4 december 2023

Persoonsgebonden aftrek: hoe lang kun je het restant benutten?

Wanneer jouw persoonsgebonden aftrekposten in een jaar hoger zijn dan jouw inkomen, ontstaat er een resterend bedrag aan persoonsgebonden aftrek dat je in de toekomst kunt verrekenen met jouw inkomen. Maar als je in de daaropvolgende jaren geen aangifte doet, hoelang blijft deze aftrek dan geldig?

Persoonsgebonden aftrek

Persoonsgebonden aftrekposten zijn de kosten van alimentatie, zorgkosten, giften en de kosten van tijdelijk verblijf thuis van ernstig gehandicapten. Deze kosten mag je aftrekken van jouw inkomen in box 1. Is dit onvoldoende om de aftrek te verrekenen, dan mag je het overgebleven deel in aftrek brengen op jouw inkomen in box 3, daarna op jouw inkomen in box 2.

Restant blijvend aftrekbaar?

Blijft er dan nog een restant aan persoonsgebonden aftrekposten over, dan is dit blijvend aftrekbaar met jouw inkomen in komende jaren. Dit betekent tot jouw dood.

Geen aangifte gedaan, wat nu?

Heb je in enig jaar geen aangifte gedaan en is er geen aanslag opgelegd, dan kun je het restant verrekenen met jouw inkomen in het eerstvolgende jaar waarin je weer een aanslag krijgt opgelegd. Heb je ten onrechte geen aangifte gedaan, dan kan de inspecteur in sommige gevallen nog een aanslag opleggen of navorderen. Een restant aan persoonsgebonden aftrek dient dan op deze inkomens in aftrek te worden gebracht.

Let op!

Het restant aan persoonsgebonden aftrek gaat zelfs na emigratie niet verloren. Wordt iemand opnieuw belastingplichtig door remigratie, dan kan het restant dus nog gewoon in aftrek worden gebracht.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

De aftrekposten slim verdelen: zo zet je je fiscaal partnerschap goed in
Als je een fiscaal partner hebt, mogen jullie bepaalde inkomsten en aftrekposten onderling verdelen. De manier waarop je deze inkomsten en aftrekposten verdeelt, heeft van invloed op de te betalen belasting. Een optimale verdeling levert soms een belastingvoordeel op. Maar hoe kom je tot die meest optimale verdeling?
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Bedrijfsfinanciering
Op zoek naar een bedrijfsfinanciering? Een bankfinanciering maximaliseert je slagingskans. 
Lees verder
arrow right
Richard Zaagemans

Richard Zaagemans

Pensioen- en Inkomensadviseur