20 november 2020

Werkkleding en btw: hoe zit het?

Vaak stellen ondernemers in de detailhandel hun winkelpersoneel werkkleding ter beschikking. Maar hoe zit dit eigenlijk: kan dit onbelast en onder welke voorwaarden? En mag je deze kleding dan ook onbelast laten reinigen?

Wat is werkkleding?

Werkkleding in fiscale zin is kleding die vrijwel alleen voor het werk kan worden gebruikt, zoals de overall van een loodgieter of de witte jasschort van een slager.

Niet alleen voor het werk?

Onder werkkleding verstaan we ook kleding die voorzien is van logo’s van het bedrijf van minstens 70 cm2 groot. Deze eis geldt per kledingstuk. Verder zijn ook uniformen werkkleding, waaronder we verstaan: kleding waarmee een werknemer herkenbaar tot een bepaald bedrijf behoort. Ook kleding die je volgens de Arbowet ter beschikking moet stellen, is onder voorwaarden werkkleding. Tenslotte is ook kleding die aantoonbaar op de werkplek achterblijft aan te merken als werkkleding.

Let op!

Als kleding achter moet blijven op de werkplek, moet je als werkgever ook voor gescheiden kleedruimtes zorgen.

Onbelast?

Werkkleding kun je alleen onbelast ter beschikking stellen. Dit betekent dat de kleding jouw eigendom blijft en dat deze moet worden ingeleverd bij het einde van de dienstbetrekking. In plaats hiervan kan de werknemer je dan ook de restwaarde vergoeden.

Let op!

Je kunt werkkleding dus niet belastingvrij vergoeden of verstrekken, wat betekent dat de werknemer dus niet de eigenaar van de werkkleding mag worden. Doe je dit toch, dan is de waarde belast, tenzij je het onderbrengt in de werkkostenregeling.

Reinigen onbelast?

Je mag alleen ter beschikking gestelde werkkleding belastingvrij laten reinigen. Dus alleen als de werkkleding zelf belastingvrij is, kun je deze ook belastingvrij laten reinigen. Je kunt de kosten in dat geval ook onbelast vergoeden.

Heb je vragen over de belastingheffing bij het vergoeden of verstrekken van werkkleding? Neem dan contact met ons op.

Annick Scholtens

Annick Scholtens

Corporate recruiter

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant pre-audit
Ben jij de financieel expert met een scherp oog voor detail en een talent voor cijfers? Wil jij directe impact maken op de groei van ondernemers en bedrijven in diverse branches? Dan is deze rol iets voor jou.
Lees verder
arrow right
Unit4
Met Unit4 Multivers online heb je jouw financiën altijd onder controle.
Lees verder
arrow right
Private investeerders
Kapitaal via private investeerders? Met Omnyacc wel! Onze financieringsadviseurs hebben al meerdere bedrijfsfinancieringen via private investeerders begeleid.
Lees verder
arrow right