28 mei 2020

Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL)

Mkb-bedrijven met maximaal 250 werknemers worden geholpen met de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) bij het betalen van een deel van hun vaste lasten. Je komt in aanmerking voor deze tegemoetkoming als je door de coronacrisis meer dan 30% van je omzet hebt verloren. De TVL geldt vier maanden, van juni tot 1 oktober.

Voor wie is de TVL?

Deze regeling is voor mkb-ondernemers die veel omzet hebben verloren als gevolg van de coronacrisis en daardoor in de problemen komen met het betalen van hun vaste lasten. Wanneer je in aanmerking kwam voor de TOGS-regeling kan je ook gebruikmaken van de TVL (De bijdrage van de TVL komt bovenop de TOGS) Op de website van de RVO kan je, aan de hand van de lijst met SBI-codes, checken of je hiervoor in aanmerking kwam. De horeca, recreatie, strandtenten, sportscholen, evenementen, kermissen, sauna's, wellness centra, podia en theaters vallen hier ook onder.

Voorwaarden TVL

Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

• Maximaal 250 werknemers in dienst
• Meer dan 30% omzetverlies door de coronacrisis
• Jouw SBI-code staat op deze lijst met vastgestelde SBI-codes.
• Jouw bedrijf is voor 15 maart 2020 opgericht en is ingeschreven bij de KVK.
• Je hebt een vestiging in Nederland
• Minimaal 1 vestiging van het bedrijf heeft een ander adres dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Of de vestiging staat los van de privéwoning en heeft een eigen opgang of toegang. Een uitzondering hierop zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30 en ambulante handel (waaronder markthandel, taxivervoer, auto- en motorrijscholen en kermisattracties).
• Je hebt geen uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank en jouw bedrijf is niet failliet

Waar wordt de TVL op gebaseerd?

De Tegemoetkoming Vaste Lasten wordt gebaseerd om het totale omzetverlies. Hiervan wordt het percentage vaste lasten berekend. Het gaat hierbij om vaste lasten die constant doorlopen als huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen. Van dat percentage wordt een deel door de TVL gecompenseerd. De tegemoetkoming is maximaal € 50.000 per 4 maanden en belastingvrij.

Let op!
Loonkosten worden gecompenseerd door de NOW-regeling. De TVL heeft invloed op de NOW-regeling omdat de TVL als omzet wordt gezien. Hierdoor valt de NOW-subsidie lager uit. Met biede regelingen ontvang je opgeteld meer subsidie.

TVL aanvragen

De TVL kan je aanvragen vanaf medio juni. De exacte datum is nog niet bekend.

De TVL wordt nog verder uitgewerkt.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Update lonenspecial
In de update van de lonenspecial 2020 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Vragen? Neem gerust contact met ons op. 

Lees verder
arrow right
Belastingadviseur
Ben jij er klaar voor om samen met ons te bouwen aan onze fiscale praktijk? Onze uitdagende portefeuille van mkb-ondernemers van fiscaal advies te voorzien? Dit alles met de vrijheid en ruimte om jouw rol te pakken en jouw ambities verder uit te bouwen?
Lees verder
arrow right
Accountant Den Helder
Twijfel je weleens over de koers die je wilt varen met je bedrijf? Of is het prettig zo nu en dan te kunnen klankborden? Bij Omnyacc Den Helder staan er 70 specialisten voor je klaar. Naast de accountant die voor jou de jaarrekening opstelt en je op breed financieel vlak adviseert, vind je bij ons een team van specialisten die antwoord geeft op al jouw ondernemersvragen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Lees snel verder.
Lees verder
arrow right
Adviseur binnendienst Verzuim & Inkomen
Ben jij nauwkeurig, klantgericht en vind je het leuk om het verschil te maken binnen een groeiende organisatie? Omnyacc blijft groeien en dat betekent volop kansen. Binnen ons team zoeken we een enthousiaste collega die energie krijgt van samenwerken, klantcontact en het verder professionaliseren van onze dienstverlening.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right