6 juli 2022

Vergaande informatieplicht werkgever

Ben je werkgever? Er geldt vanaf augustus 2022 een aangescherpte informatieplicht aan jouw werknemers. Je was al verplicht om bepaalde zaken te melden, maar deze verplichting wordt nu dus uitgebreid.

Binnen een week

Over de volgende essentiële zaken dien je jouw werknemer te informeren binnen een week na indiensttreding:

  • de hoogte van het loon en de afzonderlijke loonbestanddelen waaruit dit bedrag is opgebouwd, zoals bonussen en overuren
  • de plaats(en) waar de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden
  • de werk- en rusttijden van de werknemer alsmede vermelding van de daarbij geldende overwerk(vergoedingen)
  • de duur en voorwaarden van de proeftijd

Onvoorspelbare arbeidsvoorwaarden

Betreft het onvoorspelbare arbeidsvoorwaarden, zoals bij oproepkrachten, dan moet de volgende informatie worden gegeven:

  • werktijden zijn variabel
  • aantal gewaarborgde betaalde uren
  • loon voor arbeid boven gewaarborgde uren
  • dagen en uren waarop de werknemer verplicht kan worden te werken (de referentiedagen en -uren)
  • termijnen voor de oproep van de arbeid

Let op!

Zowel over de essentiële zaken als over onvoorspelbare arbeidsvoorwaarden moet je jouw werknemer dus binnen één week na indiensttreding informeren.

Niet-essentiële zaken

Over de volgende niet-essentiële zaken dien je jouw werknemer te informeren binnen een maand na indiensttreding:

  • de in acht te nemen opzegtermijnen, de wijze van berekening van de termijnen en de ontslagprocedure
  • welke verlofregelingen er voor de werknemer zijn naast het recht op vakantiedagen
  • het eventuele recht op scholing
  • indien sprake is van een uitzendovereenkomst, de identiteit van de inlenende onderneming

Werkzaamheden in het buitenland

Indien de werknemer langer dan vier weken buiten Nederland werkzaam zal zijn, moet hij voor vertrek worden geïnformeerd over de duur, huisvesting, sociale zekerheid, geldsoort van betaling, eventuele vergoedingen en wijze van terugkeer.

Hierbij kan ook verwezen worden naar een eventueel toepasselijke cao of, als deze er niet is, naar boek 7 titel 10 van het Burgerlijk Wetboek, waarin het arbeidsrecht geregeld is, of naar de Wet arbeid en zorg, waar de verlofregelingen zijn terug te vinden.

Let op!

De verplichte informatie kun je schriftelijk dan wel digitaal aan de werknemer aanbieden.

Niet naleven informatieplicht

Als je als werkgever, ondanks een verzoek daartoe van de werknemer, niet binnen de wettelijke termijn de verplichte informatie aan de werknemer beschikbaar hebt gesteld, kan de werknemer dat alsnog via de rechter afdwingen. Als je niet of niet tijdig de verplichte informatie hebt verstrekt en de werknemer lijdt daardoor schade, dan ben je verplicht deze schade te vergoeden.

Meer voorspelbaar arbeidspatroon

De werknemer krijgt het recht, nadat hij 26 weken bij jou in dienst is, je te verzoeken om meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden. Je moet dan binnen een maand schriftelijk en gemotiveerd reageren op het verzoek.

Ben je een kleine werkgever met minder dan 10 werknemers, dan geldt een reactietermijn van 3 maanden.

Let op!

Reageer je niet (tijdig), dan wordt het verzoek van de werknemer geacht te zijn toegewezen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Miriam Steenvoorden

Miriam Steenvoorden

Assistent-accountant

Nieuwe functies Belastingdienst: Naheffingsaanslagen btw direct inzien en betalen
De Belastingdienst heeft het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ uitgebreid. Vanaf nu kun je ook naheffingsaanslagen voor de btw direct inzien én tot € 50.000 direct betalen via iDEAL. Daarnaast zijn er extra inlogmogelijkheden toegevoegd, waaronder eHerkenning en DigiD Machtigen. Dit maakt het makkelijker om openstaande posten te beheren — ook namens een overleden belastingplichtige.
Lees verder
arrow right
Voorjaarsnota 2025: wat verandert er?
Op 18 april 2025 is de Voorjaarsnota gepresenteerd. Deze nota bevat belangrijke fiscale en financiële wijzigingen die ondernemers, werkgevers en huishoudens raken. Van aanpassingen in belastingvoordelen tot veranderingen in toeslagen: dit zijn de belangrijkste plannen die – mits goedgekeurd – vanaf 2026 en later in werking treden.
Lees verder
arrow right
Financiële administratie
Het digitaliseren van jouw financiële administratie levert inzicht en tijd op. Wil jij ook 24/7 inzicht in jouw cijfers? Wij helpen je graag.
Lees verder
arrow right
Elsa Brasser

Elsa Brasser

Managementassistente

Assistent accountant
Jouw hart gaat sneller kloppen van samenstelwerkzaamheden en klantcontact, maar daar stop je niet: je kijkt verder dan het werk op je bureau. Je denkt bewust na over waarom we werken zoals we doen, ondersteunt je collega’s en je draagt actief bij aan het verbeteren van interne processen.
Lees verder
arrow right