“Wees jezelf, ga uit van je sterke punten en weet waar je naartoe wilt. Heel ingewikkeld is het niet. Dit geldt voor alle mensen in elke organisatie!” Dit advies heeft trainer Gerlof Osinga vanuit LINX training en implementatie medewerkers, managers en directeuren het meest gegeven. Dit is ook precies hoe hij zelf in het leven staat. “Verder is het zaak om de juiste werkomgeving voor iedere medewerker binnen de organisatie te creëren. En verder in actie te komen en blijven. Zo zorg je voor een toekomstbestendige organisatie!”
“Ik was altijd al heel erg geïnteresseerd in de ontwikkeling van mensen. Van origine ben ik gymdocent. Ik zag mijzelf niet op mijn eenenvijftigste een salto voorover geven, dus toen ben ik eigenlijk vanuit de opleiding op zoek gegaan naar een combinatie tussen ontwikkeling en het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven trok mij ook vanwege de dynamiek die mijn familie en bekenden mij voorspiegelden. Ik heb direct gekozen voor zelfstandig, omdat ik graag onafhankelijk opereer.
Van gymdocent naar trainer is een flinke koerswijziging. Gerlof: “Klopt, daarom heb ik mij aangesloten bij een franchiseorganisatie met veel senior trainers. Van deze senior trainers heb ik het vak geleerd. Natuurlijk heb ik ook opleidingen gevolgd. Ik heb mijzelf in de afgelopen 23 jaar geschoold en verder ontplooid. Anders heb je ook niet zoveel toe te voegen.”
“Ik vind authenticiteit heel belangrijk. Blijf gewoon jezelf. Dat geldt van directeur tot en met iemand die in de fabriek staat.” Als we Gerlof vragen over het belang van het formuleren van een duidelijke visie is hij duidelijk. “Het helpt zeker als een bedrijf zelf een visie heeft. In mijn netwerk ben ik in contact met mensen die organisaties daarbij helpen, want dat is niet mijn sterkste punt. Dat laat ik graag over aan anderen. Je moet weten wat je goed kunt en niet goed kunt.”
Plezier in je werk; het is een inkoppertje. Als je ergens goed in bent, dan vind je het ook leuk. Gerlof heeft er zijn eigen kijk op hoe je de focus legt op het sterke deel en niet zozeer op hetgeen iemand minder goed kan. “Kreeg ik vroeger een 7 voor aardrijkskunde, dan was dit geweldig. Maar die 5 voor wiskunde; ‘Hoe zit dat jongen?’ Er werd vooral gekeken naar wat beter kan. Heel veel beoordelings- en functioneringsgesprekken lijken op dit rapport van vroeger. Het risico bestaat dat het vooral gaat over de verbeterpunten. Mijn advies: niet over hebben. Kijk, als een verpleegkundige geen drukverband kan leggen dan hebben we een probleem. Als iemand aangenomen wordt dan moet diegene wel een minimaal niveau aan kennis hebben waar hij of zij voor aangenomen is. Maar over de competenties waar niet op geëxcelleerd hoeft te worden ga ik het niet hebben.”
“Als je niet weet waar je naartoe wilt dan word je een onderdeel van het proces en word je gevoelig voor allerlei invloeden. Als je zelf een beeld voor ogen hebt waar je naartoe zou willen gaan met je organisatie, je directieteam of het team überhaupt, dan kun je bedenken: Hoe ga ik dat bereiken? Als de neuzen van het team in dezelfde richting staan, dan ga ik elk individueel teamlid bevragen hoe het zit met de intrinsieke motivatie om dat doel te behalen. Wat heb je daarvoor nodig? Zo kun je echt stappen zetten.”
“Tijdens de coronacrisis is er veel gebruik gemaakt van online tools zoals Microsoft Teams. Veel organisaties zagen dat als een mooie efficiencyslag. Ik zou mee willen geven dat online niet alles is. Sterker nog, als we de mens onder de loep nemen dan is de mens vooral gebaat bij een mix. Ik geloof dat we moeten uitgaan van wat iedere medewerker nodig heeft om zijn output te halen. En een aantal medewerkers zijn erg gebaat bij thuiswerken, omdat ze daar meters kunnen maken. Houd contact met de medewerker, nodig ze uit om naar kantoor te komen en blijf in gesprek. Je wilt ze ook in de ogen kijken en de binding houden. Er zijn ook medewerkers die veel meer behoefte hebben om onder collega’s te zijn om hun werk te doen. Een ondernemer die dat snapt heeft voorsprong. Wat heeft mijn menselijke kapitaal nodig om de output te halen?”
Inzicht in gedrag krijgen is ook enorm belangrijk binnen een organisatie. Enerzijds gaat het om het gedrag van de leiding. Wat roept mijn gedrag op bij mijn omgeving en hoe kan ik daar invloed op uitoefenen? Verder opent het gesprekken als medewerkers ook onderling naar elkaar gedrag kunnen benoemen. ‘Oh daarom reageer je tijdens een overleg zo’. Daarna maken we bespreekbaar hoe we dat effectiever of efficiënter kunnen doen. Daar begin ik ook altijd mee als ik bij opdrachtgevers binnenkom. Ook maak ik mensen bewust van niet professioneel gedrag. Ik vraag ze: ‘Wat wil jij doen in je ontwikkeling? Waar wil je naartoe? Wat heb je daarvoor nodig? Welk gedrag hoort daarbij denk je zelf? Ik ben veel bezig om mensen zelf de spiegel voor te laten houden. Ik hou hem niet vast, dat doen ze zelf.”
“Ik hou van langdurige relaties. Eén training en weer weg, daar geloof ik niet in. Niet omdat ik mezelf wil opdringen, maar ik geloof dat je als organisatie geen ander gedrag kan verwachten door één training. Ik weet zeker dat mensen in beweging willen blijven, maar dat lukt soms niet door wat voor reden dan ook. Dan klampen ze zich vast aan wat ze hebben en vergeten ze om verder te denken. Ik wil deze mensen helpen om verder te komen. Daar leer ik zelf ook heel veel van. Dat is ook waar ik elke ochtend mijn bed voor uitkom; om te leren!”
Harold Steunebrink (Vennoot en Pensioenen HRM-adviseur): "Bij Omnyacc werken wij multidisciplinair. We willen onze ondernemers en werkgevers optimaal kunnen ondersteunen in elke fase van het ondernemerschap. Daarom hebben we veel diensten en specialisten in eigen huis en werken wij ook veel samen met externe specialisten zoals Gerlof. We willen onze relaties immers zo breed mogelijk kunnen bijstaan om hun ondernemersdoelen te realiseren. De juiste specialist op het juiste moment kunnen inzetten dat maakt echt het verschil." Gerlof: "Ik kwam met Harold in gesprek en vanaf het begin was er een klik. Ik mag hem heel graag. Het is een persoon waar ik mij wel in herken. Recht-toe-recht-aan, pragmatisch, praktisch en je verveelt je nooit met Harold."
Do’s voor een toekomstbestendige organisatie |
Ga met de tijd mee: kijk naar de denkbeelden van bijvoorbeeld millennials en speel daarop in. Als je niet meegaat, dan trek je deze mensen niet aan of je houdt ze niet vast. |
Blijf vernieuwen: kijk altijd hoe je iets mooier of efficiënter maakt. Stilstaan is achteruitgang. |
Blijf in gesprek: ga niet uit van je eigen doelen, maar verplaats je in de doelen van je medewerkers. Ga met je mensen aan de slag, want er is krapte op de arbeidsmarkt. |
Autonomie: geef wie dit aan kan de vrijheid om te excelleren. |