gebruiken, betalen op dit moment geen bpm. Deze vrijstelling vervalt per 2025. Omdat de bpm wordt berekend op basis van de uitstoot van CO2, heeft deze maatregel geen invloed op elektrische bestelauto’s; deze blijven vrijgesteld van bpm. Alleen niet-emissievrije bestelauto’s worden dus duurder.
De motorrijtuigenbelasting voor campers voor eigen gebruik wordt in 2024 verhoogd. Campereigenaren betalen nu 25% van de mrb die normaal zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht. Vanaf 2024 wordt dit tarief verhoogd naar 50%.
Vanaf 2024 wordt de mrb voor paardenvervoer voor niet-beroepsmatige paardensport duurder. Momenteel geldt hiervoor een tarief van 25% van de mrb, die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht. Vanaf 2024 wordt het volledige tarief in rekening gebracht.
Op dit moment betaal je geen mrb voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Vanaf 2028 geldt deze regel alleen nog voor voertuigen die vóór 1 januari 1988 zijn gemaakt. Voertuigen die na die datum zijn gemaakt, komen niet meer in aanmerking voor deze vrijstelling.
Voor nieuwe emissievrije auto’s geldt een korting op de bijtelling van de auto van de zaak. Deze korting bedraagt 6% voor 2023 en 2024 en 5% voor 2025. Vanaf 1 januari 2026 vervalt deze korting.
De korting wordt toegepast tot een maximale catalogusprijs, de zogenoemde ‘cap’. Vanaf 2023 bedraagt de cap € 30.000. De cap is echter niet van toepassing op emissievrije auto’s die rijden op waterstof of auto’s die zijn uitgerust met geïntegreerde zonnepanelen.
Er wordt voorgesteld om de geldende definitie voor bijtelling aan te scherpen voor auto’s met geïntegreerde zonnepanelen. Het vermogen van de zonnepanelen in wattpiek gedeeld door het verbruik in wattuur per kilometer moet minstens 7 zijn. Op dit moment is het criterium dat de zonnepanelen een vermogen moeten hebben van ten minste 1 kilowattpiek.
De motorrijtuigenbelasting (mrb) gaat omhoog voor ov-autobussen en voor privépersonenauto’s en bestelauto’s die volgens het kentekenregister rijden op CNG, LNG of LPG. Dit komt omdat de lagere brandstoftoeslag per 1 januari 2026 eindigt.
Voertuigen met een Nederlands kenteken worden automatisch belast met de motorrijtuigenbelasting (mrb). Eigenaren van voertuigen met een buitenlands kenteken moeten zichzelf melden voor de mrb. Doen zij dat niet, dan kan vanaf 1 januari 2024 voor een periode van twaalf maanden worden nageheven. Dit was voorheen vijf jaar. De verkorting is van toepassing op zowel frauduleuze gevallen als op gevallen waarin mensen niet op de hoogte waren van de regels.
Heb je vragen over vervoer? Neem gerust contact met ons op.