In de update van de lonenspecial 2023 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. In dit nieuwsartikel gaan wij in op de corona-actualiteiten. Zo ben jij weer op de hoogte!
Tijdens de coronacrisis konden bedrijven ervoor kiezen om de betaling van hun belastingschulden tijdelijk uit te stellen. Sinds 1 oktober 2022 moeten ondernemers deze schulden aflossen. Als zij niet aan de voorwaarden van die betalingsregeling voldoen, zal de Belastingdienst vanaf half juli 2023 aankondigen dat de betalingsregeling wordt ingetrokken.
Voorwaarden betalingsregeling coronabelastingschulden
De opgebouwde coronabelastingschulden moeten sinds oktober 2022 in beginsel in maandelijkse, gelijke termijnen worden afgelost. Ondernemers hebben hiervoor vijf jaar de tijd. Voorwaarde voor de betalingsregeling is dat zij zich ook aan die maandelijkse aflossing houden.
Andere voorwaarden zijn dat de ondernemer tijdig de juiste belastingaangiften – onder meer btw en loonheffing – indient voor belastingen vanaf 1 oktober 2022 en dat de ondernemer tijdig en volledig de betalingen doet die daaruit voortvloeien.
Intrekken betalingsregeling
Ondernemers met een betalingsachterstand op de coronabelastingschulden en/of de lopende verplichtingen ontvangen vanaf half juli 2023 een brief waarin de Belastingdienst aankondigt dat de betalingsregeling wordt ingetrokken. De betalingsregeling wordt ingetrokken met een beschikking. Om invorderingsmaatregelen en bijkomende (veelal hoge) kosten te voorkomen, heeft de ondernemer na ontvangst van de beschikking nog 14 dagen de tijd om in een keer het hele bedrag van jouw coronabelastingschuld te betalen.
Loop je maximaal één termijn achter in de coronabetalingsregeling, dan trekt de Belastingdienst niet meteen de betalingsregeling in. Het gaat dus om ondernemers die meer dan één termijn achterlopen en/of een structurele achterstand hebben op de lopende verplichtingen vanaf 1 oktober 2022.
De staatssecretaris heeft toegezegd dat het intrekken van de betalingsregeling met de grootste zorgvuldigheid gebeurt. Is de intrekking niet terecht naar jouw mening, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de Belastingdienst. De Belastingdienst kan de intrekking dan mogelijk nog ongedaan maken.
Versoepeling betalingsregeling coronaschuld digitaal aan te vragen
Ondernemers die problemen hebben met het terugbetalen van hun belastingschulden die tijdens de coronacrisis zijn opgebouwd, kunnen onder voorwaarden nog steeds verzoeken om een versoepeling van de betalingsregeling. Daarvoor moet nu wel snel actie ondernomen worden. Misschien kan daarmee nog voorkomen worden dat de Belastingdienst de betalingsregeling intrekt.
Deze verzoeken kunnen digitaal worden ingediend.
De mogelijkheden voor uitstel van de afbetalingsregeling waar je uit kunt kiezen, zijn:
De invorderingsrente was vanwege corona tot en met 30 juni 2022 tijdelijk verlaagd naar 0,01%. Dit lage percentage wordt vanaf 1 juli 2022 in etappes verhoogd. Op 1 januari 2023 is het percentage 2%, vanaf 1 juli 2023 3% en op 1 januari 2024 komt dit weer uit op 4%.
Ter voorkoming van invorderingsrente mogen ondernemingen hun belastingschuld natuurlijk ook altijd (deels) eerder afbetalen.
Doet een werkgever zaken met een uitzendbureau of onderaannemer, dan is het veelal gebruikelijk een deel van de betaling op de g-rekening te storten. Een werkgever beperkt hierdoor het risico van aansprakelijkstelling voor niet door het uitzendbureau of aannemer betaalde heffingen. Voor het uitzendbureau en de aannemer is deze betaling meestal minder prettig, omdat zij moeilijker aan hun geld kunnen komen.
Advies is deze betalingen op de g-rekening te blijven storten. Als het bedrijf waar de werkgever mee werkt zijn loonheffingen niet meer kan betalen, blijft het risico beperkt. Bovendien gelden versoepelde regelingen voor opname van gelden van de g-rekening, zodat het nadeel van het uitzendbureau of de aannemer beperkt blijft. Deze versoepelde g-rekeningregeling hangt samen met het bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis. Het geldt daarom alleen voor bedragen waarvoor bijzonder uitstel van betaling is verleend. De versoepeling geldt tot het einde van het bijzonder uitstel, inclusief de betalingsregeling, dus uiterlijk tot 1 oktober 2027.
Een werkgever kon wellicht door de coronacrisis de loonsubsidie NOW aanvragen. Deze regeling is volledig gestopt. NOW aanvragen is dus niet meer mogelijk. Het indienen van een definitieve aanvraag is inmiddels ook niet meer mogelijk. Op 2 juni 2023 sloot namelijk het aanvraagloket voor de laatste aanvraagperiodes: de NOW 5 (november en december 2021, ofwel de zevende periode) en NOW 6 (januari, februari en maart 2022, ofwel de achtste periode). Alleen werkgevers die uitstel kregen voor de definitieve aanvraag NOW 5 en/of NOW 6 vanwege het nog niet beschikbaar zijn van een derdenverklaring of een accountantsverklaring, hebben nog tot en met 3 november 2023 de tijd om de definitieve NOW 5 en NOW 6 aan te vragen.
Lees ook onze andere updates van de lonenspecial: