Fuseren zonder belastingheffing - voor 1 oktober actie ondernemen

6 september 2022

Wist je dat je de onderneming van jouw bv zonder heffing kunt overdragen aan een ander lichaam (onder voorwaarden)? Wanneer je voor 1 oktober jouw intentie bij de Belastingdienst registreert, kan dit zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022.

Bedrijfsfusie

Van een fusie is sprake als een bedrijf wordt overgenomen of bijvoorbeeld twee bedrijven samengaan. Een fusie kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Een daarvan is de bedrijfsfusie. Bij een bedrijfsfusie draag je niet jouw aandelen over, maar draagt jouw bv de onderneming of een zelfstandig onderdeel daarvan over. Als vergoeding ontvangt jouw bv dan aandelen in de overnemer.

Bedrijfsfusie zonder belastingheffing

In beginsel is de bv bij een bedrijfsfusie vennootschapsbelasting verschuldigd over het verschil tussen de waarde van de ontvangen aandelen en de fiscale boekwaarde van de overgedragen onderneming. Het is echter ook mogelijk om dit, onder voorwaarden, fiscaal geruisloos te doen. Grofweg betekent dit dat de onderneming door de overnemer wordt voortgezet tegen dezelfde fiscale boekwaarden en dat geen vennootschapsbelasting verschuldigd is.

Tip!

Een bedrijfsfusie kan ook gebruikt worden om een holdingstructuur te creëren.

Let op!

Een fusie, maar ook het creëren van een holdingstructuur, is ook op andere wijze mogelijk, zoals door middel van een aandelenfusie. Laat daarom altijd aan de hand van jouw feitelijke situatie beoordelen of de bedrijfsfusie de meest aangewezen weg is voor jou.

Terugwerkende kracht tot begin 2022

Voldoe je aan de voorwaarden voor een fiscaal geruisloze bedrijfsfusie, dan kan dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022. Je moet daarvoor vóór 1 oktober 2022 jouw intentie bij de Belastingdienst registreren.

Tip!

Twijfel je nog? Registreer dan wel jouw intentie bij de Belastingdienst. Als je dan besluit tot een fiscaal geruisloze bedrijfsfusie, dan kan dat in ieder geval nog, onder voorwaarden, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2022. Je hebt dan tot en met 31 maart 2023 om de bedrijfsfusie tot stand te brengen.

Let op!

Is het boekjaar niet gelijk aan het kalenderjaar, dan gelden niet de hiervoor genoemde data. Registreren van de intentie moet dan binnen negen maanden na het boekjaar en de bedrijfsfusie moet dan binnen vijftien maanden na het boekjaar tot stand zijn gekomen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Bedrijfsovername en fusie
Een fusie of bedrijfsovername heeft financieel, fiscaal en juridisch grote gevolgen. Daarom is het verstandig om onze specialisten in te schakelen.
Lees verder
arrow right
Stage samenstelpraktijk
Op zoek naar een stage waarin je echt iets leert én je digitale talent kunt inzetten? Dan zit je goed bij ons kantoor in Schagen! In deze 16-weekse stage combineer je praktijkervaring in de samenstelpraktijk met werken in een moderne, digitale werkomgeving. Zo ontwikkel je je vakkennis en je digitale vaardigheden, allemaal in één stage.
Lees verder
arrow right
Casemanager Verzuim
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Vanwege onze groeiambities zijn wij op zoek naar een enthousiaste casemanager verzuim.
Lees verder
arrow right
(Senior) assistent accountant controlepraktijk
Neem de regie als sparringpartner bij Omnyacc In Control! Ben jij de analytische accountant die met oog voor detail en een helicopterview bedrijfsprocessen optimaal weet te doorgronden? Denk jij buiten de hokjes en ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Bij Omnyacc Leeuwarden krijg je niet alleen de kans om controles uit te voeren bij klanten, maar ook om als sparringpartner op te treden en een waardevolle bijdrage te leveren aan onze multidisciplinaire aanpak.
Lees verder
arrow right
Omnyvitaal | PAGO & PMO
Vitaliteit begint met inzicht. Een PAGO (Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek) of PMO (Preventief Medisch Onderzoek) helpt je om risico’s vroeg te signaleren en de gezondheid van je medewerkers actief te verbeteren. Zo voorkom je uitval, verhoog je de inzetbaarheid en voldoe je aan je wettelijke verplichtingen.
Lees verder
arrow right