Sterk! voor ondernemers
Echt alles onder één dak
Sinds 1930
7.000 klanten gingen je voor

24 februari 2021

NOW 1.0: definitieve vaststelling aanvragen tot 31 oktober

Werkgevers hebben meer tijd om de definitieve vaststelling voor de NOW 1.0 aan te vragen want de aanvraagtermijn is verlengd tot 31 oktober 2021.

Tegemoetkoming NOW

De NOW-regeling is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven met een omzetdaling van minstens 20% als gevolg van de coronacrisis. De tegemoetkoming bedroeg eerst maximaal 90% van de loonkosten en bedraagt vanaf 1 januari 2021 maximaal 85% van de loonkosten. Per 1 april 2021 gelden strengere voorwaarden en wordt ook minder loonkostensubsidie verleend.

Definitieve tegemoetkoming

Werkgevers die een tegemoetkoming hebben aangevraagd, krijgen na hun aanvraag eerst een voorschot. Pas als het werkelijke omzetverlies bekend is, kan het UWV de definitieve tegemoetkoming berekenen. Hiervoor moeten werkgevers per aanvraagperiode een aparte ‘aanvraag tot definitieve vaststelling’ doen.

Alle aanvraagperiodes verlengd

Onder meer vanwege de complexiteit van de aanvragen en drukte bij accountantskantoren is besloten de aanvraagperiode voor de definitieve tegemoetkoming van de NOW 1.0 te verlengen tot 31 oktober 2021. Ook de aanvraagperiodes voor definitieve vaststelling van de overige tegemoetkomingen via de NOW zijn verlengd.

Let op!

Daarnaast wordt de aanvraagperiode voor de NOW-2 vervroegd van 15 april 2021 naar 15 maart 2021.

Overzicht NOW (d.d. 23-02-2021)

NOW-periodeUWV aanvraagperiodePeriode definitieve aanvraag UWV
NOW 1.01-03-2020 t/m 30-05-20201

7-10-2020 t/m 31 okt 2021

NOW 2.01-06-2020 t/m 30-09-2020215-03-2021 t/m 5-01-2022

NOW 3.1

1-10-2020 t/m 31-12-202034-10-2021 t/m 26-06-2022
NOW 3.21-01-2021 t/m 31-03-2021431-01-2022 t/m 23-10-2022
NOW 3.31-04-2021 t/m 30-06-2021531-01-2022 t/m 23-10-2022

Ruime betalingsregelingen

Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming kan het voorkomen dat een deel van het reeds uitgekeerde voorschot wordt teruggevorderd. Vanwege de voortdurende beperkende maatregelen inzake de lockdown, kan dit met financiële moeilijkheden gepaard gaan.

Let op!
Het UWV biedt daarom de mogelijkheid tot ruimte betalingsregelingen, waarbij de persoonlijke situatie van werkgevers betrokken wordt. Uitstel van betaling behoort tot één van de mogelijkheden.

Coronadossier: update 19 april

Coronadossier: update 19 april

19-04-2021

In ons coronadossier vind je de coronasteunmaatregelen van de overheid op een rij.
Jos de Lange

Jos de Lange

Accountant

Belastingadviseur

Belastingadviseur

  • Den Helder
  • 32-40 uur per week
  • WO Fiscaal Recht / Fiscale Economie 
Snelstart

Snelstart

SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?

Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Miriam Steenvoorden

Miriam Steenvoorden

Assistent-accountant