26 augustus 2021

CORONADOSSIER

Het coronavirus (COVID-19) heeft Nederland al meer dan een jaar in zijn greep. De overheid heeft steunmaatregelen ingesteld om het bedrijfsleven financieel te ondersteunen. Wij doen er alles aan om jou zo goed mogelijk bij te staan. De belangrijkste maatregelen hebben we voor je op een rij gezet. Heb je vragen of advies, trek dan aan de bel. Wij staan voor je klaar.

Economische maatregelen

Hieronder vind je de maatregelen die door de overheid worden getroffen.

  1. Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)
  2. Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
  3. Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
  4. Uitstel van betaling belastingen en betalingsregeling
  5. Coronakrediet en garanties
    1. BMKB-regeling
    2. Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering (GO-C)
    3. Rentekorting kleine ondernemers op microkredieten
    4. Garantiefonds evenementen
    5. Kredietfaciliteit vouchers reisbranche
  6. Andere regelingen
    1. Tijdelijke borgstelling voor land- en tuinbouwbedrjiven
    2. Uitstel energiebelasting (EB)/Opslag Duurzame Energie (ODE)
  7. Overige vragen omrent werknemers en corona
  8. Bescherming werknemers
  9. Calamiteitenverlof
  10. Bereikbaarheid Omnyacc

1. Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)

De regeling houdt in dat een ondernemer die omzetverlies verwacht (minimaal 20%) bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten kan aanvragen. Het UWV zal een voorschot verstrekken van 80% van de gevraagde tegemoetkoming. Hierdoor kunnen bedrijven hun personeel blijven doorbetalen.

NOW 4.0

De referentiemaand voor de NOW wordt gewijzigd. Voor de NOW 4 voor de periode juli t/m september 2021 geldt nu februari 2021 als referentiemaand in plaats van juni 2020, aangezien deze maand een beter beeld van de loonsom geeft. Doordat corona op zijn retour is, wordt de tegemoetkoming in de loonkosten (NOW) gemaximeerd op 80% van het omzetverlies. Dit gaat in vanaf 1 juli 2021. Je kunt tot en met 30 september 2021 de NOW voor juli t/m september 2021 aanvragen.

NOW 3.0
De NOW 3.0 loopt van 1 oktober 2020 t/m juni 2021 en betreft drie keer een periode van 3 maanden. Bedrijven met een aanzienlijk verlies aan omzet blijven dezelfde steun voor loonkosten ontvangen als nu het geval is. Dit betekent dat het minimale percentage aan omzetverlies gehandhaafd blijft op 20% en dat van de loonkosten maximaal 85% wordt vergoed. De voorgenomen aanscherping van deze voorwaarden is daarmee van de baan.

De vergoeding gaat van 80 naar 85 procent van de loonsom. De loonsomvrijstelling blijft tien procent. Vanaf 6 mei kan de NOW worden aangevraagd voor de maanden april tot en met juni 2021.

NOW 2.0

De definitieve vaststelling en uitbetaling van de loonsubsidie NOW 2.0 zijn vertraagd. De reden hiervoor is dat het UWV diverse regelingen rond de coronacrisis moet uitvoeren en hierdoor overbelast is geraakt. De opening van het vaststellingsloket voor de NOW 2.0 is daarom verschoven van 15 november tot naar 15 april 2021.

NOW 1.0
Vanaf 7 oktober kunnen werkgevers de eindafrekening voor de NOW 1.0 aanvragenHeb je wel of geen accountantsverklaring nodig? 

Overzicht NOW

NOW-periodeUWV aanvraagperiode

Periode definitieve aanvraag UWV

NOW 1.01-03-2020 t/m 30-05-202017-10-2020 t/m 31 okt 2021
NOW 2.01-06-2020 t/m 30-09-2020215-03-2021 t/m 5-01-2022
NOW 3.11-10-2020 t/m 31-12-202034-10-2021 t/m 26-06-2022
NOW 3.21-01-2021 t/m 31-03-2021431-01-2022 t/m 23-10-2022
NOW 3.31-04-2021 t/m 30-06-2021531-01-2022 t/m 23-10-2022


Bedrijven die minder dan € 20.000 aan voorschot hebben ontvangen of minder dan € 25.000 aan subsidie, hebben sowieso geen verklaring nodig. Controle bij deze bedrijven geschiedt op basis van steekproeven.

Bij een subsidiebedrag tussen € 25.000 en € 125.000 volstaat een derdenverklaring. Dit kan een verklaring van een accountant zijn, maar bijvoorbeeld ook van een belastingconsulent of boekhouder. Vanaf € 125.000 subsidie heeft een ondernemer een accountantsverklaring nodig.

