30 januari 2020

Visierapport 2020 - zorg

Het nieuwe SRA-BiZ-visierapport 2020 laat zien dat zorgondernemingen gematigd positief zijn over de financiële vooruitzichten voor 2020. De omzet en de winst zullen naar verwachting verder toenemen, maar niet zo'n sterke groei als een jaar geleden.

Voorzichtige prognoses

De medische zorg is duidelijk terughoudender in haar financiële verwachtingen dan een jaar geleden. De omzet zal naar schatting met 8% toenemen, ten opzichte van 13% in 2019 en bijna 17% voor het mkb als geheel. De winstgroei komt uit op ruim 5%, tegenover 13,6% vorig jaar en ruim 13% voor het mkb.

Personeelstekort niet langer grootste bedreiging

Personeelskosten zijn met afstand de grootste kostenpost in de medische zorg. Zorgondernemers gaan ervan uit dat deze kosten in de komende twaalf maanden met 4,5% zullen toenemen. Dit is een iets minder sterke stijging dan voor het mkb als geheel wordt verwacht (ruim 5%).

Er is een einde gekomen aan de uitstroom van personeel uit de zorg. Er komt meer zorgpersoneel bij dan dat er weggaat. Deze ontwikkeling zien we terug in de belangrijkste bedreigingen: het tekort aan vakkundige medewerkers voert niet langer de lijst aan. Zorgondernemers zien overheidsmaatregelen nu als grootste bedreiging voor de komende twaalf maanden.

Samenwerken en netwerken

Zorgondernemers zien voor het komende jaar vooral kansen in de financiële situatie van de eigen onderneming en in 'samenwerken & netwerken' (genoemd door bijna de helft van de respondenten). Technologische ontwikkelingen scoren iets lager (41%). De branche lijkt voldoende vet op de botten te hebben om te investeren in de broodnodige digitalisering, al dan niet in samenwerking met partijen van buiten de branche.

Financiële positie opnieuw verbeterd

De financiële positie van bedrijven in de medische zorg is verder verbeterd. Uit de analyse van SRA-BiZ blijkt dat het percentage ondernemingen dat aan de financiële verplichtingen kan voldoen, is gestegen van 89,7% in 2017 naar 92,4% in 2018. Hiermee presteert de branche beter dan het mkb-gemiddelde, dat aantrok van 80,1% naar 81,7%. Zorgondernemers verwachten in 2020 voor de investeringen een relatief sterke stijging van ruim 9%. Hiermee loopt de branche licht voor op de verwachtingen van het mkb als totaal (+8,7%).

Heb je vragen over het visierapport 2020? Neem gerust contact met ons op.

Belastingadviseur | Groningen
Ben jij een ervaren belastingadviseur die klaar is voor een nieuwe uitdaging? Je werkt in een gedreven team, met korte lijnen en volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur | Leeuwarden
Ben jij klaar voor een zelfstandige functie waarin jij je expertise voor fiscale advisering kunt laten zien? Bij ons krijg je de kans om een perfecte balans te vinden tussen advies verlenen en nauw contact onderhouden met onze klanten. Wij nodigen je uit om je professionele skills en enthousiasme in te zetten en mee te denken met zowel onze collega's als klanten. 
Lees verder
arrow right
Britt Stam

Britt Stam

Assistent accountant

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid 3 (NOW)
De NOW is de tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die vanwege de coronacrisis de omzet met minstens 20% zagen dalen. De regeling is met ingang van 1 oktober 2020 verlengd met 9 maanden tot 1 juli 2021. De NOW 3 kent 3 tijdvakken en kent specifiekere bepalingen ten opzichte van NOW 1 en NOW 2. Op deze pagina vertellen we je er alles over. Heb je vragen? Schroom niet om te bellen of mailen als je meer vragen hebt of wilt sparren over jouw situatie. Samen staan we sterk!
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Casemanager Verzuim
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Vanwege onze groeiambities zijn wij op zoek naar een enthousiaste casemanager verzuim.
Lees verder
arrow right