13 november 2023

Heeft rente derdenrekening notaris invloed op btw-aftrek?

Wanneer een notaris renteintresten ontvangt op een derdenrekening, is hier geen btw op van toepassing. Dit resulteert in het feit dat de notaris niet alle door hem betaalde btw kan aftrekken. De bepaling van het aftrekbare btw-bedrag hangt namelijk af van zowel de belaste als de vrijgestelde activiteiten die de notaris uitvoert.

Derdenrekening

Bij transacties tussen partijen waaraan een notaris te pas komt, wordt vaak gebruikgemaakt van een zogenaamde derdenrekening. Via deze bankrekening kan de notaris tot betaling overgaan wanneer de transactie succesvol is verlopen, zodat partijen geen risico lopen op wanbetaling. De rente op een dergelijke rekening hoeft niet aan belanghebbenden te worden doorbetaald als de gelden zeer kort op de rekening hebben gestaan.

Invloed op aftrekbare btw?

Het gerechtshof Amsterdam boog zich over de vraag of de rente die op een derdenrekening wordt verkregen, van invloed is op de af te trekken btw. Het gerechtshof vond van wel, omdat de rente een onderdeel is van de economische activiteit waarvoor de derdenrekening is gebruikt.

Bijkomstige activiteit?

Het Hof ging ook niet mee in de redenering dat er sprake zou zijn van een bijkomstige activiteit. Alleen al het feit dat de ontvangen rente meer dan € 100.000 bedroeg, is hiervoor volgens het Hof al een reden. Bovendien vormt het aanhouden van gelden op de derdenrekening een rechtstreeks, duurzaam en noodzakelijk verlengstuk van de belastbare activiteit, aldus het Hof.

Pro rata berekening aftrek

Gelet op het bovenstaande moet de aftrekbare btw pro rata worden berekend. Het aandeel van de vrijgestelde omzet, in casu de rente op de derdenrekening, ten opzichte van de belaste omzet, bepaalt dus welk deel van alle betaalde btw niet in aftrek kan worden gebracht.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Bedrijfsoverdracht van het familiebedrijf 2025
Voor familiebedrijven staat continuïteit vaak voorop. Bij een overdracht binnen de familie komt echter meer kijken dan alleen de opvolging regelen. Fiscaal-juridische aspecten spelen een grote rol, zeker met de recente en aankomende wijzigingen in de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de doorschuifregeling (DSR). Een goede en tijdige voorbereiding is daarom essentieel om verrassingen te voorkomen en de overdracht soepel te laten verlopen.
Lees verder
arrow right
Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Gelijke regels voor lijfrente-uitkering vanaf 2026
Het kabinet wil per 1 januari 2026 twee belangrijke regels rondom lijfrenten aanpassen.
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur
Ben jij klaar voor een zelfstandige functie waarin jij je expertise voor fiscale advisering kunt laten zien? Bij ons krijg je de kans om een perfecte balans te vinden tussen advies verlenen en nauw contact onderhouden met onze klanten. Wij nodigen je uit om je professionele skills en enthousiasme in te zetten en mee te denken met zowel onze collega's als klanten. 
Lees verder
arrow right
Snelstart
SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Lees verder
arrow right