Update:  Voor de NOW 3 en 4 wordt deze drempel verhoogd naar € 40.000, zodat minder bedrijven een derdenverklaring nodig zullen hebben.

Tot wanneer kun je de definitieve berekening aanvragen?

  • Als je geen verklaring hoeft mee te sturen, heb je tot en met 23 maart 2021 de tijd om een aanvraag doen.
  • Als je een derdenverklaring moet meesturen, heb je tot en met 23 maart 2021 de tijd om een aanvraag doen.
  • Als je een accountantsverklaring moet meesturen, heb je tot en met 29 juni 2021 de tijd om een aanvraag doen.

Meer informatie over de eindafrekening van de NOW 1.0.

Gerelateerde nieuwsartikelen:

De informatie vanuit de Rijksoverheid over de NOW vind je hier.

2. Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)

De Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) is een ondersteuning voor bedrijven die ondersteuning nodig hebben bij het betalen van de vaste lasten door de coronacrisis. Je komt in aanmerking voor deze tegemoetkoming als je door de coronacrisis meer dan 30% van je omzet hebt verloren. De omvang van de tegemoetkoming is afhankelijk van jouw omzetverlies. Jouw verlies aan omzet moet per kwartaal minstens 30% zijn. De subsidie wordt berekend met het omzetverlies, een percentage vaste lasten (aan de hand van je SBI-code) en een subsidiepercentage van 100%. De voorwaarden van de TVL wijzigen elk kwartaal.

TVL Q2 2021

De tegemoetkoming is:

  • voor mkb-bedrijven minimaal € 1.500 en maximaal € 550.000
  • voor grote ondernemingen (niet mkb-) maximaal € 1.200.000

Wil je als ondernemer de TVL Q2 aanvragen? De referteperiode van de TVL van april t/m juni 2021 wordt verruimd. Dit betekent dat je zelf mag kiezen of je het omzetverlies vergelijkt met het tweede kwartaal van 2019 of met het derde kwartaal van 2020. Hoe zit dit? De aanvraag is geopend voor het tweede kwartaal van de TVL.

Let op: je dient minimaal eHerkenning niveau 3 of DigiD te hebben.

Tip: ervaar je technische problemen bij het vaststellen van de TVL? Bekijk de tips op RVO.nl.

Gerelateerde nieuwsartikelen:

3. Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo)

De Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers ook wel bekend als Tozo is in het leven geroepen om de bestaanszekerheid van zelfstandige ondernemers, waaronder zzp'ers, ten tijde van het coronavirus te waarborgen. Je kunt een aanvraag indienen bij de gemeente waarin je woonachtig bent.

Tozo 5

Ook per 1 juli 2021 kunnen ondernemers, onder wie zzp’ers, de Tozo aanvragen. Wat zijn de voorwaarden?

Gerelateerde nieuwsartikelen:

De meest gestelde vragen over de Tozo vind je hier.

4. Uitstel van betaling belastingen en betalingsregeling

Getroffen ondernemers kunnen uitstel van belasting aanvragen. De Belastingdienst stopt de invorderingen dan direct. Dit geldt voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen (btw).

De periode dat ondernemers uitstel van belasting of een verlenging van het uitstel kunnen aanvragen is verlengd tot 1 oktober 2021. Ondernemers die nog niet eerder uitstel of verlenging hebben aangevraagd, kunnen dit nu alsnog doen. Voor ondernemers die eerder dit jaar al verlenging hadden gekregen, geldt het uitstel nu automatisch tot 1 oktober 2021. De datum waarop ondernemers weer gaan terugbetalen schuift op, van 1 oktober 2021 naar 1 oktober 2022. De schulden mogen bovendien in vijf jaar worden afgelost in plaats van in drie jaar. Wel moet vanaf 1 januari 2022 rente worden betaald over deze schulden. Vanaf 1 januari 2022 is het tarief 1%, in stapjes oplopend naar 4% vanaf 2024. De versoepeling van het urencriterium voor ondernemers gold tot 1 juli 2021. Vanaf 1 juli rekent de Belastingdienst weer met het werkelijke aantal uren dat aan de onderneming wordt besteed.

Gerelateerde artikelen:

5. Coronakrediet en garanties

5a. BMKB-regeling

De BMKB kan benut worden door bedrijven voor overbruggingskrediet of verhoging van hun rekening-courantkrediet, oftewel het bedrag dat zij 'rood mogen staan'. De verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus. Denk aan horecaondernemers en hun toeleveranciers, een reisbureau, maar ook bedrijven die niet meer aan grondstoffen vanuit het buitenland kunnen komen."

