Lonenspecial 2024: zzp’er

Voor Zzp'ers meer informatie over het wetsvoorstel aanpak schijnzelfstandigheid, vrijwillig aansluiten bij een pensioenfonds en het opgeven van betalingen aan natuurlijke personen bij de Belastingdienst. 

Wetsvoorstel aanpak schijnzelfstandigheid

Met de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden wil het kabinet de balans in het werken met en als zelfstandige(n) herstellen. Vorig jaar is er een wetsvoorstel ter consultatie aangeboden inzake de richtlijnen en maatregelen wanneer er als werknemer gewerkt wordt en wanneer er als zelfstandige gewerkt kan worden.

Drie wetsvoorstellen
Het inmiddels demissionaire kabinet werkt verder aan diverse wetsvoorstellen op het terrein van werk en arbeid. Het wetsvoorstel dat ter consultatie lag, is onderdeel van het in april 2023 gepresenteerde arbeidsmarktpakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers.

Een onderdeel van het pakket is het herstellen van de balans in het werken met en als zelfstandige(n). Die hervorming wordt langs drie parallelle lijnen vormgegeven:

  1. Het creëren van een gelijker speelveld voor contractvormen van werknemers en zelfstandigen
  2. Het verduidelijken van de regels over wanneer als werknemer gewerkt wordt en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden
  3. Het versterken en verbeteren van de handhaving in voorbereiding op het afschaffen van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025

Doel wetsvoorstel
Dit wetsvoorstel beoogt bij te dragen aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Het voorstel verduidelijkt wanneer er als werknemer gewerkt moet worden en wanneer er als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.

De maatregelen
Het wetsvoorstel bevat de volgende maatregelen:

1. Verduidelijking beoordeling arbeidsrelatie
Het wetsvoorstel geeft aan wanneer er wordt gewerkt onder gezag van een leidinggevende. Er worden in dat kader drie hoofdelementen geïntroduceerd om duidelijkheid te geven aan werkenden, werkgevers, opdrachtgevers, uitvoeringsorganisaties en de rechtspraak:

    • werkinhoudelijke ondergeschiktheid
    • organisatorische inbedding
    • werken voor eigen rekening en risico

    Deze criteria moeten ervoor zorgen dat het beoordelen van arbeidsrelaties consistent is. 

    2. Rechtsvermoeden uurtarief
    Dit voorstel introduceert het rechtsvermoeden dat bij een uurtarief onder € 32,24 (peildatum 1 juli 2023) een arbeidsovereenkomst bestaat. De werkgever dient het tegendeel aan te tonen.

    Eenvoudig een arbeidsovereenkomst
    Hierdoor moet het voor werkenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt eenvoudiger worden om bij de werkgever dan wel bij de rechter een arbeidsovereenkomst te claimen. Bijkomend voordeel is dat er een preventief effect uitgaat van het rechtsvermoeden, doordat bij werken tegen een lager tarief beter beoordeeld wordt of de klus door een zelfstandige gedaan kan worden of dat er sprake moet zijn van een arbeidsovereenkomst.

    Let op!

    Op de internetconsultaties zijn ruim 1.100 reacties binnengekomen die overwegend kritisch zijn. De vraag is of en in hoeverre dit wetsvoorstel de eindstreep haalt.

    Zzp’er vrijwillig bij pensioenfonds

    Zzp’ers kunnen zich mogelijk vrijwillig aansluiten bij een pensioenfonds. Dit is een van de afspraken die in de nieuwe Wet toekomst pensioenen staat.

    Pensioenakkoord
    In de Wet toekomst pensioenen (WTP) staan de afspraken uit het Pensioenakkoord. Met de inwerkingtreding van deze wet op 1 juli 2023 is voor zzp’ers ook de mogelijkheid geïntroduceerd om zich vrijwillig aan te sluiten bij een pensioenfonds.

    Voorwaarden pensioenfonds
    Het moet wel gaan om een pensioenfonds in de branche waarin de zzp’er werkt. Verder moet het pensioenfonds ook de mogelijkheid bieden tot vrijwillige aansluiting. Informeer daarom bij het pensioenfonds of deze mogelijkheid bij hen bestaat.

