26 augustus 2021

Deadline informatieplicht voormalig ANBI's

Ben je als algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) je status verloren? En had je op dat moment een vermogen van meer dan € 25.000? Dan heb je een informatieplicht en dien je vóór 1 september 2021 informatie over 2020 aan de Belastingdienst te verstrekken.

Strenge eisen aan ANBI's

Voor het verkrijgen van de ANBI-status gelden strenge eisen. Wanneer jouw organisatie niet meer aan de eisen voldoet, trekt de Belastingdienst deze status in. Jouw organisatie kan dan nog wel te maken krijgen met een informatieplicht. De Belastingdienst wil namelijk controleren of over de ontvangen schenkingen schenkbelasting is betaald.

Jouw organisatie moet de volgende gegevens verstrekken:

  • bij verlies ANBI-status in 2020: het eigen vermogen op datum einde ANBI-status
  • het verloop van het ANBI-vermogen na beëindiging van de ANBI-status
  • het bedrag dat jouw organisatie heeft uitgegeven aan de ANBI-doelstellingen
  • de bedragen en de ontvangers van schenkingen

Het formulier voor oplevering van de gegevens vind je op de site van de Belastingdienst.

Wanneer informatieplicht?

De informatieplicht geldt alleen voor organisaties die op of na 1 januari 2013 de ANBI-status hebben verloren. Verder moet sprake zijn van een vermogen van meer dan € 25.000 op dat moment. Heeft jouw organisatie op het moment van het verliezen van de ANBI-status een vermogen van € 25.000 of minder, dan geldt de informatieplicht dus niet.

Deadline 1 september

Geldt de informatieplicht voor jouw organisatie? Dan moet je binnen acht maanden na afloop van het betreffende belastingjaar de gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Geef de gegevens over 2020 dus door vóór 1 september 2021, anders riskeer je een boete. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op. 

Speciaal voor jou

UITGELICHT

ANBI vrijwilligersverklaring beschikbaar
Verricht je als vrijwilliger werkzaamheden bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)? Als je afziet van je beloning kun je dit bedrag als gift aftrekken van je inkomen. Wel is het dan vereist dat de ANBI een vrijwilligersverklaring invult. De verklaring is beschikbaar op de site van de Belastingdienst.
Lees verder
arrow right
ANBI's publicatieplicht mogelijk via CBF-Erkenningsrapport
Voor de publicatieplicht moeten grote algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) sinds 1 januari gebruikmaken van standaardformulieren voor boekjaren die eindigen op of na 31 december 2020. Wanneer jouw bedrijf een erkenning heeft van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) kun je ook volstaan met het publiceren van het CBF-Erkenningspaspoort op je website. 

Lees verder
arrow right
Strengere controle op giften aan ANBI
Vanaf dit jaar controleert de fiscus giften aan ANBI's (Algemeen Nut Beogende Instellingen) strenger om fraude te voorkomen. 
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Wtza: verantwoordingsplicht
Lever je zorg? En heb je een Wtza-vergunning? Dan ben je vanuit de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht jaarlijks verantwoording af te leggen aan de overheidsinstantie CIBG over de manier waarop je het geld uit de Wet langdurige zorg (Wlz), Zorgverzekeringswet en/of VWS-subsidie besteedt. 
Lees verder
arrow right
Assistent accountant controlepraktijk
Ontelbare uitdagingen, afhankelijk van jouw ambities. Variërend van zelfstandig relatiebeheer tot het meewerken aan een controle. Doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn hier écht aanwezig. Net als een prettige sfeer en hoge mate van professionaliteit.
    Lees verder
    arrow right