5 februari 2024

Is opstarttijd ook werktijd?

Uren die een werknemer werkt in opdracht van een werkgever vallen onder werktijd. Dagelijks start een werknemer op en logt deze in. Moet deze tijd ook als werktijd worden beschouwd? Er zijn hierover diverse procedures gevoerd.

Wel arbeidstijd

Geoordeeld is dat inloggen vaak niet in één keer lukt en daarom beschouwd moet worden als ‘voorbereidende werkzaamheden’ die nodig zijn om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. De loonvordering van de werknemer over deze opstarttijd (tien minuten per keer) werd derhalve toegewezen.

In een andere zaak oordeelde de kantonrechter dat verplichte aanwezigheid voorafgaand aan de start van de normale werktijd kwalificeert als arbeidstijd, en dat de werknemer recht heeft op loon en vakantietoeslag over die tijd. Van belang is dat de werknemer in dat kwartier in opdracht van de werkgever beschikbaar was als arbeidskracht.

Ook een werknemer die loon vorderde op grond van deze zogenaamde tien minuten-regel over de periode vanaf 5 september 2018 tot en met december 2020 kreeg gelijk. Hij had recht op loon over de extra werktijd, vermeerderd met 8% vakantiebijslag, de vakantie-uren en de wettelijke verhoging gematigd tot 10%.

Geen arbeidstijd

Bij een werknemer die thuiswerkte en 15 minuten voorafgaand aan de dienst ingelogd moest zijn en zich 10 minuten voor aanvang van de dienst online moest melden bij de supervisor, werd deze tijd echter niet als werktijd aangemerkt. Haar situatie was anders omdat ze de mogelijkheid had om thuis haar tijd tot aan het aanvangstijdstip van haar dienst vrij in te richten.

Tot slot

Als het gaat om werken onder instructie van de werkgever waarbij er voorbereidende werkzaamheden nodig zijn om feitelijk te starten en deze tijd dus niet vrij te besteding is door de werknemer, dient de tijd als werktijd aangemerkt te worden en ook als zodanig te worden uitbetaald.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Geen box 3-verhoging, wel hogere lasten eigen woning
Het kabinet ziet af van de geplande verhoging van het forfaitaire rendement met 1,78% in 2026 en 2027 en van de verlaging van het heffingsvrije vermogen. Daartegenover staat dat huiseigenaren met geen of een lage eigenwoninglening juist meer belasting zullen gaan betalen.
Lees verder
arrow right
Junior adviseur binnendienst verzuim & inkomen
Ben jij nauwkeurig, klantgericht en vind je het leuk om het verschil te maken binnen een groeiende organisatie? Omnyacc blijft groeien en dat betekent volop kansen. Binnen ons team zoeken we een enthousiaste collega die energie krijgt van samenwerken, klantcontact en het verder professionaliseren van onze dienstverlening.
Lees verder
arrow right
Junior belastingadviseur
Wil jij je fiscale carrière een sterke start geven? Bij Omnyacc in Schagen krijg je de kans om direct mee te draaien in de praktijk, te leren van ervaren collega’s en te groeien binnen een betrokken en professioneel team. Vanuit jouw rol werk je mee aan uiteenlopende fiscale vraagstukken voor onze mkb-klanten en ontwikkel je stap voor stap meer zelfstandigheid.
Lees verder
arrow right
Estate planning
Onze estate planners maken een plan op maat om jouw vermogen zo gunstig mogelijk over te dragen. Zo heb jij (financiële) rust.
Lees verder
arrow right