    Let op!

    Voor 1 juli 2023 konden werknemers zich bij uitdiensttreding al, onder voorwaarden, vrijwillig aansluiten bij het pensioenfonds van hun ex-werkgever. Deze mogelijkheid bestaat nog steeds.

    Aftrek in inkomstenbelasting
    De zzp’ers die van deze mogelijkheid gebruikmaken, kunnen de aan het pensioenfonds betaalde premies aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting.

    Let op!

    Het is goed om te weten dat het om een experiment gaat. Wordt het experiment niet voortgezet of omgezet in een definitieve regeling, dan kan de zzp’er het geld bij het pensioenfonds laten staan of opnemen en onderbrengen bij een bank of verzekeraar.

    Verplichte pensioenregeling
    Overigens geldt in bepaalde beroepsgroepen en bedrijfstakken voor ondernemers een verplichting om deel te nemen aan de pensioenregeling. Dit bestaat al langer en dus niet pas vanaf de inwerkingtreding van de WTP.

    Die verplichting geldt voor ondernemers met een schildersbedrijf, stukadoorsbedrijf, glaszetbedrijf, afwerkingsbedrijf, afbouwbedrijf, natuursteenbedrijf of een terrazzo- of vloerenbedrijf. Verder geldt die verplichting voor ondernemers die het beroep uitoefenen van apotheker, fysiotherapeut, huisarts, verloskundige, medisch specialist, dierenarts, notaris of kandidaat-notaris, loods of roeier in het Rotterdamse Havengebied.

    Betalingen aan natuurlijke personen in januari 2024 opgeven aan Belastingdienst

    Betaalde je in 2023 bedragen aan natuurlijke personen die niet bij jou in dienstbetrekking waren of die een factuur met btw aan jou uitreikten? En ben je inhoudingsplichtige voor de loonheffingen? Dan moet je deze bedragen uiterlijk deze maand, dus uiterlijk 31 januari 2024, aan de Belastingdienst doorgeven.

    Opgaaf Uitbetaling bedragen aan derden
    Het verplicht doorgeven aan de Belastingdienst van aan natuurlijke personen betaalde bedragen wordt ook wel de opgaaf Uitbetaling bedragen aan derden, ofwel opgaaf UBD genoemd. Tot en met 2021 hoefde je deze opgaaf UBD alleen te doen als de Belastingdienst daarom vroeg.

    Vanaf het jaar 2022 moet je dit echter verplicht uit eigen beweging doen. Deze verplichting geldt voor:

    • inhoudingsplichtigen, ofwel (rechts)personen met een loonheffingennummer
    • bepaalde collectieve beheersorganisaties (cbo’s)

    Geen opgaaf UBD
    De opgaaf UBD geldt voor betalingen aan natuurlijke personen voor door hen verrichte werkzaamheden en diensten. Bepaalde betalingen hoef je echter niet door te geven. Dit geldt bijvoorbeeld voor betalingen die je doet aan een natuurlijke persoon die werknemer is bij jou of voor jou werkzaamheden verricht als vrijwilliger. Ook betalingen aan een natuurlijke persoon die daarvoor een factuur met btw heeft uitgereikt, zijn uitgezonderd van de opgaaf UBD.

    Let op!

    Een ondernemer – een natuurlijke persoon – die btw-vrijgestelde werkzaamheden verricht voor jou, is niet uitgezonderd van jouw opgaaf UBD. Hoewel deze ondernemer misschien een factuur uitreikt, is op deze factuur geen btw vermeld. Hetzelfde geldt voor een natuurlijke persoon die de KOR toepast of de btw naar jou verlegt. Ook voor betalingen aan deze natuurlijke personen moet je een opgaaf UBD doen.

    Welke gegevens?
    Je doet de opgaaf UBD digitaal. Hierbij moet je de volgende gegevens opgeven:

    1. Naam, adres, bsn en geboortedatum van de natuurlijke persoon
    2. De in 2023 betaalde bedragen, inclusief eventuele kostenvergoedingen aan de natuurlijke persoon
    3. De datum waarop je de betaling deed

    Let op!

