24 februari 2021

NOW 1.0: definitieve vaststelling aanvragen tot 31 oktober

Werkgevers hebben meer tijd om de definitieve vaststelling voor de NOW 1.0 aan te vragen want de aanvraagtermijn is verlengd tot 31 oktober 2021.

Tegemoetkoming NOW

De NOW-regeling is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven met een omzetdaling van minstens 20% als gevolg van de coronacrisis. De tegemoetkoming bedroeg eerst maximaal 90% van de loonkosten en bedraagt vanaf 1 januari 2021 maximaal 85% van de loonkosten. Per 1 april 2021 gelden strengere voorwaarden en wordt ook minder loonkostensubsidie verleend.

Definitieve tegemoetkoming

Werkgevers die een tegemoetkoming hebben aangevraagd, krijgen na hun aanvraag eerst een voorschot. Pas als het werkelijke omzetverlies bekend is, kan het UWV de definitieve tegemoetkoming berekenen. Hiervoor moeten werkgevers per aanvraagperiode een aparte ‘aanvraag tot definitieve vaststelling’ doen.

Alle aanvraagperiodes verlengd

Onder meer vanwege de complexiteit van de aanvragen en drukte bij accountantskantoren is besloten de aanvraagperiode voor de definitieve tegemoetkoming van de NOW 1.0 te verlengen tot 31 oktober 2021. Ook de aanvraagperiodes voor definitieve vaststelling van de overige tegemoetkomingen via de NOW zijn verlengd.

Let op!

Daarnaast wordt de aanvraagperiode voor de NOW-2 vervroegd van 15 april 2021 naar 15 maart 2021.

Overzicht NOW (d.d. 23-02-2021)

NOW-periodeUWV aanvraagperiodePeriode definitieve aanvraag UWV
NOW 1.01-03-2020 t/m 30-05-20201

7-10-2020 t/m 31 okt 2021

NOW 2.01-06-2020 t/m 30-09-2020215-03-2021 t/m 5-01-2022

NOW 3.1

1-10-2020 t/m 31-12-202034-10-2021 t/m 26-06-2022
NOW 3.21-01-2021 t/m 31-03-2021431-01-2022 t/m 23-10-2022
NOW 3.31-04-2021 t/m 30-06-2021531-01-2022 t/m 23-10-2022

Ruime betalingsregelingen

Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming kan het voorkomen dat een deel van het reeds uitgekeerde voorschot wordt teruggevorderd. Vanwege de voortdurende beperkende maatregelen inzake de lockdown, kan dit met financiële moeilijkheden gepaard gaan.

Let op!
Het UWV biedt daarom de mogelijkheid tot ruimte betalingsregelingen, waarbij de persoonlijke situatie van werkgevers betrokken wordt. Uitstel van betaling behoort tot één van de mogelijkheden.

Coronadossier: update 26 augustus
In ons coronadossier vind je de coronasteunmaatregelen van de overheid op een rij.
Lees verder
arrow right
HRM-workshops Den Helder
Op donderdag 6 maart organiseren wij de HRM-workshops. Tijdens deze sessies delen we de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht voor jouw bedrijf en bieden we een praktische training over verzuim. Je krijgt tools en kennis die je nodig hebt om verzuim tijdig te signaleren, te voorkomen en effectief te managen.
Lees verder
arrow right
Casemanager Verzuim
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Vanwege onze groeiambities zijn wij op zoek naar een enthousiaste casemanager verzuim.
Lees verder
arrow right
Verplichte btw-vrijstelling voor maatschappelijk werk en schuldhulpverlening vanaf 2026
Vanaf 1 januari 2026 wordt waarschijnlijk een verplichte btw-vrijstelling ingevoerd voor diverse leveringen en diensten van sociale en culturele aard.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right