10 oktober 2022

Vanaf 2023 0% btw voor zonnepanelen op woningen 

Vanaf 2023 heeft het kabinet het voornemen om een belastingtarief van 0% te laten gelden voor de levering en installatie van zonnepanelen op en in de onmiddellijke nabijheid van woningen. De beoogde administratieve lastenvermindering geldt niet voor iedereen.

Administratieve lastenvermindering voor particulier en Belastingdienst

Een particulier die zonnepanelen op zijn woning laat plaatsen en de opgewekte energie (deels) teruglevert aan een energiemaatschappij, wordt aangemerkt als ondernemer voor de btw. Om die reden kan die particulier in veel gevallen ook de btw over de zonnepanelen terugvragen bij de Belastingdienst.

In praktijk blijkt dat particulieren niet altijd de btw op de zonnepanelen (kunnen) terugvragen. Dat ze de btw niet terugvragen, heeft te maken met het feit dat dat gepaard gaat met veel administratieve rompslomp. Ook voor de Belastingdienst levert de teruggaaf van btw aan particulieren met zonnepanelen veel werk op. Met de introductie van het 0% btw-tarief worden zowel de lasten van de particulieren als van de Belastingdienst verminderd.

Geen administratieve lastenvermindering voor de ondernemer (afnemer)

Het 0% btw-tarief geldt straks ook voor leveringen en installatie van de zonnepanelen aan ondernemers op hun woning in de privésfeer. Zij moeten echter, ondanks het 0% btw-tarief op de aanschaf, nog steeds jaarlijks btw blijven afdragen over de energie die zij terugleveren aan de energiemaatschappij en over hun privégebruik. Voor hen leidt de maatregel dus niet tot minder administratie.

Tip!

Heeft de ondernemer een partner die geen btw-ondernemer is? Dan is het over het algemeen verstandig als de partner de zonnepanelen aanschaft én het contract met de energieleverancier sluit. Heb je vragen hierover, neem dan contact op met onze adviseurs.

Geen administratieve lastenvermindering voor de leverancier/installateur

Ook de leverancier/installateur van de zonnepanelen zal het 0% btw-tarief waarschijnlijk niet als een administratieve lastenvermindering ervaren. Hij is namelijk verantwoordelijk als ten onrechte het 0% btw-tarief is toegepast. De leverancier/installateur zal zich daarom goed moeten verdiepen in waarvoor straks wel en niet het 0% btw-tarief geldt. Vragen als wat is een woning, wat wordt verstaan onder ‘in de nabijheid van een woning’ en wat onder een zonnepaneel, welke werkzaamheden gaan mee in het 0% btw-tarief en hoe wordt omgegaan met lopende projecten, spelen hierbij onder meer een rol.

Let op!

Past de leverancier/installateur 0% btw ten onrechte toe op de geleverde zonnepanelen of de installatie, dan kan de Belastingdienst 21% btw bij hem naheffen.

Bewijslast 0% btw bij leverancier/installateur

De bewijslast dat het 0% btw-tarief kan worden toegepast, ligt straks bij de leverancier/installateur die dit tarief toepast. Die moet laten zien dat sprake is geweest van levering en/of installatie van zonnepanelen op of in de nabijheid van een woning. Hiervoor geldt een zogenaamde vrije bewijsleer. Het kabinet heeft echter aangegeven dat met betrekking tot de vraag of sprake is van een woning, de leverancier/installateur zich kan baseren op de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Tip!
Ben je leverancier of installateur van zonnepanelen? Dan kunnen wij ons voorstellen dat je vragen hebt. Neem hierover gerust even contact op met een van onze adviseurs.

Let op!

Het plan om de btw op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de nabijheid van woningen terug te brengen naar 0% moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Maxime Commandeur-Vissinga

Maxime Commandeur-Vissinga

Belastingadviseur

King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right
HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right
Omnyvitaal | RI&E
Elke werkgever is verplicht om een actuele RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) te hebben. Toch zien we dat dit vaak blijft liggen. Zonde, want een goede RI&E geeft inzicht, overzicht én rust. Bij OmnyVitaal helpen we je stap voor stap: praktisch, branchegericht en volledig afgestemd op jouw organisatie.
Lees verder
arrow right
Stabiliseren/reorganiseren
Dit is het moment om jouw organisatie een spiegel voor te houden. Samen stellen wij jouw processen scherp voor de volgende stap.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right