Het garantiebudget in 2021 voor de BMKB is € 1.350 miljoen voor banken en € 150 miljoen voor niet-bancaire financiers.

De BMKB is verruimd tot en met 30 juni 2022. Bedrijven met een kredietbehoefte tot € 266.667 kunnen driekwart financieren met BMKB-krediet, anders ligt de grens op maximaal de helft van de kredietverstrekking. Verder is het maximum van het BMKB-krediet tijdelijk verhoogd van € 1 miljoen naar € 1,5 miljoen. Op het BMKB-krediet is een overheidsborgstelling van 90% van toepassing.

Bron: Rijksoverheid

Gerelateerde artikelen:

5b. Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering

Ondernemingen die problemen ondervinden bij het verkrijgen van bankleningen en bankgaranties kunnen gebruik maken van de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO-C). Het gaat om leningen met een maximum looptijd van 6 jaar tussen € 1,5 en € 150 miljoen per onderneming, waarbij de Staat voor 80% (grootbedrijf) en 90% (MKB) garant staat Je kunt als bedrijf een aanvraag indienen bij een bank.

Gerelateerde artikelen:

5c. Rentekorting kleine ondernemers op microkredieten Qredits

Microkredietenverstrekker Qredits financiert en coacht een grote groep kleine en startende ondernemers, die via de bank vaak moeilijk aan financiering komen. Te denken valt aan ondernemers in de horeca, detailhandel, persoonlijke verzorging, de bouw en zakelijke dienstverlening. Qredits stelt een tijdelijke crisismaatregel open: voor kleine ondernemers die geraakt worden door de coronaproblematiek wordt uitstel van aflossing aangeboden voor de duur van zes maanden en de rente gedurende deze periode automatisch verlaagd naar 2%. Het kabinet ondersteunt Qredits voor deze maatregel met maximaal 6 miljoen euro.

Gerelateerde nieuwsartikelen:

5d. Subsidie verplicht afgelast evenement

Ben je ondernemer in de evenementensector? Om nieuwe initiatieven te stimuleren is er een nieuwe subsidieregeling in het leven geroepen. Dit geldt voor evenementen die worden georganiseerd tussen 1 juli en 31 december 2021, maar vanwege corona worden verboden. De subsidie geldt ook voor evenementen die naar deze periode verplaatst worden. De subsidie bedraagt 80% van de kosten. Voor de overige 20% van de kosten kun je als organisator een lening krijgen tegen een rente van 2%. De subsidie komt in de plaats van een annuleringsverzekering. Voor de regeling is € 385 miljoen beschikbaar. De subsidie ziet op festivals en concerten en dergelijke, maar ook op zakelijke congressen en vakbeurzen. Gratis evenementen zijn uitgesloten.

Let op: er komt een tijdelijke uitbreiding op de subsidieregeling voor de evenementenbranche. Door de uitbreiding kun je een vergoeding van 100% van de kosten krijgen als een evenement vanwege corona moet worden afgelast. Lees meer over de uitbreiding.

Je kunt de subsidie aanvragen tot en met 30 september.

Een aantal van de voorwaarden:

  • De subsidie moet per evenement ten minste drie maanden voorafgaand aan het evenement via rvo.nl worden aangevraagd. Voor evenementen in juli geldt een kortere periode.
  • Wordt een evenement afgelast en een subsidie verstrekt van € 125.000 of meer, dan is een accountantsverklaring nodig. Voor subsidies tussen € 25.000 en € 125.000 is een derdenverklaring voldoende.
  • Een voorwaarde is dat voor de voorgaande twee evenementen wel een annuleringsverzekering was afgesloten.
  • Fees aan de eigenaar van een sportevenement, gages van buitenlandse artiesten, afschrijvingskosten en investeringen in vaste activa vallen niet onder de subsidiabele kosten.

Gerelateerde artikelen:

5e. Start kredietfaciliteit vouchers reisbranche

De Europese Commissie heeft de voorstellen voor de kredietverlening voor vouchers in de reisbranche goedgekeurd. Het kabinet is daarom gestart met de kredietverlening. De kredietverlening geldt voor vouchers voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen die tussen 12 maart en 31 december 2020 zijn afgegeven. Lees meer.


6. Andere regelingen

6a. Tijdelijk borgstelling voor land- en tuinbouwbedrijven

Voor de land- en tuinbouwbedrijven komt er een tijdelijke borgstelling voor werkkapitaal onder de regeling Borgstelling MKB-Landbouwkredieten (BL). Daarmee staat het kabinet borg voor de kredieten van agrarisch ondernemers. Alles over BL vind je hier.

