De vergunningsgrens voor de eurovergunning voor internationaal beroepsgoederenvervoer binnen de EU gaat op 21 mei 2022 omlaag van 3.500 kilogram naar 2.500 kilogram maximummassa.
Ondernemingen die tegen betaling goederen vervoeren in opdracht van derden, moeten in het bezit zijn van een eurovergunning. Voor Nederlandse ondernemers geldt deze vergunningplicht voor nationaal en internationaal vervoer met voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram.
Het laadvermogen is het maximale gewicht dat een voertuig aan lading kan en mag vervoeren. Je kunt dit vinden met de RDW kentekencheck.
De vergunningsgrens binnen de EU is niet afhankelijk van het laadvermogen, maar van de maximummassa. De maximummassa is het eigen gewicht van het voertuig (leeg) plus het laadvermogen. De vergunningsgrens in de EU ligt nu nog op meer dan 3.500 kilogram maximummassa, maar bedraagt vanaf 21 mei 2022 meer dan 2.500 kilogram maximummassa
Een Nederlandse ondernemer met een voertuig met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram moet altijd een eurovergunning hebben als hij dit voertuig gebruikt voor het vervoer van goederen tegen betaling en in opdracht van derden. Dit geldt dus ook als de maximummassa van het voertuig niet meer dan 3.500 kilogram (of vanaf 21 mei 2022 niet meer dan 2.500 kilogram) bedraagt.
Een ondernemer komt alleen in aanmerking voor een eurovergunning als hij voldoet aan een aantal voorwaarden. Zo moet de onderneming kunnen beschikken over een reële vestiging in Nederland, ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en moet deze voldoende kredietwaardig zijn. Verder moet degene die leiding geeft aan de vervoerswerkzaamheden vakbekwaam zijn, hetgeen hij/zij kan aantonen met een erkend vakdiploma Ondernemer beroepsgoederenvervoer over de weg. Daarnaast moet de ondernemer zijn betrouwbaarheid aantonen met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Meer informatie over de eurovergunning en de voorwaarden vind je op de website van NIWO.