3 november 2020

Vertraging uitbetaling NOW 2.0 

Het UWV heeft een vertraging opgelopen voor het definitief vaststellen en uitbetalen van de loonsubsidie NOW 2.0. Dit komt doordat het UWV door de coronacrisis diverse regelingen heeft en hierdoor overbelast is geraakt. 

Opening 15 april 2021

Zo wordt op dit moment de NOW 1.0 definitief vastgesteld en bereidt men zich voor op de NOW 3.0. De opening van het vaststellingsloket voor de NOW 2.0 is daarom verschoven van 15 november 2020 naar 15 april 2021.

Restant subsidiebedrag

De vertraging betekent ook dat bedrijven langer moeten wachten op het restant van het subsidiebedrag volgens de NOW 2.0. De NOW 2.0 wordt namelijk uitbetaald via een voorschot van 80% van het te ontvangen bedrag. Werkgevers hebben die 80% al ontvangen. Aangezien de definitieve subsidie later wordt vastgesteld, geldt dit ook voor het restbedrag van 20% en is er langer onduidelijkheid over het definitieve bedrag van NOW 2.0.

Terugvorderen NOW 1.0 vanaf € 500

De minister meldt ook dat bij de definitieve vaststelling van de NOW 1.0-subsidie een doelmatigheidsgrens van € 500 zal worden gehanteerd. Dit betekent dat te veel ontvangen NOW 1.0-subsidie alleen terugbetaald hoeft te worden als het bedrag meer dan € 500 bedraagt.

Let op!
Werkgevers kunnen de definitieve berekening van de NOW 1.0 vanaf 7 oktober aanvragen. Vanaf eind november kan de definitieve verrekening plaats vinden.

Heb jij hulp nodig om de coronacrisis financieel de baas te kunnen blijven? Onze adviseurs helpen je graag. In onze update corona vind je informatie over de nieuwe maatregelen van de overheid voor het bedrijfsleven. Neem gerust contact op als je vragen hebt. 

Jurist arbeids- en ondernemingsrecht
Heb je ervaring op arbeids- en ondernemingsrechtelijk gebied en zet je deze kennis graag in voor klanten?
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Externe HRM-Adviseur
Ben jij die energieke HRM-adviseur die het beste uit mensen én organisaties haalt? Die de ene dag een startende ondernemer helpt met zijn eerste personeelslid en de volgende dag een slecht nieuwsgesprek in goede banen leidt? Bij Omnyacc Schagen krijg je die kans! Als HRM-adviseur ben je het klankbord voor onze MKB-klanten.
Lees verder
arrow right
Karina Brouwer

Karina Brouwer

HRM-adviseur