Gerelateerde nieuwsartikelen:

6b. Uitstel energiebelasting(EB)/Opslag Duurzame Energie (ODE)

Jouw bedrijf of organisatie komt in aanmerking voor het uitstellen van de betaling van Energiebelasting en ODE wanneer:

  • Je iedere maand een eindfactuur van jouw energieleverancier ontvangt.
  • Deze eindfactuur moet betrekking hebben op het werkelijk verbruik van elektriciteit en/of gas over de periode van een kalendermaand.
  • Het maakt niet uit op welke manier je deze eindfactuur betaalt (vooruitbetaling, in een keer of uitgesteld).

Bron: Rijksoverheid

Voor de volgende regelingen verwijzen wij je graag door naar de Rijksoverheid:

7. Overige vragen omtrent werknemers en corona

We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt. Op de volgende vragen geven wij antwoord in een uitgebreid nieuwsartikel.

8. Bescherming werknemers

Conform de arbeidsomstandighedenwet, moeten alle werknemers veilig en gezond kunnen werken. Werkgevers kunnen hiertoe de werknemers informeren over mogelijke maatregelen ter verspreiding van het coronavirus. Om er zeker van te zijn dat de informatie juist en volledig is, kun je doorverwijzen naar de website van RIVM en de website van de GGD van jouw eigen regio.

9. Calamiteitenverlof: inzetbaar tijdens de coronacrisis?

Indien een werknemer plotseling geconfronteerd wordt met scholen, kinderdagverblijven of andere opvanglocaties die dicht gaan/zijn geweest, waardoor de werknemer genoodzaakt is om opvang voor kind(eren) te regelen, zou een werknemer een beroep kunnen doen op calamiteitenverlof. Calamiteitenverlof is er voor situaties in het privéleven die de werknemer onmiddellijk moet oplossen: voor een bevalling van de partner, voor dokters- en ziekenhuisbezoek dat niet buiten werktijd te plannen is en voor andere situaties waarin de werknemer korte tijd niet kan werken. De werknemer heeft recht op loon. De duur van het calamiteitenverlof is afhankelijk van de tijd die nodig is om de eerste (opvang)problemen op te kunnen lossen.

Het calamiteitenverlof is dus van korte duur (enkele uren tot enkele dagen). Als er meer tijd benodigd is, dan zal gedacht kunnen worden aan het anders inrichten van de werktijden, het opnemen van vakantiedagen of onbetaald verlof.

10. Bereikbaarheid Omnyacc

Op onze vestigingen hebben we beperkte bezetting en werken onze medewerkers deels vanuit huis. Wel zijn we tijdens onze reguliere openingstijden gewoon telefonisch en per e-mail bereikbaar voor al jouw vragen. Wil je iets afgeven? Neem dan telefonisch of per e-mail contact op met jouw vestiging om dit af te stemmen. Kleine poststukken kun je te allen tijde deponeren in de brievenbus van jouw vestiging.

Contact

Heb je hulp nodig? Logisch! Schroom niet om ons te bellen of mailen.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door jou worden gelezen.

Social media
Volg je omnyacc al?

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Overdragen
Begin op tijd met de voorbereidingen want het verkoopklaar maken van jouw onderneming neemt enkele jaren in beslag.
Lees verder
arrow right
Assistent Accountant
Stel je voor: je stapt 's ochtends op de fiets en binnen no-time ben je op je werk. Geen stress in de file, geen overvolle treinen. Bij Omnyacc in Hoorn bieden we je niet alleen een fantastische baan, maar ook de luxe van tijd. Tijd voor jezelf, je gezin, en je persoonlijke ontwikkeling. Want wij geloven dat een goede werk-privébalans essentieel is voor topprestaties.
Ben jij de gedreven assistent accountant die graag zelfstandig wil werken en de ambitie heeft om je eigen klantenportefeuille op te bouwen? Dan hebben wij de perfecte uitdaging voor jou! In ons hechte team van 10 (assistent) accountants krijg je alle ruimte om je vleugels uit te slaan.
Lees verder
arrow right
Nicolien Remmelink

Nicolien Remmelink

Assistent - accountant

SLIM-regeling verlengd tot 2029: wijzigingen vanaf 2025 uitgelegd
De SLIM-regeling is verlengd tot en met 2029. Vanaf 2025 worden er meerdere wijzigingen doorgevoerd. Sommige veranderingen gelden ook al voor subsidies die eerder zijn aangevraagd.
Lees verder
arrow right