23 februari 2021

ANBI's publicatieplicht mogelijk via CBF-Erkenningsrapport

Voor de publicatieplicht moeten grote algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) gebruikmaken van standaardformulieren voor boekjaren die eindigen op of na 31 december 2020. Wanneer jouw bedrijf een erkenning heeft van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) kun je ook volstaan met het publiceren van het CBF-Erkenningspaspoort op je website.

Wat is de publicatieplicht?

De publicatieplicht is een van de voorwaarden om als ANBI aangemerkt te kunnen worden. Het houdt in dat je organisatie de balans en de staat van baten en lasten met toelichting uiterlijk 6 maanden na afloop van het boekjaar moet publiceren op jouw eigen website. Daarnaast moet je organisatie inzicht geven in de doelstellingen, activiteiten, de hoofdlijnen van het actuele beleidsplan en de bestuurssamenstelling.

Welke informatie bevat het CBF-Erkenningspaspoort?

In het CBF-Erkenningspaspoort staan gegevens over de missie, doelstelling en activiteiten van een organisatie. Daarnaast geeft het paspoort inzicht in de inkomsten, reserves en fondsen, uitgaven en de bestedingen aan het maatschappelijke doel. Op basis van de jaarverslagen van de goede doelen worden de paspoorten jaarlijks door het CBF geactualiseerd.

Verplichting alleen voor grote ANBI’s

De verplichting om per 1 januari 2021 de standaardformulieren te gebruiken, geldt alleen voor grote ANBI’s. Jouw organisatie wordt als grote ANBI aangemerkt als je:

  • in het betreffende boekjaar niet actief geld of goederen werft onder derden en de totale lasten ten minste € 100.000 bedragen;
  • in het betreffende boekjaar wel actief geld of goederen werft onder derden en de totale lasten ten minste € 50.000 bedragen.

Het (CBF) heeft nu dus met de Belastingdienst afgesproken dat het CBF-Erkenningspaspoort op jouw website plaatsen ook volstaat. De standaardformulieren hoef je dan dus niet meer te gebruiken.

Internationaal fiscaal advies
Ga je met jouw werkzaamheden de grens over? Onze specialisten hebben de kennis in huis om de buitenlandse belastingregels in kaart te brengen.
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Accountant Den Helder
Twijfel je weleens over de koers die je wilt varen met je bedrijf? Of is het prettig zo nu en dan te kunnen klankborden? Bij Omnyacc Den Helder staan er 70 specialisten voor je klaar. Naast de accountant die voor jou de jaarrekening opstelt en je op breed financieel vlak adviseert, vind je bij ons een team van specialisten die antwoord geeft op al jouw ondernemersvragen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Lees snel verder.
Lees verder
arrow right
Belastingaangifte
Wij verzorgen je complete belastingaangiften en adviseren je hoe je, indien mogelijk, meer fiscaal voordeel kunt behalen.
Lees verder
arrow right
Senior assistent accountant controlepraktijk
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand richten we ons op versterking binnen het team. Ben jij zelfstandig en klantgericht en heb je de ambitie om door te groeien? Ben je daarnaast op zoek naar een combinatie van controlewerkzaamheden, adviesopdrachten en managementondersteuning? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
Zonnepanelen: zelfstandig afschrijven of onderdeel van het pand?
Wanneer je als ondernemer zonnepanelen aanschaft, is het belangrijk om te bepalen of deze als een zelfstandig bedrijfsmiddel worden aangemerkt. Als dat het geval is, mag je er afzonderlijk op afschrijven. Zijn de zonnepanelen echter geen zelfstandig bedrijfsmiddel en maken ze onderdeel uit van het gebouw waarop ze zijn geplaatst, dan gelden de afschrijvingsregels die van toepassing zijn op gebouwen.
Lees verder
arrow right