13 januari 2020

Invoering UBO-register vertraagd

Uit stukken van de Eerste Kamer is gebleken dat de invoering van het UBO-register is vertraagd. Het UBO-register zou per januari 2020 ingevoerd worden.

UBO-register

Het UBO-register is bedoeld om inzicht te geven in de belanghebbenden in juridische entiteiten, zoals bv's. Het invoeren ervan hangt samen met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Ook het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals het witwassen van geld, is een doel van het register.

Deels openbaar

Het Nederlandse UBO-register gaat deel uitmaken van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Een deel van de gegevens in het register wordt openbaar.

Voorbereidend onderzoek

Over de invoering van het UBO-register vindt eerst een voorbereidend onderzoek plaats door de commissie Financiën van de Eerste Kamer. Deze commissie kan besluiten het wetsvoorstel in de commissie eerst uitvoeriger aan de orde te stellen, alvorens het in stemming te brengen.

Invoering waarschijnlijk dit voorjaar

Het kabinet hoopt dat de invoering van het UBO-register nog dit voorjaar gaat plaatsvinden. De Tweede Kamer heeft al wel met het wetsvoorstel ingestemd.

Heeft u vragen over de invoering van het UBO-register? Neemt u dan contact met ons op.

Financieren met de overheid
Met de helpende hand van de overheid heb je meer kans van slagen.
Lees verder
arrow right
Frank Raven

Frank Raven

Salarisadviseur

Duo-interview Sustenso vs. DeVi-Stairlifts
In het duo-interview tussen Dennis Vroegindeweij van DeViStairlifts en Hans van der Weide van Sustenso hebben we het gehad over grip. En dat niet alleen. In dit duo-interview praten ze verder over het ontstaan van hun bedrijven en de verdere ontwikkeling. Al zijn de bedrijven compleet verschillend, toch zie je gelijk de herkenning als twee ondernemers aan het woord zijn.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right