    Deed je een betaling in natura aan een natuurlijke persoon voor verrichte werkzaamheden of diensten? Dan moet je deze betaling in natura ook doorgeven.

    Uiterlijk 31 januari 2024!
    De betalingen aan natuurlijke personen die je in 2023 deed, moet je uiterlijk 31 januari 2024 doorgeven aan de Belastingdienst. Ben je inhoudingsplichtige voor de loonheffingen of een collectieve beheersorganisatie, dan moet je dit uit eigen beweging doen. In alle andere gevallen hoef je dit alleen te doen als de Belastingdienst daarom vraagt.

    Renseigneringsverplichting
    Het verplicht doorgeven van de betaalde bedragen aan de Belastingdienst wordt ook wel de renseigneringsverplichting genoemd. Je dient dit uit eigen beweging te doen. De verplichting geldt voor twee groepen administratieplichtigen:

    • Inhoudingsplichtigen, ofwel (rechts)personen met een loonheffingennummer
    • Bepaalde collectieve beheersorganisaties (cbo’s)

    Uitgesloten betalingen
    Bepaalde betalingen hoef je niet door te geven. Het gaat hier onder meer om betalingen voor werkzaamheden die zijn verricht als vrijwilliger, werkzaamheden en diensten waarvoor een factuur is uitgereikt met omzetbelasting, de werkzaamheden en diensten die zijn verricht als werknemer en de vergoedingen voor een auteursrecht.

    Tip!

    De renseigneringsverplichting geldt niet voor een niet in Nederland wonende of gevestigde werkgever die in Nederland geen inhoudingsplichtige is.

    Aan te leveren gegevens
    Het aanleveren van de gegevens moet digitaal. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:

    • Naam, adres, bsn en geboortedatum van de ontvanger van de betaling
    • De in het kalenderjaar betaalde bedragen, inclusief eventuele kostenvergoedingen
    • De datum waarop je de uitbetaling hebt gedaan

    Let op!

    De in 2023 aan een derde betaalde bedragen moet je uiterlijk 31 januari 2024 aan de Belastingdienst doorgeven. Dit moet je dus uit eigen beweging doen, je kunt niet wachten tot de Belastingdienst hierom vraagt.

    Meer weten

    Heb je vragen over dit nieuwsartikel? Neem gerust contact op met een van onze adviseurs. Wij helpen je graag. Bekijk ook de andere artikelen van onze lonenspecial.

    Delen

    Speciaal voor jou

    UITGELICHT

    Stage samenstelpraktijk
    Ben jij op zoek naar een stage waarin je niet alleen je kennis toepast, maar ook echt groeit in het vak? Dan is ons kantoor in Den Helder de plek voor jou! Tijdens deze stage doe je waardevolle ervaring op in de samenstelpraktijk en werk je met de nieuwste digitale tools. Zo ontwikkel je zowel je vakinhoudelijke als je digitale skills allemaal in één stage.
    Lees verder
    arrow right
    Werving en selectie
    Kwalitatief goed personeel is het belangrijkste kapitaal van jouw organisatie. Het werven en selecteren van de juiste werknemers is erg belangrijk.
    Lees verder
    arrow right
    Assistent accountant controlepraktijk
    Ontelbare uitdagingen, afhankelijk van jouw ambities. Variërend van zelfstandig relatiebeheer tot het meewerken aan een controle. Doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn hier écht aanwezig. Net als een prettige sfeer en hoge mate van professionaliteit.
      Lees verder
      arrow right
      Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
      Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
      Lees verder
      arrow right
      Accountmanager collectief en individueel pensioen
      Door onze groeiambities willen wij ons pensioenteam uitbreiden. Ben jij een ervaren professional op het gebied van collectief en individueel pensioen? Heb je een passie voor netwerken, houd je van persoonlijk contact en woon je in Friesland of Groningen?
      Lees verder
      arrow right