23 februari 2021

ANBI's publicatieplicht mogelijk via CBF-Erkenningsrapport

Voor de publicatieplicht moeten grote algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) gebruikmaken van standaardformulieren voor boekjaren die eindigen op of na 31 december 2020. Wanneer jouw bedrijf een erkenning heeft van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) kun je ook volstaan met het publiceren van het CBF-Erkenningspaspoort op je website.

Wat is de publicatieplicht?

De publicatieplicht is een van de voorwaarden om als ANBI aangemerkt te kunnen worden. Het houdt in dat je organisatie de balans en de staat van baten en lasten met toelichting uiterlijk 6 maanden na afloop van het boekjaar moet publiceren op jouw eigen website. Daarnaast moet je organisatie inzicht geven in de doelstellingen, activiteiten, de hoofdlijnen van het actuele beleidsplan en de bestuurssamenstelling.

Welke informatie bevat het CBF-Erkenningspaspoort?

In het CBF-Erkenningspaspoort staan gegevens over de missie, doelstelling en activiteiten van een organisatie. Daarnaast geeft het paspoort inzicht in de inkomsten, reserves en fondsen, uitgaven en de bestedingen aan het maatschappelijke doel. Op basis van de jaarverslagen van de goede doelen worden de paspoorten jaarlijks door het CBF geactualiseerd.

Verplichting alleen voor grote ANBI’s

De verplichting om per 1 januari 2021 de standaardformulieren te gebruiken, geldt alleen voor grote ANBI’s. Jouw organisatie wordt als grote ANBI aangemerkt als je:

  • in het betreffende boekjaar niet actief geld of goederen werft onder derden en de totale lasten ten minste € 100.000 bedragen;
  • in het betreffende boekjaar wel actief geld of goederen werft onder derden en de totale lasten ten minste € 50.000 bedragen.

Het (CBF) heeft nu dus met de Belastingdienst afgesproken dat het CBF-Erkenningspaspoort op jouw website plaatsen ook volstaat. De standaardformulieren hoef je dan dus niet meer te gebruiken.

Strategisch personeelsbeleid
Breng jouw personeelswensen in kaart met strategisch personeelsbeleid. Dit helpt om zo effectief mogelijk gebruik te maken van de talenten van jouw personeel.
Lees verder
arrow right
Bijzonder tarief vakantiegeld
Hoe zit het met de loonheffing (voorheffing van de inkomstenbelasting) en de uiteindelijke inkomstenbelasting bij de aangifte? Je vindt hier meer uitleg over uitbetalingen eenmalige uitkeringen zoals vakantiegeld, bonussen etc.
Lees verder
arrow right
Accountant Texel
Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.
Lees verder
arrow right
Over ons
 Als full-service advieskantoor ondersteunen wij jou en jouw onderneming, geven wij je het benodigde inzicht om te sturen en zijn wij graag jouw coach en adviseur. 
Lees verder
arrow right
Gerechtshof beperkt forse stijging ozb-tarieven in Vlaardingen
In bepaalde gemeentes zijn de ozb-tarieven aanzienlijk gestegen. Het gerechtshof in Den Haag heeft echter geoordeeld dat een verdubbeling van het tarief niet acceptabel is. In een zaak tegen de gemeente Vlaardingen tikt het Hof hen stevig op de vingers en beperkt de verhoging tot 3%.
Lees verder
arrow right
Wlz nacalculatie
Ben jij financieel verantwoordelijke bij een organisatie die langdurige zorg verleent? Dan ben je volgens de Wet langdurige zorg (Wlz) verplicht om financiële verantwoording af te leggen over de geleverde zorgprestaties. 
Lees verder
arrow right